Är det nån som känner till nått om s/s Bissen,har hittat en Bissen men
den blev torpederad av tyskarna på 40 talet,det skall ha varit en till
efter det,skulle ha haft Helsingborg som hemma hamn
S/S BISSEN
Nedjan byggdes 1893 av Scott Co I Greenock, England och var ca 65 meter lång, 9.5 meter bred med en dödvikt av 1175 ton.
Bissen var byggd 920 av A/S Fredrikstad Mekaniske Verksted, Fredrikstad, Norge och hade en längd av 73,85 Dwt var på 2500.
Jag tror att din granne är felaktigt informerad. Likaså att han var ombord på henne på 50-talet Bissen torpederades av tyskarna 7/7 1940
Mvh/Immen
Bissen var byggd 920 av A/S Fredrikstad Mekaniske Verksted, Fredrikstad, Norge och hade en längd av 73,85 Dwt var på 2500.
Jag tror att din granne är felaktigt informerad. Likaså att han var ombord på henne på 50-talet Bissen torpederades av tyskarna 7/7 1940
Mvh/Immen
Måste bara förtydliga mig Jag har kollat Skepplistan från -51. Då fanns ännu ingen "Ny" Bissen registrerad i Sverige. Hon kan ju iså fall ha köpts in senare förstås.Immen wrote:Nedjan byggdes 1893 av Scott Co I Greenock, England och var ca 65 meter lång, 9.5 meter bred med en dödvikt av 1175 ton.
Bissen var byggd 920 av A/S Fredrikstad Mekaniske Verksted, Fredrikstad, Norge och hade en längd av 73,85 Dwt var på 2500.
Jag tror att din granne är felaktigt informerad. Likaså att han var ombord på henne på 50-talet Bissen torpederades av tyskarna 7/7 1940
Mvh/Immen
/Immen
hallo jag har fått fatt i grannens sjöfartsbok och i den står det att han var ombord i Bissen från Stockholm 4/8 till 23/9 1949 och att hon var på 1255 ton kan därför ej ha blivit torpederad 1940, måste ha funnits en annan Bissen är det någon som har någon fakta om detta så hade det varit mycket intressant .han är också säker på att det är systerbåt till Nedjan
phuket wrote:hallo jag har fått fatt i grannens sjöfartsbok och i den står det att han var ombord i Bissen från Stockholm 4/8 till 23/9 1949 och att hon var på 1255 ton kan därför ej ha blivit torpederad 1940, måste ha funnits en annan Bissen är det någon som har någon fakta om detta så hade det varit mycket intressant .han är också säker på att det är systerbåt till Nedjan
Hittade även den här länken om en förening som heter Nedjans vänner, dom om någon borde kunna ge dig svar på din fråga.
http://nedjan.webbplatser.com/index3.php
//Nico
Last edited by Nico on 26 Apr 2007, 16:29, edited 1 time in total.
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Besvara != Nytt Inlägg
InläggPostat: tor apr 26, 2007 11:33 am Rubrik: BISSEN Svara med citat Ändra/Ta bort det här inlägget Ta bort det här inlägget Användarens IP
On 7th Jul 1940 he sank the Swedish 1,514 ton Bissen.
Hittade denna länk vet inte om det gäller samma fartyg men isåfall om så sänktes den av en U99 den 7 Juli 1940.
http://ubootwaffe.net/ops/boat.cgi?boat=99
MVH//Nico
Blev en liten miss där tack för att du korrigerade det://NicoMagnus Wadell wrote:Besvara != Nytt Inlägg
InläggPostat: tor apr 26, 2007 11:33 am Rubrik: BISSEN Svara med citat Ändra/Ta bort det här inlägget Ta bort det här inlägget Användarens IP
On 7th Jul 1940 he sank the Swedish 1,514 ton Bissen.
Hittade denna länk vet inte om det gäller samma fartyg men isåfall om så sänktes den av en U99 den 7 Juli 1940.
http://ubootwaffe.net/ops/boat.cgi?boat=99
MVH//Nico
Turbinångfartyg, byggt 1919 av Öresundsvarvet, Landskrona, nb 10.
