Dette var interessant - at Thor har en fortid i København. Det fik mig til at tænke på Det Forenede Bugserselskabs 75-års skrift fra 1944, som er en billedbog med over 100 pletskud fra selskabets virke = dårlig nattesøvn hver gang den kommer ud fra reolen...
Billeder af bugsering med sejlskibene "Grønland", "København", "Pamir", "Georg Stage", "Viking", Fregatten "Jylland" samt skibe som P/S Dannebrog, G/S Navitas (gengasdrivet senere ØK-fartyg om 3030 tdw), M/F Nyborg, S/S Frederik VIII, S/S United States, S/S Aallotar, M/S Stella Polaris, M/S Gripsholm samt masser af andre fragt-, sejl-, bugser- og krydstogtskibe samt færger gør denne bog til en guldgrube af fantastiske fotos. Og flere af disse bugseres på billederne netop af M/S Thor...
Jeg har ikke oplysninger om THOR ældre end 1932, men allerede dengang var THOR motorskib, forsynet med en 115 HK motor, hvilken maskinstyrke den fortsat angives til i 1941. I 1944, derimod, er motorkraften vokset til 200 HK.
29. oktober 1943 blev Kongeskibet Dannebrog bugseret til oplægning i Gasværkshavnen, og det var "Thor" der stod for bugseringen.
Jeg kan ikke lade være at dele dette syn med jer - Thor i kongeligt selskab - og så tænke på, at dette billede teoretisk set kunne arrangeres den dag i dag...
I Danmark havde Thor oprindeligt kaldesignal NTJW, efter 1933 OWAX.
Venlig hilsen
Anders Riis / Danmark