Bogpropeller
- Lars Johnson
- Posts: 218
- Joined: 14 Jun 2005, 22:39
- Location: Skogås
- Contact:
Bogpropeller
Är det här ett normalt utseende på en bogpropeller? Det ser ut som om det är ett genomgående rör med en propeller i. Jag antar att den roterar åt höger eller vänster beroende på åt vilken sida kraften behövs.
- Attachments
-
- Bogprop1.jpg (39.44 KiB) Viewed 8855 times
-
- Bogprop.jpg (27.04 KiB) Viewed 8855 times
-
- Posts: 64
- Joined: 18 Dec 2005, 22:14
- Location: Jarl Larsson
bogpropeller
Mycket normal. Drivs oftast med hydraulik, el. eller direktdrift via olika typer av vinkelväxlar. Ibland försedd med skyddsgaller beroende på i vilket vattenområde man oftas arbetar inom.
bogpropeller
Hej.
Det är så det fungerar i denna konstruktion, vi hade på några av hamnbåtarna i Husum den typen. Tex. på Wibergs Axel var den av typen att hydraulmotorn satt på insidan av röret och axeln gick ut genom en vanlig boxtätning med glander, och det var viktigt att man drog och smorde boxen regelbundet(det hände att det var myckret vatten i fören
ibland). På Husum 2 var det av typen att där satt propellern direkt på hydr.motorns axel inuti röret, och därför behövdes det bara 2 svetsade rör genomföringar för större läckagesäkerhet.
Men en liten nackdel fanns det, om man fick in en stock mellan gallret och propellern så var det nästan omöjligt att komma åt och ta bort den utan att köra upp halva båten på land. En annan typ är den mindre lämpade för timmerhantering sk. pod, principen helt enkelt ett utombordar drev under båten som går att svänga 360*
Ha en bra dag Lars och alla ni andra på forumet.
Det är så det fungerar i denna konstruktion, vi hade på några av hamnbåtarna i Husum den typen. Tex. på Wibergs Axel var den av typen att hydraulmotorn satt på insidan av röret och axeln gick ut genom en vanlig boxtätning med glander, och det var viktigt att man drog och smorde boxen regelbundet(det hände att det var myckret vatten i fören
ibland). På Husum 2 var det av typen att där satt propellern direkt på hydr.motorns axel inuti röret, och därför behövdes det bara 2 svetsade rör genomföringar för större läckagesäkerhet.
Men en liten nackdel fanns det, om man fick in en stock mellan gallret och propellern så var det nästan omöjligt att komma åt och ta bort den utan att köra upp halva båten på land. En annan typ är den mindre lämpade för timmerhantering sk. pod, principen helt enkelt ett utombordar drev under båten som går att svänga 360*
Ha en bra dag Lars och alla ni andra på forumet.
Håkan Sundström
- Lars Johnson
- Posts: 218
- Joined: 14 Jun 2005, 22:39
- Location: Skogås
- Contact:
Bogpropellrar
Go´kväll.
En liten kompletering till bogsnurrornas konstruktion.
Det fanns en båt i Husum som kallades för "Bocken", av sin ägare
pga dess ovillighet att svänga dit han ville, han beklagade sig för oss på
varvet i Husum och undrade om det gick något att göra åt det.
En gubbe kom på att "sätt en brandspruta på för däck så har du löst problemet. Han for iväg hem och klurade ut något ganska genialt och enkelt.
En högtryckspump kopplad till förkant på maskin, div.rör & rörkopplingar och en vanlig trevägskik + en säkerhetsventil, allt detta fått ifrån Wibergarnas skrotförråd på varvet. Det måste sägas att det fungerade mycket bra med denna konstruktion, pga den snabba manövern med trevägsventilen, och brandslangs munstyckena framme vid vattenytan
Pumpen som han använde gav ca.30 Kg:s tryck (förmodligen nån matarvattenpump till ångbåtarna)
PS allt till en kostnad av arbetet skulle jag troDS
Hälsn.
En liten kompletering till bogsnurrornas konstruktion.
Det fanns en båt i Husum som kallades för "Bocken", av sin ägare
pga dess ovillighet att svänga dit han ville, han beklagade sig för oss på
varvet i Husum och undrade om det gick något att göra åt det.