1245 brt 839 nrt 1900 tdw 2 st De Laval ångturbiner kopplade till en propelleraxel, 940 ihk. Reg.nr: 6178 Signal: SECW
1919, maj 28: sjösatt för Rederi AB Baltic-France (J Källman), Göteborg. HILDEGARD.
1919, juni 16: såld till Ångbåts AB Ferm, Kristinehamn. Levererad som FORSVIK.
1941, feb: såld till Rederi AB Sylvia (A Billner), Göteborg. SKANDIA.
1945, aug 1: firmanamnet ändrat till Billners Rederi AB.
1947, mars: såld till skeppsredare And Smith, Stockholm. BISSEN.
1949, dec: såld till pr Dag Sundén-Cullberg, Stockholm. ROSKÄR.
1951, juni 2: såld till Rederi AB Nord-Sverige (Axel Fredrik Andersson), Hernösand. ROSSÖ.
1952, mars 7: sände nödsignaler från en position 7 1/4' sydost om May Island, sedan det börjat ta in vatten i hårt väder. Avgick den 6 mars från Methil destinerat till Oaxen med kol. Den 9 mars uppfångades nya nödsignaler, men sedan dess är fartyget försvunnet med sin besättning på 22 man.
1245 brt 839 nrt 1900 tdw 2 st De Laval ångturbiner kopplade till en propelleraxel, 940 ihk. Reg.nr: 6178 Signal: SECW
1919, maj 28: sjösatt för Rederi AB Baltic-France (J Källman), Göteborg. HILDEGARD.
1919, juni 16: såld till Ångbåts AB Ferm, Kristinehamn. Levererad som FORSVIK.
1941, feb: såld till Rederi AB Sylvia (A Billner), Göteborg. SKANDIA.
1945, aug 1: firmanamnet ändrat till Billners Rederi AB.
1947, mars: såld till skeppsredare And Smith, Stockholm. BISSEN.
1949, dec: såld till pr Dag Sundén-Cullberg, Stockholm. ROSKÄR.
1951, juni 2: såld till Rederi AB Nord-Sverige (Axel Fredrik Andersson), Hernösand. ROSSÖ.
1952, mars 7: sände nödsignaler från en position 7 1/4' sydost om May Island, sedan det börjat ta in vatten i hårt väder. Avgick den 6 mars från Methil destinerat till Oaxen med kol. Den 9 mars uppfångades nya nödsignaler, men sedan dess är fartyget försvunnet med sin besättning på 22 man.
Tack för info nu har jag fått rätt svarTorsten H wrote:Turbinångfartyg, byggt 1919 av Öresundsvarvet, Landskrona, nb 10.
1245 brt 839 nrt 1900 tdw 2 st De Laval ångturbiner kopplade till en propelleraxel, 940 ihk. Reg.nr: 6178 Signal: SECW
1919, maj 28: sjösatt för Rederi AB Baltic-France (J Källman), Göteborg. HILDEGARD.
1919, juni 16: såld till Ångbåts AB Ferm, Kristinehamn. Levererad som FORSVIK.
1941, feb: såld till Rederi AB Sylvia (A Billner), Göteborg. SKANDIA.
1945, aug 1: firmanamnet ändrat till Billners Rederi AB.
1947, mars: såld till skeppsredare And Smith, Stockholm. BISSEN.
1949, dec: såld till pr Dag Sundén-Cullberg, Stockholm. ROSKÄR.
1951, juni 2: såld till Rederi AB Nord-Sverige (Axel Fredrik Andersson), Hernösand. ROSSÖ.
1952, mars 7: sände nödsignaler från en position 7 1/4' sydost om May Island, sedan det börjat ta in vatten i hårt väder. Avgick den 6 mars från Methil destinerat till Oaxen med kol. Den 9 mars uppfångades nya nödsignaler, men sedan dess är fartyget försvunnet med sin besättning på 22 man.