flottisten

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
faxe
Posts: 7
Joined: 16 May 2006, 19:09

flottisten

Post by faxe »

någon som vet vad flottisten bygd 1862 har ett förflutten historia
ser ut som en gammal bogserbåt men nu totalt ombygd
gamla bogserbåtar mindre kustfraktare samt motorer
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

S/S FLOTTISTEN

Post by tugtrafik »

Är det detta fartyg du menar?
Image

Kolla mer här: http://web.telia.com/~u24802227/
faxe
Posts: 7
Joined: 16 May 2006, 19:09

Post by faxe »

Nej det är flottisten på siljan byggd några årtionde senare
på denna båt finns det väldigt mycket dokumenterande av.Den flottisten jag söker är större har gått i sundsvalltrakten evt eff förflutet i marinen!
gamla bogserbåtar mindre kustfraktare samt motorer
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Flottisten

Post by Rolle »

Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

JKLS/SECO - 3507 FLOTTISTEN är en av de verkliga veteranerna i svensk sjöfart, byggd redan 1862 av järn vid Motala Werkst. Bolag, Motala (NB 57). Hon mätte 1877 81’40” x 17’35” x 7’65” fot - 56,29 / 31,24 vilket enligt ett mätbrev 1882 hade ökat till 25,45 x 5,15 x 2,65 m - 84,76 / 44,24 efter förbyggning. Maskineriet bestod av en vid Motala MV tillverkad 2 cyl ångmaskin (22” – 22” x 16”) på 160 Ihk - ersatt av en Varvets comp.ångmaskin på 225 Ihk (1881) - och av en för mig okänd motor på 90 Ehk (1969)

FLOTTISTEN byggdes för Severin Axell m.fl. Sundsvall och kostade 43.770 Rdr. ”Sistlidne Thorsdag lopp af stapeln vid Motala Warf i Norrköping ett ångbogseringsfartyg för transporterande af timmerflottor, tillhörande ett bolag härstädes. Båtens namnet skall vara FLOTTISTEN”. (Sundsvalls-Posten 11/9 1862). Överfördes först ca 1880 till Sundsvalls Bogseringsbolag och därefter, den 24 maj 1898, till Sundsvalls Bogserings AB som den 15 mars 1912 ändrades till Pr/ Ljunga Elf & Indals Elfs Flottningsföreningar, Sundsvall med Fridolf Almberg som huvudredare (hälften vardera). 1933 blev Anders Lignell ny huvudredare.
Inkallades den 4 maj 1940 till Norrlands Marindistrikt, Härnösand som hjälpvedettbåt av Typ 1 med beteckningen HVB 131. Hon rustades vid Mohögs MV i Sundsvall och togs i tjänst den 11 juni 1940. Hon fick då en 57 mm kanon M/89 B på fördäck, en 6 mm LV-kulspruta M/36 på styrhyttstaket samt två sjunkbombsfällare Typ A. Besättningen uppgick till 14 man.
Återlämnades till flottningsföreningarna den 19 nov 1945 och gick till 1959 då hon utrangerades. Såldes då den 6 aug 1959 till Gunnar Nilsson för 7.500 kr och skrotningen påbörjades av Rune Högström. Men innan båten skrotats, behövde SCA en kättingpråm och köpte den 12 okt samma år tillbaka resterna för 12.000 kr. Maskin och panna demonterades vid Mohögs MV och hon klassificerades därefter som lastmotorfartyg. Den 4 dec 1959 meddelade SCA-Transport att fartyget var upphugget. Den 5/12 meddelades dock från SCA, (Gunnar Söderstam), ”Tyvärr nödgar jag meddela att rubr. fartyg fortfarande tjänstgör som kättingbåt”. (Vadå tyvärr!!). Köptes i januari 1974 av UV-Konsult AB, Sundsvall och försvann från distriktet 2000, såld till Blomgrens Snickerier, Stockholm.
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Flottisten

Post by Lars Johnson »

Bengt Westin har skickat detta kort på Flottisten i sin glans dagar.
Attachments
Flottisten-a.jpg
Flottisten-a.jpg (39.95 KiB) Viewed 7160 times
Post Reply