Mesinian Bay, Gr
Re: Mesinian Bay, Gr
Hon ligger i yttre delen av Messinian Bay sedan hon gåt ut från redden igår eftermiddag. Som destination har hon angivit "offshore". Hon kanske inväntar något eller så är det ett bra läge att vänta på nya uppdrag.
Re: Mesinian Bay, Gr
Den här typen av fartyg jobbar ju offshore så det är väl rätt. Hade hon varit sökande hade det nog stått "waiting for orders" eller liknande.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Hon ligger där ute fortfarande utan att röra sig nämnvärt
Re: Mesinian Bay, Gr
Såhär såg det ut idag på morgonen en stund när solen nästan tittade fram. Det blev så pass ljus att jag från balkongen kunde fånga dessa små torrlastare som hade sökt sig till vår vik. Sedan några dagar har det legat några fartyg här inne för varningar om dåligt väder. Den högra kom in i natt med last, destinerad till Split. Hon heter Lady Boushara med IMO 8607660 och för Comoros flagg. Hon lastar 3194 ton och som synes har hon tvåväldiga kranar. Hon är byggd 1988 och har väl passerat gränsen. Men på Comoros öarna i Indiska Oceanen gäller väl andra regler.
Det andra fartyget låg sedan igår i mitten av viken men flyttade sig idag på morgonen till där hon ligger nu. Det är Ym Aral IMO 9213805 som är lätt och destinerad till Nemrut i Turkiet. Hon är byggd 1996 och lastar 3268 ton. Hon för turkisk flagg.
De andra som ligger här inne är tankers som ser ut att alltid komma in i viken efter STS där ute. Antingen är de då lastade eller lätta. Som mest har vi haft 8 st stora tankers i den yttre delen av Messinian Bay. Just nu ligger där 5-6 stycken. Något har hänt det sista halvåret som gör att det samlas så många här hos oss. Det hände aldrig förr. Det har förmodligen gett en del arbete till regionen. Man ser rätt ofta när de kommer in i viken att de får besök av de små proviantbåtarna och andra från hamnen. Förutom dessa tankers så ligger där ett par andra torrlastare utom fotoavstånd.
Bilden kommer separat.
Det andra fartyget låg sedan igår i mitten av viken men flyttade sig idag på morgonen till där hon ligger nu. Det är Ym Aral IMO 9213805 som är lätt och destinerad till Nemrut i Turkiet. Hon är byggd 1996 och lastar 3268 ton. Hon för turkisk flagg.
De andra som ligger här inne är tankers som ser ut att alltid komma in i viken efter STS där ute. Antingen är de då lastade eller lätta. Som mest har vi haft 8 st stora tankers i den yttre delen av Messinian Bay. Just nu ligger där 5-6 stycken. Något har hänt det sista halvåret som gör att det samlas så många här hos oss. Det hände aldrig förr. Det har förmodligen gett en del arbete till regionen. Man ser rätt ofta när de kommer in i viken att de får besök av de små proviantbåtarna och andra från hamnen. Förutom dessa tankers så ligger där ett par andra torrlastare utom fotoavstånd.
Bilden kommer separat.
Re: Mesinian Bay, Gr
Kul med en uppdatering, var ett tag sedan sist. En mindre coaster kan ha några år på nacken utan att ligga henne i fatet. Hon med kranarna är en MPP. MPP- Multi-purpose. Kranarna expanderar användningsområdet.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Zoe 7822483 kom in idag på morgonen. Det är en liten torrlastare på 1703 tdw som var här och lastade skrot i juli förra året. Då kom hon från Aspropirgos utanför Aten och gick med skrotet till Thesaloniki. Nu kommer hon från Chalkis som ligger på Evia ca 50 km N om Aten. Vad hon skall lasta nu eller vart hon skall vet vi ännu inte. Kanske blir det skrot igen.
Samtidigt ligger 9 tankbåtar av varierande storlek i Messinian Bay och väntar på törn för STS eller håller på just nu. Det är ju embargo lite här och där, kan det vara orsaken.
Samtidigt ligger 9 tankbåtar av varierande storlek i Messinian Bay och väntar på törn för STS eller håller på just nu. Det är ju embargo lite här och där, kan det vara orsaken.
Re: Mesinian Bay, Gr
Ja just det ja, det är den där typen som är vanlig syn i England. Har du sett henne i din hamn sedan dess?
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Jo hon var här förra året och kom in idag på morgponen.
En av de stora tankers, Alterego II, blev färdiglastad inatt och har nu gett sig av med 159 tusen ton olja mot Port Said. Det är IMO 9247376 som kom hit den 13 februari och sedan dess gjort ca 4 st STS. Nu låg hon väldigt djupt när hon kom in idag för ett par timmar med besök av båtar från hamnen.
En av de stora tankers, Alterego II, blev färdiglastad inatt och har nu gett sig av med 159 tusen ton olja mot Port Said. Det är IMO 9247376 som kom hit den 13 februari och sedan dess gjort ca 4 st STS. Nu låg hon väldigt djupt när hon kom in idag för ett par timmar med besök av båtar från hamnen.
Re: Mesinian Bay, Gr
Coasters är lite extra kul, de skapar liv i hamnen. Små slitvargar som utför ett viktigt samtidigt ett miljöriktigt transportarbete.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Och hon gick till Thessaloniki med skrot, precis som förra gången. Jag såg inte när hon gick men hon låg bara en dag. Men hon borde väl vara fullastad eftersom hon skulle till Thessaloniki.
