CARRIER 15
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
-
- Posts: 92
- Joined: 22 Dec 2005, 21:13
- Location: Grödinge
Re: CARRIER 15
Hon/han lämnade Göteborg idag lämnade Lots 12.00 VästerBörje Åström wrote:CARRIER 15 i väntan på vad? Vi får se vad det blir av henne.
Trubaduren
-
- Posts: 92
- Joined: 22 Dec 2005, 21:13
- Location: Grödinge
Re: CARRIER 15
Vem Drog?Riggmaster wrote:Hon/han lämnade Göteborg idag lämnade Lots 12.00 VästerBörje Åström wrote:CARRIER 15 i väntan på vad? Vi får se vad det blir av henne.
Trubaduren
"Mercur" Som ankom Göteborg i går afton
God Jul!
-
- Posts: 5
- Joined: 03 Jan 2006, 21:59
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Fånga dagen och se möjligheterna. Köp en jättepråm i USA, bogsera den till Lugnvik och lägg den som kaj.
Jag ser John Ekman på bilden och Norrlands Sjöentreprenader:s Max vid kajen. Är det deras ponton med grävmaskin ute i isen? Du menar att det är ett Piteåföretag som muddrar också. Är det mobilkranen man ser vid kajen? Kan Wiréns vara inblandad med någon av sina maskiner?
Jag ser John Ekman på bilden och Norrlands Sjöentreprenader:s Max vid kajen. Är det deras ponton med grävmaskin ute i isen? Du menar att det är ett Piteåföretag som muddrar också. Är det mobilkranen man ser vid kajen? Kan Wiréns vara inblandad med någon av sina maskiner?
-
- Posts: 62
- Joined: 21 Sep 2005, 13:59
- Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa
-
- Posts: 1
- Joined: 14 Jan 2006, 19:15
- Location: Härnösand
Carrier 15
Följande är hämtat ur dagens nummer av Tidningen Ångermanland:
-------------------------
Jättepråm blir ny kaj
bogserades från USA till Lugnvik
Den enorma pråmen har bogserats från USA över Atlanten till Lugnvik. Där ska den märkliga konstruktionen förvandlas till en ny hamnanläggning. En hamn som kan ta emot stora ro-rofartyg.
Många Lugnviksbor har nog funderat över vad det är som händer utanför sågen just nu.
Allt handlar egentligen om besparingar. Besparingar som ska uppnås med effektivare utlastning av virke. Pråmen ska läggas på tvären ut från land och skapa en 120 gånger 30 meter stor kaj. Ena sidan ska användas för att ta emot konventionella båtar och andra sidan av pråmen för stora fartyg,
Pråmen i sig är troligen en av de största som setts i Ångermanälven och har många möjligheter, förutom att den lastar 15000 ton. Den kan till exempel vattenfyllas och sänkas till önskad nivå. Eller så används vatten och pumpar för att pressa upp last från pråmen. Nu ska den dock "bara" fungera som kaj.
På det här sättet kan vi använda en ny vikarmskran som ställs på pråmen, av samma typ som vid Bollstasågen. Den lastar dubbelt så snabbt, säger projektledaren Lars Norberg.
Dessutom blir virket mildare behandlat och kvalitén högre. SCA behöver inte heller längre köra en del av sin produktion ända till Söderhamn eller Hudiksvall för att lasta den på båtar.
Satsningen innebär även att de två "Englandsbåtar" per månad som idag går från Lugnvik kan ersättas med en båt. Redan till vecka sex ska kajen stå på plats.
Om ungefär ett år ska vi dessutom börja med ro-rofartyg där vi använder containrar när vi lastar.
Innan de större fartygen kan börja angöra Lugnvik måste dock djupgåendet vid hamnen öka. 1962 inträffade en stor katastrof när dåvarande magasin plötsligt störtade rakt ut i älven. Massor av rester från det magasinet grundar i dag upp hamnen. Det är därför man anlitat ett specialföretag från Piteå som från sin egen pråm rensar upp botten i hamnen.
Effektiviseringarna i Lugnvik är en av förklaringarna till att Ådalens stuveribolag snart är ett minne blott.
