Skutor
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Skutor
Vad är det som ligger vid kaj längst till vänster i bilden? Ser ut som något mystiskt
Re: Skutor
Jag tycker att det ser ut som en pråm med ett skjul på. Husbåt? av något slag?
Re: Skutor
Jag ser nu att jag missat Dampberts uppgifter om namnet Isvåg. Det framgår tydligt när man läser igenom hela texten. Däremot finns det inte med i rubriken. Det är alltså Ruby 3598 som fått nytt namn när hon såldes till Öckerö 1943.
Re: Skutor
Bifogat utklipp från Dansk söulykker 1926 ser lite märklig ut med tanke på att nämnda Saga av Skärhamn förliste 14 oktober 1922. Någon som har förklaring?
51. Ff. Edith af Frederikshavn, 29 Reg. T. Br. Bygget 1903 af Eg. Paa Fiskeri i Kattegat.
Paasejlet d. 9/11 26 i Kattegat.
Søforklaring i Frederikshavn d. 3/12 26.
Kl. ca. 7 Fmd., da E. laa opankret ca. 13 Sm. ØNØ. af Hirsholmene, blev Fartøjet paasejlet af 3m Sk.
»Saga« af Skarhamn. E.s Ankerlanterne brændte klart og midtskibs havde Fartøjet et klart brændende
Karbidblus. E. fik Klyverbommen brækket af, Ankerspillet forskubbet samt Skandækket skubbet ind,
hvorved Dækket paa Forskibet begav sig.
Anm. Søforklaring for S. foreligger ikke.
51. Ff. Edith af Frederikshavn, 29 Reg. T. Br. Bygget 1903 af Eg. Paa Fiskeri i Kattegat.
Paasejlet d. 9/11 26 i Kattegat.
Søforklaring i Frederikshavn d. 3/12 26.
Kl. ca. 7 Fmd., da E. laa opankret ca. 13 Sm. ØNØ. af Hirsholmene, blev Fartøjet paasejlet af 3m Sk.
»Saga« af Skarhamn. E.s Ankerlanterne brændte klart og midtskibs havde Fartøjet et klart brændende
Karbidblus. E. fik Klyverbommen brækket af, Ankerspillet forskubbet samt Skandækket skubbet ind,
hvorved Dækket paa Forskibet begav sig.
Anm. Søforklaring for S. foreligger ikke.
Re: Skutor
Såvitt jag kan se fanns det endast en 3-mastskonare med klipperstäv i Skärhamn vid det aktuella tillfället. Det var Zita 7297 som hade Skärhamn som hemort 1925 - 1936. Fartyget som seglade på Edith gav sig inte tillkänna vad jag förstår. Frågan är hur de identifierade henne som Saga. Det kanske var en 3-mastskonare med klipperstäv. Om de läste hemorten Skärhamn på namnbrädan så borde de ha kunnat läsa namnet också? För det är väl inte så att Saga inte blev vrak 1922? Det finns ett foto på Zita ca 1926. Då har hon kortare stänger än Saga någonsin hade. Olyckan inträffade i mörker kl 7 på morgonen den 9 november. Vad som är märkligt är att vid sjöförklaringen 4 veckor senare man kom fram till att det var Saga. Det fanns ju gott om tid att kontrollera Saga från den 9 november till 3 december. Det hela är märkligt tycker jag.
Re: Skutor
Jag tror, att 'Saga' är rätt och 'hamn' är rätt, men 'Skär' är fel. Det var inte så lätt att läsa rätt på ett förbiglidande fartyg en decembermorgon kl 7, även om där hängde en karbidlampa.
Re: Skutor
Du har naturligtvis alldeles rätt i det du säger Torsten. Jag lägger inte ner någon mera tid på detta just nu. Det är Saga av Skärhamn som intresserar mig och jag nöjer mig med att konstatera att det i varje fall inte var hon som återuppstått.
Det byggdes många skutor i Koivisto och Säkkijärvi vid den tiden som Saga blev till. I 1921 års skeppslista står att hon var byggd i fur enbart och det fanns det gott om i Karelen. Som finsk hette hon Taru vilket på svenska betyder "sägen, fabel eller myt". Det svenska namnet verkar då vara en ren översättning från finska.
Det byggdes många skutor i Koivisto och Säkkijärvi vid den tiden som Saga blev till. I 1921 års skeppslista står att hon var byggd i fur enbart och det fanns det gott om i Karelen. Som finsk hette hon Taru vilket på svenska betyder "sägen, fabel eller myt". Det svenska namnet verkar då vara en ren översättning från finska.
