Bogpropeller

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Bogpropeller

Post by Lars Johnson »

Är det här ett normalt utseende på en bogpropeller? Det ser ut som om det är ett genomgående rör med en propeller i. Jag antar att den roterar åt höger eller vänster beroende på åt vilken sida kraften behövs.
Attachments
Bogprop1.jpg
Bogprop1.jpg (39.44 KiB) Viewed 8156 times
Bogprop.jpg
Bogprop.jpg (27.04 KiB) Viewed 8156 times
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

bogpropeller

Post by silver top »

Mycket normal. Drivs oftast med hydraulik, el. eller direktdrift via olika typer av vinkelväxlar. Ibland försedd med skyddsgaller beroende på i vilket vattenområde man oftas arbetar inom.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

bogpropeller

Post by Husum »

Hej.
Det är så det fungerar i denna konstruktion, vi hade på några av hamnbåtarna i Husum den typen. Tex. på Wibergs Axel var den av typen att hydraulmotorn satt på insidan av röret och axeln gick ut genom en vanlig boxtätning med glander, och det var viktigt att man drog och smorde boxen regelbundet(det hände att det var myckret vatten i fören
ibland). På Husum 2 var det av typen att där satt propellern direkt på hydr.motorns axel inuti röret, och därför behövdes det bara 2 svetsade rör genomföringar för större läckagesäkerhet.
Men en liten nackdel fanns det, om man fick in en stock mellan gallret och propellern så var det nästan omöjligt att komma åt och ta bort den utan att köra upp halva båten på land. En annan typ är den mindre lämpade för timmerhantering sk. pod, principen helt enkelt ett utombordar drev under båten som går att svänga 360*
Ha en bra dag Lars och alla ni andra på forumet.
Håkan Sundström
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

Tack, där ser man. Jag tyckte att det såg så "enkelt" ut.
/Lasse
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Bogpropellrar

Post by Husum »

Go´kväll.
En liten kompletering till bogsnurrornas konstruktion.
Det fanns en båt i Husum som kallades för "Bocken", av sin ägare
pga dess ovillighet att svänga dit han ville, han beklagade sig för oss på
varvet i Husum och undrade om det gick något att göra åt det.
En gubbe kom på att "sätt en brandspruta på för däck så har du löst problemet. Han for iväg hem och klurade ut något ganska genialt och enkelt.
En högtryckspump kopplad till förkant på maskin, div.rör & rörkopplingar och en vanlig trevägskik + en säkerhetsventil, allt detta fått ifrån Wibergarnas skrotförråd på varvet. Det måste sägas att det fungerade mycket bra med denna konstruktion, pga den snabba manövern med trevägsventilen, och brandslangs munstyckena framme vid vattenytan
Pumpen som han använde gav ca.30 Kg:s tryck (förmodligen nån matarvattenpump till ångbåtarna)
PS allt till en kostnad av arbetet skulle jag troDS
Hälsn.
Håkan Sundström
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Kul Håkan att du kom med det här förslaget. Jag har haft samma idéer för 20 år sedan när det gäller bogpropellrar, men jag har inte hittat någon som velat räkna ut effekten på skillnaden mellan tryck och volym. Litet hål =högt tryck och lite vatten. Stort hål=lågt tryck och mycket vatten, så långt kan jag vara med, men?
Här på Forumet finns en massa kunskap, så låt oss få svar på detta exempel:
Jag behöver en bogpropeller med en effekt av 100 hk enligt definitionen för konventionell sådan. Vad behöver jag för utrustning för att få samma effekt med hög eller lågtrycksvattenpump?
Bäst att tillägga att det är en hypotetisk fråga eftersom min Buster går bra att manövrera utan dessa attribut.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Bogbrobeller

Post by Husum »

Hej Hej
På tal om bogpropellrarna, så måste jag säga att någon teoretisk utbildad person är jag inte, (bara en i dagens läge i "lagens mening ej behörig att köra en 2000 hästars dieselmotor",)men som jag har gjort i många år tidigare med stor belåtenhet med både för arbetsgivaren och överordnare
som chifen.
En ca: 20 tons båt som Wibergs Axel, hade en uteffekt på förpropellern av ungefär 25 hydrauliska hästkrafter, och den flyttades cirka 5 Meter per minut med ett stort skrammel(pga.kaviation) sid ledes.
Av detta resonemang måste det vara svårt att få ut nånting vettigt i teoreteiska sammamhang av en förpropellers verkliga verkningsgrad
Huvudsaken det funkade.
På tal om behörigheter, så skall jag återkomma i en ny tråd i detta forum, för att jag har en hel del info om detta från en kollega anställd i USA på bogserare(det är mycket vansinnigt och speciellt efter 9/11), + en kille på oljetankers på USA traden. Väl mött framöver.
Hälsn.
Håkan Sundström
User avatar
Stig Samuelsson
Posts: 108
Joined: 21 Nov 2005, 11:42
Location: Lysekil

Post by Stig Samuelsson »

Det sista väntar jag med spänning på.
Annars är det ju så med bogproppar att de aldrig är tillräckligt starka oavsett hur många hästkrafter motorn utvecklar.
Undrar hur många gånger man svurit för sig själv."Om ändå den där d----a bogen var LITE starkare!" :roll:
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Usa

Post by Husum »

Hej mitt inlägg om båtar i usa finns under ämnet puschern Karl Erik.
Håkan Sundström
Post Reply