En gubbe kom på att "sätt en brandspruta på för däck så har du löst problemet. Han for iväg hem och klurade ut något ganska genialt och enkelt.
En högtryckspump kopplad till förkant på maskin, div.rör & rörkopplingar och en vanlig trevägskik + en säkerhetsventil, allt detta fått ifrån Wibergarnas skrotförråd på varvet. Det måste sägas att det fungerade mycket bra med denna konstruktion, pga den snabba manövern med trevägsventilen, och brandslangs munstyckena framme vid vattenytan
Pumpen som han använde gav ca.30 Kg:s tryck (förmodligen nån matarvattenpump till ångbåtarna)
PS allt till en kostnad av arbetet skulle jag troDS
Hälsn.
Håkan Sundström
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Kul Håkan att du kom med det här förslaget. Jag har haft samma idéer för 20 år sedan när det gäller bogpropellrar, men jag har inte hittat någon som velat räkna ut effekten på skillnaden mellan tryck och volym. Litet hål =högt tryck och lite vatten. Stort hål=lågt tryck och mycket vatten, så långt kan jag vara med, men?
Här på Forumet finns en massa kunskap, så låt oss få svar på detta exempel:
Jag behöver en bogpropeller med en effekt av 100 hk enligt definitionen för konventionell sådan. Vad behöver jag för utrustning för att få samma effekt med hög eller lågtrycksvattenpump?
Bäst att tillägga att det är en hypotetisk fråga eftersom min Buster går bra att manövrera utan dessa attribut.
Här på Forumet finns en massa kunskap, så låt oss få svar på detta exempel:
Jag behöver en bogpropeller med en effekt av 100 hk enligt definitionen för konventionell sådan. Vad behöver jag för utrustning för att få samma effekt med hög eller lågtrycksvattenpump?
Bäst att tillägga att det är en hypotetisk fråga eftersom min Buster går bra att manövrera utan dessa attribut.
Bogbrobeller
Hej Hej
På tal om bogpropellrarna, så måste jag säga att någon teoretisk utbildad person är jag inte, (bara en i dagens läge i "lagens mening ej behörig att köra en 2000 hästars dieselmotor",)men som jag har gjort i många år tidigare med stor belåtenhet med både för arbetsgivaren och överordnare
som chifen.
En ca: 20 tons båt som Wibergs Axel, hade en uteffekt på förpropellern av ungefär 25 hydrauliska hästkrafter, och den flyttades cirka 5 Meter per minut med ett stort skrammel(pga.kaviation) sid ledes.
Av detta resonemang måste det vara svårt att få ut nånting vettigt i teoreteiska sammamhang av en förpropellers verkliga verkningsgrad
Huvudsaken det funkade.
På tal om behörigheter, så skall jag återkomma i en ny tråd i detta forum, för att jag har en hel del info om detta från en kollega anställd i USA på bogserare(det är mycket vansinnigt och speciellt efter 9/11), + en kille på oljetankers på USA traden. Väl mött framöver.
Hälsn.
På tal om bogpropellrarna, så måste jag säga att någon teoretisk utbildad person är jag inte, (bara en i dagens läge i "lagens mening ej behörig att köra en 2000 hästars dieselmotor",)men som jag har gjort i många år tidigare med stor belåtenhet med både för arbetsgivaren och överordnare
som chifen.
En ca: 20 tons båt som Wibergs Axel, hade en uteffekt på förpropellern av ungefär 25 hydrauliska hästkrafter, och den flyttades cirka 5 Meter per minut med ett stort skrammel(pga.kaviation) sid ledes.
Av detta resonemang måste det vara svårt att få ut nånting vettigt i teoreteiska sammamhang av en förpropellers verkliga verkningsgrad
Huvudsaken det funkade.
På tal om behörigheter, så skall jag återkomma i en ny tråd i detta forum, för att jag har en hel del info om detta från en kollega anställd i USA på bogserare(det är mycket vansinnigt och speciellt efter 9/11), + en kille på oljetankers på USA traden. Väl mött framöver.
Hälsn.
Håkan Sundström
- Stig Samuelsson
- Posts: 108
- Joined: 21 Nov 2005, 11:42
- Location: Lysekil