Bogserbåt tar in vatten i Mälaren
Bogserbåt tar in vatten i Mälaren
Vid tolvtiden på söndagen fick räddningstjänsten i Stockholm larm om att en bogserbåt tog in vatten på Mälarvarvet./DN.. Någon som vet mera ???
- Arne Timmerling
- Posts: 114
- Joined: 28 Oct 2004, 10:39
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Bild hos Wighsnews. Verkar inte va den bogserbåt som Arne och Magnus skrivit om, den hjälper snarare till att hålla den andra flytande!
/KRNI

/KRNI
- Arne Timmerling
- Posts: 114
- Joined: 28 Oct 2004, 10:39
Hoppsan, det är kul att ha fel. Fick telefon rapport från folk som åkt förbi med bil. Det var tydligen gamla "Bergvik" som som sjunkit och som har varit med här på forumet tidigare. Hon var tydligen såld nyligen till en kvinna som skulle ta ner den till Göteborg. Det skulle bytas maskin innan dom skulle tuffa ner. Det är ett elände att äga en båt eller ett fartyg. I alla fall om det är en gammal dålig båt och man saknar kunskap. Andra sjunkningen på en månad i Stockholm. "Märta", trålaren på Strandvägen var först att doppa sej. Även den var nyligen såld till en ung tjej och fartyget sjönk på hennes födelsedag.
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
Tja. Det är ju sjunkarsäsong nu. Vintern - eller snarare slutet på vintern har väl varje år inneburit några sjunkna Västindiendrömmar. Men även seriösa fartyg har doppat med jämna mellanrum. Det behöver inte alls bero på att båten är dålig.
Ett litet förbiseende när man lägger upp båten för vintern. Eller i moderna tider (när man avstår från att kallupplägga) - ett litet strömavbrott - kan få dramatiska följder. Och just när det börjar tina upp efter en kallperiod så kommer sjunkningarna. Det har frusit in en ispropp på ett mindre lämpligt ställe. Så har isproppen sprängt sönder något strategiskt, typ en bottenventil. Och när det sedan tinar så smälter isproppen och vips så är det "open house" för havet. Och trist för ägaren......
Kommer att inträffa igen och igen varje år så länge som det finns vinter och båtar.
Jag minns hur noga man var när man kallupplade båtar för vintern i gamla tider. Kolsäckar som isolering runt alla bottenventiler. Alla durkar skulle ligga på plats. Alla dörrar och luckor stängda så det inte kunde komma kallras. Täpp igen öppningar där kalluft kunde söka sig ned under durken. Gärna pressening som extra nivå. Skottpengar på den som öppnade maskinrumsdörren vintertid och så lämnade den öppen.
Principen var att sjövattnet värmde nerifrån så inte något hände. Men släppte man in kallras kunde massor av kallgrader "rinna" ned och frysa vattnet som stod i bottenventilerna. Med risk att båten doppade när det tinade på våren.
Ett litet förbiseende när man lägger upp båten för vintern. Eller i moderna tider (när man avstår från att kallupplägga) - ett litet strömavbrott - kan få dramatiska följder. Och just när det börjar tina upp efter en kallperiod så kommer sjunkningarna. Det har frusit in en ispropp på ett mindre lämpligt ställe. Så har isproppen sprängt sönder något strategiskt, typ en bottenventil. Och när det sedan tinar så smälter isproppen och vips så är det "open house" för havet. Och trist för ägaren......
Kommer att inträffa igen och igen varje år så länge som det finns vinter och båtar.
Jag minns hur noga man var när man kallupplade båtar för vintern i gamla tider. Kolsäckar som isolering runt alla bottenventiler. Alla durkar skulle ligga på plats. Alla dörrar och luckor stängda så det inte kunde komma kallras. Täpp igen öppningar där kalluft kunde söka sig ned under durken. Gärna pressening som extra nivå. Skottpengar på den som öppnade maskinrumsdörren vintertid och så lämnade den öppen.
Principen var att sjövattnet värmde nerifrån så inte något hände. Men släppte man in kallras kunde massor av kallgrader "rinna" ned och frysa vattnet som stod i bottenventilerna. Med risk att båten doppade när det tinade på våren.
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
bergvik
Träffade precis ägarinnan av en slump. Hon såg lite trött ut men ej särskilt modfallen. Bergvik ligger kvar vid sin kajplats med en mindre slagsida. Ägarinnan tänker fortsätta med sina planer att byta maskin till en scania och sedan ta ned båten till göteborg. Hon skulle även omgående installera tankkylning då "de enda hålen i ett fartygsskrov skall vara för propeller och roder"!