Skutor
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Skutor
Bara en tanke, men är inte skutan till höger Polstjärnan?
Edit: Det gäller att hålla rätt på höger och vänster ...
Edit: Det gäller att hålla rätt på höger och vänster ...
Last edited by johanmmolin on 04 Jul 2018, 20:45, edited 1 time in total.
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Skutor
Är det månntro en PV 544 som ses utanför Kanalbolagets kontor?
Hjelmaren måste betyda efter 1956, har jag rätt om bilen hamnar vi i1958 eller 1959.
Det svarar ju dock inte på frågan om NÄR Polstjärnan blev omriggad..
Tyvärr vet jag inte varifrån bilden kommer. Har jag oförhappandes råkat sno någons bild ber jag om ursäkt.
Hjelmaren måste betyda efter 1956, har jag rätt om bilen hamnar vi i1958 eller 1959.
Det svarar ju dock inte på frågan om NÄR Polstjärnan blev omriggad..
Tyvärr vet jag inte varifrån bilden kommer. Har jag oförhappandes råkat sno någons bild ber jag om ursäkt.
Re: Skutor
Den 27 januari 1953 får Polstjärnan ett nytt Cert som galeas.
Re: Skutor
Den här galeasen gick ut från Lilla Bommens gästhamn idag på förmiddagen. Jag kunde aldrig se något namn och jag fick inte heller med någon nationalitetsflagga. Jag säger galeas för det ser väl så ut. Vid förstoring ser det ut som gaffelsegel på stor och mesan. Det verkar vara en efterapning av något mycket gammalt. Det ser ut som trä. Någon som känner till namnet på henne?
Re: Skutor
Före och efter ombyggnad från ångbåt till MS.
Re: Skutor
Denna kan man väl i alla fall kalla skuta
Last edited by imar on 12 Aug 2018, 12:16, edited 1 time in total.
Re: Skutor
Ryd hade ett systerfartyg - Humber - som samtidigt såldes från Danmark, men till Bohus-Björkö. Det utchartrades i januari 1956 till Sjölinjer, Otto Magnusson, Stockholm och försvann 12-13 februari samma år m m o a - 5 personer - på resa Visby - Stockholm för uppläggning pga isförhållandena. Den har mig veterligt aldrig hittats.
Last edited by Torsten H on 11 Sep 2018, 11:26, edited 1 time in total.
Re: Skutor
Det verkar vara ont om bilder på skonerten Alpha (RN 1979). Någon som har utöver den bild som finns i Tjörns Båtar?
Re: Skutor
Skutor i vidsträckt begrepp:
Dagö 6373 verkar ha en intressant historia bakom sig. Hon var byggd i Kalundborg 1919 och fick motor på 120 hk vid byggnationen. I uppgifterna om Dagö (byggd som Sirius) finns nämnt att hon hade ångmaskin fram till 1927 då hon fick en 100 hk motor från JV Svenssons Motorfabrik i Stockholm. 1943 fick hon ångmaskin igen i samband med att hon förlängdes och byggdes om till tankbåt på Lödöse varv. Ångmaskinen var av från Lundby Verkstad på 150 hk. I den danska skeppslistan 1920 finns hon inte bland dampskibe men som motorskibe. Är inte det konstigt om hon hade ångmaskin. Finns det någon naturlig förklaring till detta? I cert från 1950 står hon som tankångfartyg men i anmälan 1952 har hon en Alpha Diesel på 240 hk. Det som är mest konstigt är den ursprungliga maskinen eller ångmaskinen tycker jag.
Dagö 6373 verkar ha en intressant historia bakom sig. Hon var byggd i Kalundborg 1919 och fick motor på 120 hk vid byggnationen. I uppgifterna om Dagö (byggd som Sirius) finns nämnt att hon hade ångmaskin fram till 1927 då hon fick en 100 hk motor från JV Svenssons Motorfabrik i Stockholm. 1943 fick hon ångmaskin igen i samband med att hon förlängdes och byggdes om till tankbåt på Lödöse varv. Ångmaskinen var av från Lundby Verkstad på 150 hk. I den danska skeppslistan 1920 finns hon inte bland dampskibe men som motorskibe. Är inte det konstigt om hon hade ångmaskin. Finns det någon naturlig förklaring till detta? I cert från 1950 står hon som tankångfartyg men i anmälan 1952 har hon en Alpha Diesel på 240 hk. Det som är mest konstigt är den ursprungliga maskinen eller ångmaskinen tycker jag.
Re: Skutor
Jag skulle tro att man kan gå på den danska skeppslistan om en motor på 120 hk (inte ångmaskin). 1927 fick hon en Avance motor på 100 hk som byttes mot ångmaskin 1943 på 150 hk från Lundby vilken byttes mot en Alpha Diesel på 240 hk som anmäldes 1952. Så tror jag det var. Uppgiften att det skulle ha varit ångmaskin från början tror jag inte på. Tittar man däremot på bilden av Sirius så ser skorstenen ut som en ångbåtsskorsten och den bilden måste väl vara ganska tidig. Jag tycker det verkar osäkert. Det kan ju också vara fel i den danska skeppslistan. Sånt har jag sett tidigare.