Om det är den IGGESUND jag tänker på och kommer ihåg från bogserbåtstiden, så är hon byggd 1898 i Motala för Iggesunds Bruk AB, som IGGESUND 1.
24,98 x 5,95 och 114 Brutto. Sen vet jag bara att hon fanns hos Avelins i början på 70-talet och i slutet av 80-talet hos Arne Lindkvist i Åmål som IGGESUND AV ÅMÅL.
Hon står för 480 HK redan på 50-talet och det borde vara sen ångmaskinen byttes ut, men jag minns inte på rak arm vilken motor hon fick, men det kommer jag på senare( förmodar jag).
Det vore kul att se en bild av henne och kanske någon har en?
Hejsan, jag bogserade Iggesund från Karlstad till sjötorp i början på 90-talet och där ligger hon än ,totalförstörd enligt mej med en fruktansvärd ful överbyggnad typ stor vit plåtlåda. Synd för hon var mkt vacker bogserbåt. Är till salu tror jag. Det går nog att göra bogserbåt av henne igen om man har tid o pengar. Skrovet är i mycket gott skick vad gäller plåttjocklek m.m . mvh Arne Balderud, karlstad
Jag vill minnas att Arne Lindkvist (det blir många Arnar här) hade en Cat 343 stående i sin lada som han skulle sätta i "Iggesund". Osäker på om den kom i. Återkommer med mer upplysningar.
Attachments
Iggesund i Sjötorp en regnig höstdag innan hon blev ombyggd
Nej Catmaskinen kom aldrig i Iggesund, Det stod en gammal maskin (glömt vilken sort) på kajen i Sjötorp vid Iggesund några år men den kom inte heller i. Jag fick förfrågan om ev. bogsering till stockholm för några år sen av nuvarande ägare. Skulle bli bostad i stockholm, men så blev det inte....än. Arne b
Här kommer tre pinfärska bilder på Iggesund. Maskin har ännu inte kommit på plats. I skeppslistan står det att hon ägs av en Carina Engman men på kajen trodde man att det var någon som hette Conny som ägde henne. Hon används mest som sommarstuga. Jag har för mej att hon välte i dockan för ett antal år sedan och att styrhuset och räcken krossades då. Jag kan ha fel där. Rykten var tidigare att Kanalbolaget vägrade släppa igenom henne eftersom hon var så dålig och inte var försäkrad.
Det stämmer att ägaren heter Carina Engman och att Iggesund välte i dockan (missade bogserbåten Oxen men en hårsmån) och det stämmer att kanalbolaget inte släppte igenom henne i kanalen pga försäkringen. Dåvarande ägare hade inte råd med försäkring visade det sej när vi kom till Sjötorp så där blev det stopp. Kanske lika bra för han tänkte rigga henne och segla till västindien....utan pengar! Han skulle döpa henne till "CC-SKYWALKER" ! När hon välte så fick hon skador på akterkant båtdäck och räckverk. Ska bli intressant att se fortsättningen på Iggesunds historia. Arne
Apropå ryktet om att hon var dålig är fel, verket besiktigade henne torrsatt på varvet i Hästviken Hammarö veckan innan vi avgick till Sjötorp och godkände bogsering till Stockholm. Arne
Om mitt minne håller , så hade Iggesund en 8 cyl Nohab, om 450hkr (500hkr), liknade maskin satt i Lundqvistarnas Undine,f.d. Obbola, samt flera av Marinens vedett eller patrull båtar, ex den som Johan Reistad ägde en tid.