Re: Skutor
Jag tänker så här; om man byter ut 'Skär' mot 'Marie', så kanske man kommer skutan på spåret. Den var f ö svensk några år.
Re: Skutor
Detta blir nog inte lätt Torsten. Bilden är inte heller särskild tydlig. Ibland tycker jag att det ser ut som det sitter ett patentankare i fören. Snesegel på mesanmasten kommer jag inte ihåg att jag sett på en så gammal bild. Ett tydligt stort däckshus runt fockmasten var väl vanligt på de stora tremastarna så det är nog ingen ledtråd. På en del danskar tycker jag nog att stäven liknar. Patentankare minns jag bara att jag sett på Norik men så stor är hon väl inte och så är det sneseglet. Få se om någon annan vet bättre.
Re: Skutor
Kan det vara 3-mastskonaren 6158 ASYNJA (senare "Gunnel") på Torstens foto?
Re: Skutor
Vissa likheter finns det nog och ett präktigt stockankare. En så tidig bild som Torstens har nog inte något patentankare. Vad säger ni om röstjärnen då. Samma antal men annan placering. De kan ha flyttats vid omriggning. Det är väl ca 20 år mellan bilderna kanske. Förstäven tycker jag inte är alldeles lika på bilderna. Storleken på skutorna verkar vara densamma däremot. Jag har tittat på några från Jörgen Ring Andersen och de liknar inte alls tycker jag. Ankarklysen på Agathe och Norik sitter längre ner och de är dessutom för stora men förstäven liknar. Man skulle behöva mängder av foton för att. Svårt detta.
Re: Skutor
Asynja/Gunell hade en hög skans och ett lampskåp längst akterut.
Har skutan i Stocka motor? En mesanmast i ett stycka är annars ovanlig i en ren seglare.
Har skutan i Stocka motor? En mesanmast i ett stycka är annars ovanlig i en ren seglare.
- Attachments
-
- 6158 Asynja.jpg (97.06 KiB) Viewed 17064 times
Re: Skutor
Torstens bild är för svår för mig. Av en händelse stötte jag på en uppgift om Ditmari ex Jytte Jörs ex Skandia 7530. Det finns en uppgift på Vessel Finder från den 29 juni 2015, fortfarande med samma namn och med Bahamas flag. Hon står då med IMO 5090797 som General Cargo Ship. Eftersom hon är byggd 1921 så är det en gammal dam idag om hon fortfarande lever. Sista position från i somras alltså. För mig är det nytt från idag men ni kanske redan har uppgiften. Jag utgår från att den är tillförlitlig (fast uppgiften om hennes speed är fel).
Re: Skutor
En annan intressant uppgift som framkommer på Vessel Finder är att hon byggdes på Svendborg Skibsvaerft & Masinbyggeri. Om man Googlar på varvet så hittar jag en uppgift som säger att detta varv var grundat 1907 av Jörgen Ring Andersen men fick namnet ändrat 1916 till Svendborg Skibsvaerft & Maskinbyggeri. (Jörgen var död 1907 så det borde vara sonen Johannes Ring-Andersen om uppgiften i övrigt är rätt).
Det gamla träbåtsvarvet existerade existerade till 1975 och byggde sammanlagt 200 träbåtar. Jörgen Ring Andersen avled 1901. Beträffande Skandia står det i Svenska seglare att hon byggdes av skeppsbyggmästaren J Ring Andersen vilket alltså är fel. Han levde ju inte då. Kanske var det hans varv på Fredriksö Svendborg som menas.
Eventuellt har det blivit en del fel i en del historik och sammanblandning mellan de båda varven som bar hans namn. Som exempel har jag hittat uppgifter om att Toftö 7064 skulle vara byggd på Svendborg Skibsvaerft & Maskinbyggeri 1923 m.fl. Det är sent så jag slutar nu. Detta ämne behöver nog utredas riktigt.
Det gamla träbåtsvarvet existerade existerade till 1975 och byggde sammanlagt 200 träbåtar. Jörgen Ring Andersen avled 1901. Beträffande Skandia står det i Svenska seglare att hon byggdes av skeppsbyggmästaren J Ring Andersen vilket alltså är fel. Han levde ju inte då. Kanske var det hans varv på Fredriksö Svendborg som menas.
Eventuellt har det blivit en del fel i en del historik och sammanblandning mellan de båda varven som bar hans namn. Som exempel har jag hittat uppgifter om att Toftö 7064 skulle vara byggd på Svendborg Skibsvaerft & Maskinbyggeri 1923 m.fl. Det är sent så jag slutar nu. Detta ämne behöver nog utredas riktigt.