Godsfrakt på Göta kanal igen

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Godsfrakt på Göta kanal igen

Post by m/s munter »

https://www.corren.se/nyheter/motala/fo ... 13143.aspx

Något som jag har diskuterat med kollegor i flera år, att köra slow freight på kanalen och till lastageplatser o städer i sjösystemet. Varje lastbil man slipper brottas med på de dyra vägarna är ju kalas!!
Lars E Johansson
Posts: 4
Joined: 03 Jul 2017, 17:07

Re: Godsfrakt på Göta kanal igen

Post by Lars E Johansson »

Kommer att stupa på praktiska svårigheter som
m/s munter wrote:https://www.corren.se/nyheter/motala/fo ... 13143.aspx

Något som jag har diskuterat med kollegor i flera år, att köra slow freight på kanalen och till lastageplatser o städer i sjösystemet. Varje lastbil man slipper brottas med på de dyra vägarna är ju kalas!!
att transporterna blir långsammare, att Göta kanalfartyget inte kan segla upp till Ica-butiken för att där lasta av, att omlastningar mellan fartyg och landbaserade fordon kräver påtagligt ökade arbetsinsats/kostnader.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Godsfrakt på Göta kanal igen

Post by m/s munter »

Det lär väl inte vara tanken att leverera dagligvaror till detaljhandel, så det lär inte bli några omlastningsproblem. der är nog tung transport som inte är "just in time" leverans. industriella varor, jorbruksprodukter, så som det vänerhamn redan hanterar.

så tror jag.

MH
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Godsfrakt på Göta kanal igen

Post by Jan Schönemann »

Problemet är väl tillgången på tonnage. Sydfart och Dagskär existerar medan Svanefjord är skrotad. De minsta lastpråmarna i Europa de franska peniches är ju 39 meter medan slussarna är 32 meter.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Godsfrakt på Göta kanal igen

Post by johanmmolin »

alla f d hamnar i Vättern då? Det finns väl knappast någon kvar som inte omvandlats till andra ändamål (sjönära boenden, marinor o dyl)? Det blir väl ett grannlaga problem att skapa en ny infrastruktur?
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Godsfrakt på Göta kanal igen

Post by m/s munter »

Det är ju just det som är så spännande med detta! ja tror ju att de tänker eldrivna pråmar som kör nattetid på sommaren och när som, när säsongen är över.

lite mysig sjönära infrastruktur kunde ju va pittoreskt! de lär ju inte rusta upp Sätra brygga direkt..
Attachments
IMG_6871.jpg
Post Reply