Skutor
Re: Skutor
Som barn var jag ofta med Lars på hans bunkerbåt Shell 17. Lars hade behörighet för betydligt större fartyg i och med sin förste skepparexamen vintern 1942 i en anordnad extrakurs i Skärhamn men han valde istället att bli oljeförsäljare åt Shell. Det var intressant att få se bilden av Njorden efter så många år. Han måste ha fått den som ny vilket tyder på att den var byggd som bunkerbåt. Dessa minnen är från slutet av 40-talet.
Re: Skutor
Gladiator 3976 förliste den 11 maj 1927 i norra Bohuslän på resa från Fredrikstad till Uddevalla med last av tegelsten. I den beskrivning som jag sett över olyckan sägs att man seglade inomskärs genom Havstenssund och därefter nämns förlisningen (förorsakad av ett skörat storsegel) vid Skålholmen. Väder-förhållandena beskrivs som hård västlig bris och senare avtagande så att man inte hade styrfart och inte heller kunde gå över stag. Den Skålholmen som jag hittat ligger bland Väderöarna vilket betyder att man först seglade inomskärs till Havstenssund och därefter vid Väcker (söder om Havstenssund) valt att gå utomskärs. Det står att Gladiator fick svårigheter "då Skålholmen befann sig strax på lä sida". Detta förstår jag inte.
Om Gladiator seglade för västlig vind söderut från Väcker så borde hon segla öster om Skålholmen enligt min mening. Om hon gjorde det så kunde hon inte ha Skålholmen i lä om vinden kom från väst. Jag bifogar utdrag ur texten. Det kan ju vara så att jag missförstått något. Mina undringar är framförallt om det är rätt Skålholmen. Jag funderar också över varför man i så fall valde att segla utomskärs i hård västlig bris. Dessutom verkar det rimligt att Gladiator befann sig i lä av Skålholmen samt slutligen hur man kunde stranda på Skålhunden om man befann sig ost om denna med vind från väst. Om vinden blåste från ost istället så skulle det stämma bättre. Nordväst om Fjällbacka stämmer inte heller för mig.
"Under befäl av B. Mattsson och 3 mans besättning på resa Fredrikstad-Uddevalla med last av tegelsten den 11-5 1927 på e.m. i Bohuslänska skärgården nordväst om Fjällbacka under hård västlig bris havererade fartyget. Under seglingen inomskärs farleden till Havstenssund sprang akterliket och storseglet romnade, bakbommen sattes istället men vinden strax därefter sval¬nade så mycket att fartyget icke längre kunde hålla kurs och icke kunde stagvända, då Skålholmen befann sig strax på lä sida insåg sig besättningen tvingad att skyndsammast lämna fartyget i skeppsbåten för att rädda livet. Fartyget strandade omedelbart på förenämnda holme och sjönk med endast masttoppen synlig ovan vattnet".
Om Gladiator seglade för västlig vind söderut från Väcker så borde hon segla öster om Skålholmen enligt min mening. Om hon gjorde det så kunde hon inte ha Skålholmen i lä om vinden kom från väst. Jag bifogar utdrag ur texten. Det kan ju vara så att jag missförstått något. Mina undringar är framförallt om det är rätt Skålholmen. Jag funderar också över varför man i så fall valde att segla utomskärs i hård västlig bris. Dessutom verkar det rimligt att Gladiator befann sig i lä av Skålholmen samt slutligen hur man kunde stranda på Skålhunden om man befann sig ost om denna med vind från väst. Om vinden blåste från ost istället så skulle det stämma bättre. Nordväst om Fjällbacka stämmer inte heller för mig.
"Under befäl av B. Mattsson och 3 mans besättning på resa Fredrikstad-Uddevalla med last av tegelsten den 11-5 1927 på e.m. i Bohuslänska skärgården nordväst om Fjällbacka under hård västlig bris havererade fartyget. Under seglingen inomskärs farleden till Havstenssund sprang akterliket och storseglet romnade, bakbommen sattes istället men vinden strax därefter sval¬nade så mycket att fartyget icke längre kunde hålla kurs och icke kunde stagvända, då Skålholmen befann sig strax på lä sida insåg sig besättningen tvingad att skyndsammast lämna fartyget i skeppsbåten för att rädda livet. Fartyget strandade omedelbart på förenämnda holme och sjönk med endast masttoppen synlig ovan vattnet".
Re: Skutor
Det skulle kunna vara en felskrivning för (Stora) Skårholmen, som ligger en bit söder om fyren Djupskär. Då passar det bättre med lä och lovart.
Re: Skutor
Tack Torsten, då stämmer det. Man förstår av händelseutvecklingen att hon inte hade någon motor. Uppgiften att hon fått motor installerad 1920 får man nog betrakta som otillförlitlig. Den borde varit nämnd som obrukbar ifall den funnits.
Re: Skutor
Gladiator är avförd i supplement nr 7-1926, som upptar anmälningar gjorda i juni 1927, och då anges den som segelfartyg.
Re: Skutor
Tack Torsten, Det var nog så. Händelseförloppet talar för det. Man skulle kanske kunna tillägga att det var rätt sent för att inte ha motor.
Re: Skutor
Nja - i 1925 års lista finns det i alla fall ca 600 segelfartyg förtecknade.
Re: Skutor
Har du runt 1930? Jag gissar att det minskat en del då.
Re: Skutor
Antalet segelfartyg sjönk kraftigt under senare hälften av 20-talet - i 1931 års lista är de ca 140/150 stycken.
Re: Skutor
Enligt Svensk Skeppslistan från 2015 skall fd m/jakten LINNEA (Reg.nr: 7346) och fd galeasen/fiskebåten VERDANDI (Reg.nr: 6405) finnas kvar som fritidsfartyg på ostkusten (Stockholm). Är det någon som har sett dem i Stockholmstrakten? Det skulle varit intressant att se hur fritidskeppen ser ut idag, om de fortfarande finns kvar?
Re: Skutor
En troligen mycket sen motorisering måste väl ha varit Grazia 4595 som fick Skandiamotor 1936. Anmälan är daterad den 7 juli det året. Den måste väl vara bland de sista.
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Skutor
En mycket tidig motorisering däremot var väl 1612 Mina som fick maskin redan 1914 !?
Re: Skutor
I Sv Skl 1915 finns 85 st motorseglare upptagna.
Re: Skutor
Galeasen FÖRLIG VIND från Pataholm seglade i fraktfart utan motor framtill 1953 byggd 1892 i Timmernabben på resterna
av en gammal jakt såld 1916 till Pataholm lastade 31 ton dw. 12 nettoton. var inte registrerad.
av en gammal jakt såld 1916 till Pataholm lastade 31 ton dw. 12 nettoton. var inte registrerad.