Re: Mesinian Bay, Gr
Hon är så liten att hon hinner bli lastad på en dag. Du vet tid är pengar!
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
193 st rörelser till Messinian Bay har jag registrerat sedan jag började föra bok över dem för snart ett år sedan. Det är fartyg som anlöpt Kalamata hamn, ankrat på redden här eller vid Koroni och de som deltagit i STS. Störst av alla var en tanker som jag hade noterat innan bara för den var ovanligt stor. Det var New Jowality 9486491 med 318 tusen ton råolja från Egypten till USA. Hon gick in på redden och ankrade innan hon gav sig iväg. Det var 17 september 2017.
En av de allra minsta har varit Zoe 7822483 som varit här och lastat skrot två gånger till Thesaloniki. Hon tar 1807 ton. Just dessa små är sällsynta men vi har haft 2 andra under 2 tusen ton. Upp till ca 3 tusen ton har vi haft ett tiotal men inte alla har legat vid kaj. Ett stort antal LPG och Chem tankers under 10 tusen ton har varit här och deltagit i STS eller bara varit på reddden. Tankers upp till 20 tusen ton är bara ett fåtal. Samma med upp till 30 tusen. Därefter är det många upp till 40 tusen med några upp till 50. Mellan 50 och 90 bara 11 st. Därefter är det en stor grupp upp till 115 tusen ton, 40 st. Sedan ett hopp till över 150 tusen ton, 12 st.
Livestock hör till de ovanliga och har aldrig gått till kaj. Över huvud taget är de små fartygen dåligt representerade men det finns ju ingen industri här och det som lastas/lossas vid kaj är mest skrot, olivavfall och gödning. Någon har även haft tegel.
Vanligaste flagg har varit Liberia tätt följd av grekisk med Malta på tredje plats. Därefter kommer Panama, Singapore och Marshall. Mest udda flagg har varit Antigua Barbados, Belize, Hongkong, Luxenburg, Ryssland, UK med 1 fartyg vardera.
Norska tankers har varit 2 st. Inga andra skandinavier har synts till. Den som varit här flest gånger är Cygnus 9303388, en bulklastare på 33 tusen ton som legat för ankar 3 gånger. En stor tanker från Liberia har även varit 3 gånger. Kryssningsfartyget Martelle Celebration var här 3 gånger förra sommaren.
Ungefär såser det ut i trafiken. Nu verkar det som kryssningarna avtagit men hamnen får nog en hel del inkomster från Ledra Pride som (Supply) som håller alla STS med fendrar ute i den yttre delen. Hon går i långa perioder ut varje dag, ibland för flera dagar. Hon brukar bunkra på Malta. Det som var före min statistik var också tungtransporterna via havet för ombyggnad av kolkraftverket i Megalopolis. Det är 3-4 år sedan och det var 17 fartyg här med tunga delar tillverkade i Israel. Man byggde om till gas. En båt minns jag var dansk. Transporterna från hamnen gick på nätterna. Vissa delar var ca 30 meter långa. Inga foton för det var innan jag börjat med det.
En av de allra minsta har varit Zoe 7822483 som varit här och lastat skrot två gånger till Thesaloniki. Hon tar 1807 ton. Just dessa små är sällsynta men vi har haft 2 andra under 2 tusen ton. Upp till ca 3 tusen ton har vi haft ett tiotal men inte alla har legat vid kaj. Ett stort antal LPG och Chem tankers under 10 tusen ton har varit här och deltagit i STS eller bara varit på reddden. Tankers upp till 20 tusen ton är bara ett fåtal. Samma med upp till 30 tusen. Därefter är det många upp till 40 tusen med några upp till 50. Mellan 50 och 90 bara 11 st. Därefter är det en stor grupp upp till 115 tusen ton, 40 st. Sedan ett hopp till över 150 tusen ton, 12 st.
Livestock hör till de ovanliga och har aldrig gått till kaj. Över huvud taget är de små fartygen dåligt representerade men det finns ju ingen industri här och det som lastas/lossas vid kaj är mest skrot, olivavfall och gödning. Någon har även haft tegel.
Vanligaste flagg har varit Liberia tätt följd av grekisk med Malta på tredje plats. Därefter kommer Panama, Singapore och Marshall. Mest udda flagg har varit Antigua Barbados, Belize, Hongkong, Luxenburg, Ryssland, UK med 1 fartyg vardera.
Norska tankers har varit 2 st. Inga andra skandinavier har synts till. Den som varit här flest gånger är Cygnus 9303388, en bulklastare på 33 tusen ton som legat för ankar 3 gånger. En stor tanker från Liberia har även varit 3 gånger. Kryssningsfartyget Martelle Celebration var här 3 gånger förra sommaren.
Ungefär såser det ut i trafiken. Nu verkar det som kryssningarna avtagit men hamnen får nog en hel del inkomster från Ledra Pride som (Supply) som håller alla STS med fendrar ute i den yttre delen. Hon går i långa perioder ut varje dag, ibland för flera dagar. Hon brukar bunkra på Malta. Det som var före min statistik var också tungtransporterna via havet för ombyggnad av kolkraftverket i Megalopolis. Det är 3-4 år sedan och det var 17 fartyg här med tunga delar tillverkade i Israel. Man byggde om till gas. En båt minns jag var dansk. Transporterna från hamnen gick på nätterna. Vissa delar var ca 30 meter långa. Inga foton för det var innan jag börjat med det.