Skutor
Re: Skutor
Här kommer mer info. om skonaren "SOFIA" Reg. nr: 6611.
Se bifogad länk.
http://www.kampersvik.se/images/Berttel ... 150430.pdf
Foto från boken "Mot Söderhavet". Segelfartyget Sofias seglats och tragiska undergång.
av Lars Hässler och Pamela Sisman Bitterman.
Se bifogad länk.
http://www.kampersvik.se/images/Berttel ... 150430.pdf
Foto från boken "Mot Söderhavet". Segelfartyget Sofias seglats och tragiska undergång.
av Lars Hässler och Pamela Sisman Bitterman.
Re: Skutor
Riktigt fin berättelse om Sofia som jag är mycket tacksam för att få del av.
Re: Skutor
Många motorer
Spes har vi haft uppe här tidigare. Hon var byggd i Råå 1928 och slutade i Nordnorge 1994 som förlist efter kollision när hon var på väg till Narvik. Hon utrustades med 40 hk Skandia vid byggandet. Denna byttes 1938 mot 65 hk Skandia. I Norge fick hon vid ombyggnad 1960 en motor på 130 hk från Volda motorfabrik. Den byttes ca 1984 mot en General Motors Detroit Diesel på 365 hk. I 1995 års NSL är noterat 280 hk enligt en andrahandsuppgift. Jag gissar att det rör sig om 4 motorer och att den sista motorn blivit felredovisad på ett av ställena.
Men 4 är rätt många, fast det var ju 66 år.
Spes har vi haft uppe här tidigare. Hon var byggd i Råå 1928 och slutade i Nordnorge 1994 som förlist efter kollision när hon var på väg till Narvik. Hon utrustades med 40 hk Skandia vid byggandet. Denna byttes 1938 mot 65 hk Skandia. I Norge fick hon vid ombyggnad 1960 en motor på 130 hk från Volda motorfabrik. Den byttes ca 1984 mot en General Motors Detroit Diesel på 365 hk. I 1995 års NSL är noterat 280 hk enligt en andrahandsuppgift. Jag gissar att det rör sig om 4 motorer och att den sista motorn blivit felredovisad på ett av ställena.
Men 4 är rätt många, fast det var ju 66 år.
Re: Skutor
Jag glömde skriva att uppgiften om Detroit Diesel på 365 hk kommer från Lokalhistoriewiki.no speser.
Re: Skutor
I Riksarkivet finns Svea 4029 avförd 1961. Vad hände med henne?
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: Skutor
Såld till Dansk medborgare enl, de registerutdrag som förr var med som bilaga till varje LÄNSPUMPEN ,
var ett uppslag med 100 båtar i mitten av tidningen -lätt plocka ur det bladet !
har en hel pärm med dom ,men dom kom inte !! i kronologisk ordning
synd man slutade med att publicera dom innan man fått med alla äldre
var ett uppslag med 100 båtar i mitten av tidningen -lätt plocka ur det bladet !
har en hel pärm med dom ,men dom kom inte !! i kronologisk ordning
synd man slutade med att publicera dom innan man fått med alla äldre
Mvh Klas
Re: Skutor
Det fanns ett danskt namn, P Baekmark, som var inblandat. Hastigt hittar jag inte Svea i Danmarks skibsliste men hon kan ha bytt namn eller också kom hon inte till Danmark. Att döma av uppgifter om priser vid försäljningar så var hon inte i det bästa skick. Tack Klas.
Re: Skutor
Fartyg som bara försvinner är inte så bra. Jag har här ett exempel. Anna 7062, senare Toftö, Öland och Caicos Clipper 1 verkar bara ha försvunnit efter att hon fick Brittiskt flagg och ON 315647. Hon såldes till Caicos Clipper Ltd på Turk-Caicos Islands i Brittiska Västindien för 7.000 $ år 1967. Hon hade IMO nummer 5261946.
Det ställe som jag har tillgång till Brittisk skeppslista har endast nummer upp till 200000 och år 1950. Någon som vet hur man kan komma åt nummer efter 200000.
Det ställe som jag har tillgång till Brittisk skeppslista har endast nummer upp till 200000 och år 1950. Någon som vet hur man kan komma åt nummer efter 200000.
Re: Skutor
Jag skulle gissa på, att hon var registrerad på Turks & Caicos Island snarare än i Turkmenistan, men det gäller att hitta någon, som känner till de här seglande passagerarfartygen i Karibien, annars är det nog svårt att få reda på var den blev av. Kanske kontakta fartygsregistret på Turks & Caicos. Jag har försökt att spåra andra fartyg under annan karibflagg, men aldrig fått svar från de här registren, när det gäller de här småfartygen.
Re: Skutor
I The National Archives finns hon med på namnet och ON med uppgift om när hon var byggd. Men när de uttalar sig om Registry closed så står det "not stated".
Det tolkar jag som om hon fortfarande är med i det Brittiska registret. Att hon inte avförts beror nog i så fall på att hon inte inrapporterats. (Min gissning)
Re: Skutor
Jag var nog för snabb angående Caicos Clipper I:s användning; det står 'yacht' och 'cargo/mail service' i boken om Ring Andersen-byggen.
Re: Skutor
I bif odaterade handling från Maritime Connector står hon som "General cargo" med namnet Caicos Clipper 1. En källa i England säger till mig att hon såldes till Caicos Clipper Ltd i Florida och att hon senare blev registrerad på Turks Island och deleated från Lloyds register 1993 som Caicos Clipper 1. En kontakt som han har i Florida påstår att hon var känd som Anna.
CAICOS CLIPPER I - 5261946 - GENERAL CARGO
5261946 CAICOS CLIPPER I
Click to view larger image
Ship info
Print
Download PDF
IMO number
5261946
Name of the ship
CAICOS CLIPPER I
Type of ship
GENERAL CARGO
Gross tonnage
112 tons
DWT
163 tons
Year of build
1923
Builder
SVENDBORG SKIBSVAERFT & MASKINBYGGERI - SVENDBORG, DENMARK
Last known flag
TURKS & CAICOS ISLANDS
Former names
OLAND until 1967
TOFTO until 1959
ANNA until 1950
CAICOS CLIPPER I - 5261946 - GENERAL CARGO
5261946 CAICOS CLIPPER I
Click to view larger image
Ship info
Download PDF
IMO number
5261946
Name of the ship
CAICOS CLIPPER I
Type of ship
GENERAL CARGO
Gross tonnage
112 tons
DWT
163 tons
Year of build
1923
Builder
SVENDBORG SKIBSVAERFT & MASKINBYGGERI - SVENDBORG, DENMARK
Last known flag
TURKS & CAICOS ISLANDS
Former names
OLAND until 1967
TOFTO until 1959
ANNA until 1950
Re: Skutor
Man har fel uppgift angående byggnadsvarvet; det var stålskeppsvarvet, som hette så, men var helt skilt från träskeppsvarvet j Ring Andersen, som byggde Anna.
Re: Skutor
Är det någon som har bild på galeasen Viking 3974? Hon var byggd i Skåpesund på Orust 1895.
Re: Skutor
Bifogar en bild på en stajlad skuta som jag undrar om ni känner igen. Jag har svaret och skriver ut det om ingen vet.