Utvecklingen går mot att varje industri själv kommer att sköta sitt stuveriarbete, säger Lars Norberg.
Det betyder också att trots kapacitetsökningen så minskar den arbetskraft som behövs för lastningen från ungefär tio till fem personer.
Anders Lidén
0612-77 17 60
Artikeln går även att läsa på: www.tidningen.to
I pappers tidningen finns även en bild på pråmen.
------------------------------------------------
Tyvärr stämmer inte allt som står i artikeln (som vanligt).
Det är Norrlands Sjöentreprenad, Härnösand, som äger mudderverket och håller på att rensa botten från bråte som kommer från ett gammalt ras.
Mobilkranen som syns på en av bilderna är sysselsatt med fartygslastning av träpaket. John Ekman har assisterat fartyget till kaj och ligger och väntar på avgång.
-------------------------
Jättepråm blir ny kaj
bogserades från USA till Lugnvik
Den enorma pråmen har bogserats från USA över Atlanten till Lugnvik. Där ska den märkliga konstruktionen förvandlas till en ny hamnanläggning. En hamn som kan ta emot stora ro-rofartyg.
Många Lugnviksbor har nog funderat över vad det är som händer utanför sågen just nu.
Allt handlar egentligen om besparingar. Besparingar som ska uppnås med effektivare utlastning av virke. Pråmen ska läggas på tvären ut från land och skapa en 120 gånger 30 meter stor kaj. Ena sidan ska användas för att ta emot konventionella båtar och andra sidan av pråmen för stora fartyg,
Pråmen i sig är troligen en av de största som setts i Ångermanälven och har många möjligheter, förutom att den lastar 15000 ton. Den kan till exempel vattenfyllas och sänkas till önskad nivå. Eller så används vatten och pumpar för att pressa upp last från pråmen. Nu ska den dock "bara" fungera som kaj.
På det här sättet kan vi använda en ny vikarmskran som ställs på pråmen, av samma typ som vid Bollstasågen. Den lastar dubbelt så snabbt, säger projektledaren Lars Norberg.
Dessutom blir virket mildare behandlat och kvalitén högre. SCA behöver inte heller längre köra en del av sin produktion ända till Söderhamn eller Hudiksvall för att lasta den på båtar.
Satsningen innebär även att de två "Englandsbåtar" per månad som idag går från Lugnvik kan ersättas med en båt. Redan till vecka sex ska kajen stå på plats.
Om ungefär ett år ska vi dessutom börja med ro-rofartyg där vi använder containrar när vi lastar.
Innan de större fartygen kan börja angöra Lugnvik måste dock djupgåendet vid hamnen öka. 1962 inträffade en stor katastrof när dåvarande magasin plötsligt störtade rakt ut i älven. Massor av rester från det magasinet grundar i dag upp hamnen. Det är därför man anlitat ett specialföretag från Piteå som från sin egen pråm rensar upp botten i hamnen.
Effektiviseringarna i Lugnvik är en av förklaringarna till att Ådalens stuveribolag snart är ett minne blott.
Utvecklingen går mot att varje industri själv kommer att sköta sitt stuveriarbete, säger Lars Norberg.
Det betyder också att trots kapacitetsökningen så minskar den arbetskraft som behövs för lastningen från ungefär tio till fem personer.
Anders Lidén
0612-77 17 60
Artikeln går även att läsa på: www.tidningen.to
I pappers tidningen finns även en bild på pråmen.
------------------------------------------------
Tyvärr stämmer inte allt som står i artikeln (som vanligt).
Det är Norrlands Sjöentreprenad, Härnösand, som äger mudderverket och håller på att rensa botten från bråte som kommer från ett gammalt ras.
Mobilkranen som syns på en av bilderna är sysselsatt med fartygslastning av träpaket. John Ekman har assisterat fartyget till kaj och ligger och väntar på avgång.
-
- Posts: 5
- Joined: 03 Jan 2006, 21:59
-
- Posts: 5
- Joined: 03 Jan 2006, 21:59
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
- Lars Johnson
- Posts: 218
- Joined: 14 Jun 2005, 22:39
- Location: Skogås
- Contact: