M/F AGNETA ex. Munksjö II
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II
Massabalar?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II
Däckslasten är täckt med presenningar, det är alltså något som skall skyddas mot vatten
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II
Har nu kommit åt mina bilder här är Munksjö III som lastar massabal. Täcktes av pressenning av ovan angiven anledning.
Tungt var det också varje bal vägde enligt uppgift 200 kg.
Tungt var det också varje bal vägde enligt uppgift 200 kg.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II
Godafton, kan bilden vara tagen vid spikbryggan i Forsvik? Papper från sliperiet? Eller va de i runda balar. Det är ju timmer i spat akter om båten. Vilket stämmer med Forsvik vid den platsen.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II
För om...
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II
Aldrig tänkt på bilden som tagen någon annanstans än Olshammar. Var sågverk där också.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II
Jag var också inne på att det kunde var pappersmassa, men jag tyckte att däckslasten var för dåligt täckt för att det skulle varit massabalar. Pappersprodukter är ju mycket känsliga för fukt och vatten.
Om man tittar på fotot, så ser det ut som att däckslasten är helt oskyddad på sidorna. Presenningarna täcker bara på ovansidan av däckslasten, och sidorna är öppna. Jag ser nog fel och det ligger nog presenningar på däckslastens sidor också.
Tack Anders för info.
Om man tittar på fotot, så ser det ut som att däckslasten är helt oskyddad på sidorna. Presenningarna täcker bara på ovansidan av däckslasten, och sidorna är öppna. Jag ser nog fel och det ligger nog presenningar på däckslastens sidor också.
Tack Anders för info.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II
Ja det verkar logiskt..
Har förmig att Klas berättade om något fartyg som förlist med massabalar som han har dykt på och att när de svällde så sprack skrovet.
Har förmig att Klas berättade om något fartyg som förlist med massabalar som han har dykt på och att när de svällde så sprack skrovet.
Re: M/F AGNETA ex. Munksjö II
Kuttern ”Forget me not” (Reg. nr:5019) av Kämpersvik förliste VNV om Tylön på Hallandskusten i december 1938 p.g.a dåligt täckt däckslast av pappersmassa.
Vi sjöförklaringen som hålls den 20 december 1938 vid Rådhusrätten i Uddevalla kom man fram till följande orsak till förlisningen:
“Vid de upprepade överspolningarna svällde den delvis oskyddade pappersmassan på däck allt mera och förorsakade så stora läckor i skarndäck och runt luckkarmarna att vatten började rinna ner i lastrum och skans. Massalasten under däck fullbordade något senare sprängningen av fartyget ” Slut citat.
Ex officio Bo Bergström .
Vi sjöförklaringen som hålls den 20 december 1938 vid Rådhusrätten i Uddevalla kom man fram till följande orsak till förlisningen:
“Vid de upprepade överspolningarna svällde den delvis oskyddade pappersmassan på däck allt mera och förorsakade så stora läckor i skarndäck och runt luckkarmarna att vatten började rinna ner i lastrum och skans. Massalasten under däck fullbordade något senare sprängningen av fartyget ” Slut citat.
Ex officio Bo Bergström .