mercandian Atlantic II

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

mercandian Atlantic II

Post by Janne Duczynski »

Mercandian Atlantic II

Skitlångt och tröstlöst inlägg...

I mitten av åttiotalet var jag bosatt i Brasilien och arbetade som Shore captain för Wallenius som bildat ett företag tillsammans med det Brasilianska rederiet Transroll.
Man bildade ett charter bolag som fick namnet Walltrans.
Basen i lasten ut från Santos var ett kontrakt med Ford som tillverkade en medium size lastbil som hette Cargo och skulle exporteras till Baltimore USA.
Två fartyg chartrades från det Danska bolaget Mercandia som hade en mängd bra mindre Ro-Ro fartyg med hygglig lastkapacitet.
Som komplement till lastbilarna fanns containers från Ford med motorblock och dessutom inriktade vi oss speciellt på motortillverkare
och komponenttillverkare inom bilindustrin.
Däribland VAG, Cummins, Borg Warner etc,vi sökte även styckegods att lasta breakbulk.
För att spara space på lastbilarna konstruerades och byggdes bockar som placerades på ramchassit för att kunna lasta ännu en
lastbil helt piggybackad.
Vi var 2 personer som skötte Walltrans och jobbade iland på Transrolls kontor i Rio de Janeiro, en intressant och lärorik tid då vi fick jobba med alla grenar inom shipping från marknad till lastbokning, fraktsättning, lastplanering, lastning och resekalkyler
med fördelning av kostnader och inkomster mellan dom 2 bolagen.
Efter första åren redovisade konsortsiet fina sifror och chartertiden
för dom 2 Mercandiabåtarna led mot sitt slut, det fanns gott om bra tonnage på marknaden till bra priser och vi väntade på beslut.
En dag kom Transrolls Tekniska chef in på mitt kontor och dängde
ett nummer av Fairplay på mitt skrivbord och vrålade ”ESTUPIDO SUECOS” han hade dock vänligheten att berätta att någon idiot i Stockholm hade slutit charter på ett år med Mercandia om ett nybygge som enligt Fairplay ursprungligen var planerad som långtradartranportör mellan Cypern och Libyen.
Dessutom var båten dyr och kostade 22000 dollar per dygn.
Enligt Fairplay var båten utrustad med 15 passagerarhytter och pool
vid skorstensdäck och eftersom båten därför blev instabil p.g.a.
det höga akterbygget hade lastkapaciteten reducerats till max 6 tons stackweight på väderdäck.
”idioten” i Stockholm tröstade mig med att båten var så fin och ny....
Där stog vi med en värdelös trailerfärja och laståtagande för 20 fotscontainers och med ett brutto på 27 ton.
Den Danska skepparen var orubblig och kände sitt fartyg, följden
blev att vi tvingades att leasa in 80 trailers med boggie för att fördela vikten.
Transroll vägrade naturligtvis att dela merkostnaden för trailers....
Tiden gick och slutligen gick Mercandia Atlantic II ur chartern, men samtidigt hade Ford tröttnat på de Brasiliansk tillverkade lastbilarna
och hävde kontraktet.
Vi stog kvar med lite containers och styckegods men knappast något
som bar sig.
Företaget lades snyggt och tyst ner.
Mercandian Atlantic II flaggades ut och gick in i en charter med
European Africa line och döptes om till EAL Diamond, bara några år
senare den 7 April 1990 förliste hon utanför Gibraltar efter en kraftg
gir i dåligt väder med usel stabilitet, hon la sig på sidan och sjönk
som en gråsten.
Samtliga ur besättningen hann ta sig i livfottarna och räddades av det Norska bilfartyget Hual Margarita.

Ibland får jag krupp av alla snillen som spekulerar om Estonia och Bermudatriangeln.
Stabilitet är ganska enkel matematik och det är tur att så få sett
Lars-Peter Rosanders illröda plancher VAR i ett fartyg man INTE
skall kollidera för det är först då som stabilitet börjar bli livsviktigt.
Stenas och Silja Tallinks båtar bör man helst penetrera head on
annars är det kört, man hinner knappt till livflottarna om man smäller i sidan.

Titanic är fortfarande den säkraste fartygstyp som konstruerats.
Attachments
Mercandian Atlantic II
Mercandian Atlantic II
Mercandian atlantic II.jpg (10.35 KiB) Viewed 4465 times
Fredrik Andersson
Posts: 65
Joined: 14 Feb 2005, 21:03

Post by Fredrik Andersson »

Tack för historien Janne.
Minns man läste om det där projektet Wallenius startade där nere men som du säger,det försvann tyst och fint när det inte längre bar sig.

Angående Mercandia-båtarna,vet du om det endast var denna serie som hade stabilitetsproblem? Det var väl de sista som byggdes som hade bygget akter? De övriga serierna var så vitt jag minns med bygget på backen. Vad jag vet så är väl ännu dom flesta i fart även om man inte sett till dom så mycket i Nordeuropa.
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Mercandia

Post by Janne Duczynski »

Hej Fredrik
Micke på FoF har rätt bra koll på hela Mercandiaflottan.
http://www.faktaomfartyg.se/mercandia_rederiet.htm
Vad jag vet seglar samtliga av Gigant typen och Supergigant
typen (Mercandian Admiral II)
Det var en lyckad fartygstyp med 2 akterramper plus en sidoramp
akter på styrbordssidan.
Det var nog inte så mycket fel på Mercandian Atlantic II och
Mercandian Nautic heller om man bara skulle använda dom som trailerfärjor på kortresor.
Men som atlantfartyg var dom värdelösa i avsaknad av containerkapacitet.
Post Reply