Mer information, se Skärgårdsbryggan och här finner du del II. Någon som vet hur det gått?!
/KRNI
m/s Bremer Victoria på grund!
-
- Posts: 92
- Joined: 22 Dec 2005, 21:13
- Location: Grödinge

Så här skriver kusten
Bremer Victoria av grundet
Efter lossning av last och ballastvatten kunde Bremer Victoria ta sig av grundet 2006-02-13 kl 16.25.
Kustbevakningen har, efter kontroll med egna fartyg och flyg, inte observerat något oljeläckage från haveristen.
Bremer Victoria kommer för egen maskin att gå till Norrsundet där ytterligare undersökningar genomförs.
Bremer Victoria bedöms vara sjövärdig för resan upp till Norrsundet.
Under resan från Björn upp till Norrsundet kommer miljöskyddsfartyget KBV 005 att följa med.

-
- Posts: 92
- Joined: 22 Dec 2005, 21:13
- Location: Grödinge
2006-02-13, kl. 15:14
Pressmeddelande:
Bärgning av däckslast på Bremer Victoria
Under dagen har bärgning av däckslasten ombord på det grundstötta fartyget Bremer Victoria påbörjats. Lossningen beräknas vara klar under kvällen. Efter lossningen tas beslut om eventuell läktring av de cirka 58 kubikmeter dieselolja och cirka 3 kubikmeter smörjolja som finns ombord.
Under gårdagskvällen genomförde Kustbevakningen en dykundersökning av fartygets botten som visade att Bremer Victoria har stora skador i fören.
Kustbevakningen har två stycken miljöskyddsfartyg vid haveristen, KBV 045 från Gävle och KBV 005 från Härnösand.
Pressmeddelande:
Bärgning av däckslast på Bremer Victoria
Under dagen har bärgning av däckslasten ombord på det grundstötta fartyget Bremer Victoria påbörjats. Lossningen beräknas vara klar under kvällen. Efter lossningen tas beslut om eventuell läktring av de cirka 58 kubikmeter dieselolja och cirka 3 kubikmeter smörjolja som finns ombord.
Under gårdagskvällen genomförde Kustbevakningen en dykundersökning av fartygets botten som visade att Bremer Victoria har stora skador i fören.
Kustbevakningen har två stycken miljöskyddsfartyg vid haveristen, KBV 045 från Gävle och KBV 005 från Härnösand.
Lossning av Bremer Victoria
Lossningen av Bremer Victoria utfördes av M/S Dollart. Fartyget tillhörde samma Tyska rederi som Bremer Victoria.
Dollart anlände till Björn på söndag morgon vid sjutiden. Klockan 10 påbörjades lossningen, sedan man lagt några virkespaket som avfendring mellan de båda fartygen. När man vid 16 tiden hade lossat 90 ton däckslast och ytterligare 133 ton ballastvatten på sb sida, så lättade hon ngt och började röra sig i sidled.
Man började backa lätt med både Dollart och Bremer Victoria som låg förtöjda i varandra, och 16,25 lossnade hon och backade lugnt ut från grundet. En mindre arbetsbåt höll emot Bremer Victorias akter för att motverka att hon skulle slå babord, och det hela avlöpte mycket lugnt och värdigt. Vädrets makter var gudomliga.
Dollart anlände till Björn på söndag morgon vid sjutiden. Klockan 10 påbörjades lossningen, sedan man lagt några virkespaket som avfendring mellan de båda fartygen. När man vid 16 tiden hade lossat 90 ton däckslast och ytterligare 133 ton ballastvatten på sb sida, så lättade hon ngt och började röra sig i sidled.
Man började backa lätt med både Dollart och Bremer Victoria som låg förtöjda i varandra, och 16,25 lossnade hon och backade lugnt ut från grundet. En mindre arbetsbåt höll emot Bremer Victorias akter för att motverka att hon skulle slå babord, och det hela avlöpte mycket lugnt och värdigt. Vädrets makter var gudomliga.
-
- Posts: 92
- Joined: 22 Dec 2005, 21:13
- Location: Grödinge
-
- Posts: 92
- Joined: 22 Dec 2005, 21:13
- Location: Grödinge
http://www.arbetarbladet.se/local_artic ... AVvinj.gif
Så här står det i artiklen!
2 000 kronor i böter för kapten som somnade
GÄVLE
Åklagaren valde den snabba vägen att ställa Bremer Victorias kapten till svars för att han somnade vid rodret. Han fick ett strafföreläggande på 2 300 kronor. Böterna är redan betalda och kaptenen fri att resa vidare.
Det holländska fartyget återkom på måndagskvällen till Norrsundets hamn efter en helg på grund vid Björns fyr i Norra Uppland.
- Nu är det upp till rederiet och försäkringsbolaget att granska skadorna och avgöra vad som ska hända. Vi har gjort vårt nu, säger Bengt-Ove Björklund, vakthavande befäl vid Kustbevakningen i Härnösand.
Innan Bremer Victoria får lämna hamn krävs också Sjöfartsinpektionens godkännande.
Fri att resa vidare
Kaptenen erkände att han somnade på sin post. I stället för att tvinga honom kvar för en polisutredning valde den specialiserade sjöåklagare som finns vid Södertörns åklagarkammare ett strafföreläggande.
Genom att godkänna det och betala böterna är kaptenen fri att resa vidare.
Böterna blev 60 dagsböter gånger 30 kronor och den obligatoriska avgiften på 500 kronor till brottsofferfonden.
Sextimmarsskift
De båda befälen på Bremer Victoria, kapten och styrman turades om att stå vid rodret i sextimmarsskift dygnet runt.
Det strider inte mot några regler, men det vanligaste är annars att man jobbar fyra timmar och är ledig åtta.
Gunnar Eriksson
gunnar.eriksson@arbetarbladet.
Så här står det i artiklen!
2 000 kronor i böter för kapten som somnade
GÄVLE
Åklagaren valde den snabba vägen att ställa Bremer Victorias kapten till svars för att han somnade vid rodret. Han fick ett strafföreläggande på 2 300 kronor. Böterna är redan betalda och kaptenen fri att resa vidare.
Det holländska fartyget återkom på måndagskvällen till Norrsundets hamn efter en helg på grund vid Björns fyr i Norra Uppland.
- Nu är det upp till rederiet och försäkringsbolaget att granska skadorna och avgöra vad som ska hända. Vi har gjort vårt nu, säger Bengt-Ove Björklund, vakthavande befäl vid Kustbevakningen i Härnösand.
Innan Bremer Victoria får lämna hamn krävs också Sjöfartsinpektionens godkännande.
Fri att resa vidare
Kaptenen erkände att han somnade på sin post. I stället för att tvinga honom kvar för en polisutredning valde den specialiserade sjöåklagare som finns vid Södertörns åklagarkammare ett strafföreläggande.
Genom att godkänna det och betala böterna är kaptenen fri att resa vidare.
Böterna blev 60 dagsböter gånger 30 kronor och den obligatoriska avgiften på 500 kronor till brottsofferfonden.
Sextimmarsskift
De båda befälen på Bremer Victoria, kapten och styrman turades om att stå vid rodret i sextimmarsskift dygnet runt.
Det strider inte mot några regler, men det vanligaste är annars att man jobbar fyra timmar och är ledig åtta.
Gunnar Eriksson
gunnar.eriksson@arbetarbladet.