Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Har försökt att gå in på den adressen Torsten men väl inne så får jag inget fram om Gundel. Hon står på en lång lista men jag får inget ytterligare fram. Tips?

Ingemar
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Där fanns tydligen inget - mejla museet och fråga.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

Det finns ett foto på Gundel (vykort) på länken www.oldpostcards.com/sail-boats-postcards-ss5.html se object shi20576
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för hjälpen med uppgifter på Amanda och Gundel. Ganska stor skillnad i antalet flyktingar på Amanda i Jans uppgift (över 20 st) och uppgiften i The Canberra Times som skriver omkring 40. Fast 40 är ju över 20. I det läget som Canberra skrev var det nog ganska osäkert hur många som fanns ombord. 480 distansminuters avstånd till Halifax när man ringde fredag den 19 kan väl stämma bra med ankomst den 23 även om man viss tid var under bogsering.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Stockholms Tidningen Eestlastele rapporterade den 20 augusti 1949 om Amandas maskinhaveri. Den 23 augusti 1949 rapporterade tidningen, att Amanda hade anlänt med 31 personer ombord. Det är alltså rapportdatum - inte motorhaveri- resp ankomstdatum, som anges. Man kan anta, att siffran är korrekt, eftersom den kommer från kanadensiska myndigheter. Man hade absolut inte radiotelefon ombord på Amanda och inte på någon annat av flyktingfartygen heller. Det var ett spanskt fartyg, som hade observerat dem och rapporterat till de kanadensiska myndigheterna.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det var alltså minst 2 före detta Skärhamnsskutor som deltog i dessa transporter, Gundel 1948 och Amanda 1949. 31 personer ombord på Amanda verkar troligt.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

W.E.Gladstone var också flyktingbåt juli 1949. Hon var ju inte från Skärhamn men Tjörnskuta från Kyrkesund. Torsten kan kanske fylla på med historiken.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

... och Östervåg ex Irish - från Kyrkesund och Rönnäng. Jag återkommer.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Engelska kuttrar byggdes naturligtvis i England. Det verkar som man lite varstans tog modell av dem och byggde dem i Sverige, Norge och Danmark något senare. Norge verkar ha haft sina byggställen i närheten av Hardangerfjorden där man sedan länge byggt kutterliknande båtar men med något fallande stäv. Ett norskt kutterbygge i engelsk stil har jag nog inte sett på bild (förutom Fram 4708). Tacksam om någon kan visa upp en bild med uppgift om byggplats. I Norge skulle även ha byggts Odin och Ulf 4557, nummer på Odin saknas, bild och byggplats saknas på dem båda.

I Sverige byggdes engelska kuttrar runt sekelskiftet i Älvdalen har jag förstått, Erato 4110 och Alfhild 5820 bl.a. byggdes vid Eckerna 1894 och 1901. Alfhild finns på bra bilder när den hörde hemma i Hamburgsund och jag kan nog inte se någon skillnad på ett engelskt bygge och Alfhild. Cariola byggdes på Hälleviksstrand så sent som 1917 men jag har aldrig sett någon bild. Någon som har?

Så är det Danmark kvar med sina många skeppsvarv och de vackraste båtarna (enligt min mening) där jag endast stött på Prins Valdemar 6220 som är byggd i Fredrikshamn 1892. Bild saknas. Förmodar att den liknar men har inte kunnat jämföra.

Ytterligare 2 namn finns på min lista och det är Rolf 3697 och Selma utan nummer än så länge. Frågan är var de var byggda och hur de såg ut. Selma sjönk utanför Hävringe 1941 tror jag.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Då tar vi den här bilden istället från Skärhamn. Stina Thuvik var fotograf och det står 42-43 på bilden. Galeasen skall väl inte vara svår att komma fram till eftersom den ha fiskenummer. Det är väl en Islandsfiskare. Men vad heter den?

Den tremastade klipperskonaren däremot, det fanns ju några att välja bland.
Attachments
LL 449.jpg
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Skutor

Post by båtolog »

Jag tror det står LL 449 och då bör det vara LINNEA reg.nr. 4625 ODIN reg.nr. 3869 byggd i trakten av Bergen
ULF reg.nr. 4557 byggd Sandehamn Hardangerfjorden CORIOLA reg.nr. 6378 SELMA reg.nr.8227 Gluckstadt
och ROLF reg.nr. 3697 Wiwenhoe Skottland. ha en trevlig helg.
Henry.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Henry har alldeles rätt, fast det skall bara vara ett N i namnet. Hon var något år på Islandsfiske - 125 ton last - fast det fanns de, som var mindre.
Tremastskonaren är GEFION, regnr 7379, 325 ton last, byggd 1899 i Svendborg.
Lite imponerande, att Victor Rasmussen gav sig tid att ändra flaggorna till libanesiska - man ser cederträdet i det vita fältet mellan de röda. F ö kunde man se flaggan i gårdagens På spåret.
Hälleviksstrandsbygget CORIOLA var en vanlig fiskebåt - inte kutterskrov.
ODIN står i skeppslistan som byggd 1892 i Nerhus; ULF 1890 i Sandehamn, bör väl vara Sandehavn på norska.
Attachments
7379  Gefion 1960-07-26 Kph.jpg
7379 Gefion 1960-07-26 Kph.jpg (43.22 KiB) Viewed 11324 times
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

I 'Skutbibeln' är det förresten fel foto, som visas för LINÉA av Skärhamn; det visar LINNÉA av Rönnäng.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Henry och Torsten för dessa visdomsord!
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Skutor

Post by båtolog »

LINEA 4625 blev införd i tullregistret med LL 449 8/7 1946. SENSY Skärhamn LL 170 28/6. EROS Nordvik LL 272 1/7
GUNBORG Bleket LL 445 2/7. DAGNY Nordvik LL 360 8/7 och LINNEA Rönnäng LL 397 3/6
Det var tydligen Islandsfisket som väntade.
Post Reply