Isbrytaren ATLE [Jan-Feb]
- Börje Åström
Ale
Är det någon som har färska bilder av Ale? Ale har enligt FreeAis varit kring Rundviken/Husun på senaste dagarna.
- Magnus Wadell
- Administratör
Ale
Den senaste jag har är ett år gammal tyvärr
- Attachments
-
- DJV_0101.JPG (147.66 KiB) Viewed 8020 times
På det trevliga forumet Fallrepet ligger min senaste från 13/12 2006!
http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php?t=620
/KRNI
http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php?t=620
/KRNI
Ale
Hej
Jag tog några bilder som hastigast på väg till jobbet, Ale ligger i Husum och väntar på att Livland lossat färdigt.
Lite taskigt läge men somsagt en färsk bild.
Hälsn.
Jag tog några bilder som hastigast på väg till jobbet, Ale ligger i Husum och väntar på att Livland lossat färdigt.
Lite taskigt läge men somsagt en färsk bild.
Hälsn.
- Attachments
-
- ale husum.jpg (129.75 KiB) Viewed 7975 times
Håkan Sundström
Ale
Tack för bilden Enligt iskarta, finns det gott om isbrtytning för Ale kring Ö-vik/Husum
Tor Viking till isbrytning!
Enligt Sjöfartsverket är Tor Viking på väg till Landskrona och sen till isbrytning
Är det någon som vet var ska Tor Viking börja bryta isen? Ska det till Ö-vik/Husum och Ale ska till söderut eller hur blir det?
Är det någon som vet var ska Tor Viking börja bryta isen? Ska det till Ö-vik/Husum och Ale ska till söderut eller hur blir det?
- erik jalking
Ymer 1954
Jag har idag visat ovanstående foton från Ymer 1954 för Anders Billström, som senare (1964-69) blev befälhavare ombord, men han var med redan på -50-talet i annan befattning. Senare även bef.h. på flera andra isbrytare bl.a. nya Ymer under nordpolsexpetitionen på 80-talet.
Han berättde om många intressanta detaljer på fotona.
Om "Bryggan Ymer 1954": Det som hänger bortanför gubbarna med en pressening på är kortförrådet. Man hanterade alltså sjökorten utomhus i kylan! Lite svårt att tänka sig idag... Rorsman fick stå inomhus i bygget akter om gubbarna.
På den lilla plattformen finns en kraftig högtalre för att kunna ropa till fartygen man assisterade. Där finns också en strålkastare med ljusbåge mellan kolelektroder som måste justeras ofta.
Kapten i vargpäls trodde han att det kunde vara Kalle Sjödal.
Han berättde om många intressanta detaljer på fotona.
Om "Bryggan Ymer 1954": Det som hänger bortanför gubbarna med en pressening på är kortförrådet. Man hanterade alltså sjökorten utomhus i kylan! Lite svårt att tänka sig idag... Rorsman fick stå inomhus i bygget akter om gubbarna.
På den lilla plattformen finns en kraftig högtalre för att kunna ropa till fartygen man assisterade. Där finns också en strålkastare med ljusbåge mellan kolelektroder som måste justeras ofta.
Kapten i vargpäls trodde han att det kunde vara Kalle Sjödal.