Bogserbåten Björn
Bogserbåten Björn
Hej, jag köpte för styvt ett år sedan den här bogserbåten. Den heter Björn och ligger i Motala. Var senast i bruk vid Aspa bruk på 70-talet. Båten är mig veterligen byggd i Norrköping 1904. Båtens tidigare namn var Shell 25 vilket det står på skeppsklockan. Är det någon som vet någonting, vad som helst om denna båt så skulle jag bli väldigt glad om ni delgav mig detta. Eventuella gamla bilder emottages tacksamt.
- Attachments
-
- P6200010 resized.jpg
- Nymålad botten och skrov
- (181.41 KiB) Downloaded 324 times
- Skepparättling
Munksjös Björn
Trodde aldrig att jag skulle bli först att svara på ett Bogserbåts Inlägg.
Här kommer en bild på Björn när hon var hemma i Olshammar.
Fler urklipp o artiklar om henne finns.
Munksjö har dessutom ett museum om deras båtar i Jönköping. Lustiga öppet tider så jag har inte varit där.
Hör av dig, min mejl finns i min profil.
Skulle vara kul att få titta närmare på henne, bor 2,5 mil norrut från Motala, granne alltså.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om man kan läsa om henne på : http://www.tugboatlars.se
Här kommer en bild på Björn när hon var hemma i Olshammar.
Fler urklipp o artiklar om henne finns.
Munksjö har dessutom ett museum om deras båtar i Jönköping. Lustiga öppet tider så jag har inte varit där.
Hör av dig, min mejl finns i min profil.
Skulle vara kul att få titta närmare på henne, bor 2,5 mil norrut från Motala, granne alltså.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om man kan läsa om henne på : http://www.tugboatlars.se
- Attachments
-
- bogserbåten Björn.jpg (36.28 KiB) Viewed 20850 times
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Lars Johnson
- Lars Johnson
Sådärja, nu har jag fått Björns historia av Bengt Westin.
http://www.tugboatlars.se/Bjorn1904.htm
/Lasse
http://www.tugboatlars.se/Bjorn1904.htm
/Lasse
Man tackar och bugar för informationen!
Ska Årås bege sig från Vänerns vatten i sommar?
Hör då görna av dig, vore trevligt att språkas vid.
/Ola
Ska Årås bege sig från Vänerns vatten i sommar?
Hör då görna av dig, vore trevligt att språkas vid.
/Ola
- Attachments
-
- P5110003 resized.jpg
- På väg till indockningen.
- (307.39 KiB) Downloaded 150 times
- Skepparättling
Skulle väl egentligen Hansola få svara på.KS wrote: Miljön är bara för grann. Vart längs Göta kanal är detta foto taget?
Men det är mellan Motala sluss och Motala verkstad.
//
Anders
Mvh
Anders
Anders
Vad som är vackrast hoppas jag själv få kunna återge här på forumet med bilder. Då jag är ung och fortfarande har möjligheter att leva livet utan tanke på familj etcetera, så har jag vissa möjligheter. Jag har sökt jobb på Strömma som däcksman på deras kanalbåtar.hansola wrote:Först till kvarn som har svar är väll lämpligast att svara.
Det är en oerhört vacker del av kanalen, om ni frågar mig så kanske den vackraste.
UNG!
Som ung har man all energi och framtidstro i världen.
Själv började jag med den här skutan som jag hade på sjuttiotalet.
Nya krafter har tagit över.

http://www.perhilding.se/elfdalen/
Själv började jag med den här skutan som jag hade på sjuttiotalet.
Nya krafter har tagit över.

http://www.perhilding.se/elfdalen/
- C-G Nilsson
Re: Bogserbåten Björn
Dags att skriva ett nytt kapitel i Björnens historia. Ola har lämnat över ratten till undertecknad. Det ska bli så spännande och roligt att få rå om henne. Hon kommer att få ligga kvar på samma plats i Motala som hon legat de senaste 30-35 åren. Där ligger hon bra och billigt. Ola fick henne körbar så hon har fungerande motor och styrning men sedan är det tomt. Det blir en utmaning minsann
Till våren ska jag ta ledigt från arbetet ett par månader försöka inreda henne så gott det går. En basal funktionsinredning ska det bli. 4-6 kojplatser.
Det lär väl inte hända så mycket innan dess. Just nu pågår en del syarbete med kapell som ska sitta framför fönstren i styrhytten, lite dynor får ny klädsel och alla gamla armaturer ska ses över och få nya lampor
, hållare och kanske LED. De gamla lanternorna ska göras om och sitta på lämpliga plaser nere i ruffen - snacka om patina.
Jag har gjort en logga också
Till våren ska jag ta ledigt från arbetet ett par månader försöka inreda henne så gott det går. En basal funktionsinredning ska det bli. 4-6 kojplatser.
Det lär väl inte hända så mycket innan dess. Just nu pågår en del syarbete med kapell som ska sitta framför fönstren i styrhytten, lite dynor får ny klädsel och alla gamla armaturer ska ses över och få nya lampor

Jag har gjort en logga också

- Attachments
-
- Logo.jpg
- (61.93 KiB) Not downloaded yet

- Skepparättling
Re: Bogserbåten Björn
Grattis C-G.
Fritidsproblemen över alltså, vad kul att få lite positiva nyheter från Motala.
De som kommit den senaste tiden har varit både negativa men även historiskt spännande.
Hade en stående inbjudan till Björn som jag fått av Ola. Tyvärr blev det aldrig av att utnyttja den.
MEN kanske dyker jag upp en dag inbjuden eller ej.....
Lycka till.
Fritidsproblemen över alltså, vad kul att få lite positiva nyheter från Motala.
De som kommit den senaste tiden har varit både negativa men även historiskt spännande.
Hade en stående inbjudan till Björn som jag fått av Ola. Tyvärr blev det aldrig av att utnyttja den.
MEN kanske dyker jag upp en dag inbjuden eller ej.....
Lycka till.
Mvh
Anders
Anders