Skutor
Re: Skutor
Hittade den här bilden på nätet med påståendet att det är Zenitha av Skärhamn. Det brukar ju annars vara Zenitha av Hällevikstrand 7221 som man hittar foton av. Skärhamns Zenitas nummer är svårt att hitta om man inte har tillgång till skeppslistorna.
- Attachments
-
- Zenitha.jpg (12.03 KiB) Viewed 13096 times
Re: Skutor
ZENITHA-Skärhamn hade reg.nr. 7121
Henry.
Henry.
Re: Skutor
Jag tror mig redan ha förstått att gamla skeppslistor inte är åtkomliga någonstans genom internet. Nyare, för de allra senaste åren, har jag sett några, men det är inte dessa som intresserar mig just nu utan de från första hälften av 1900. Om de finns någonstans där jag kan nå dem via min dator så är jag tacksam om någon vill ge mig en blänkare.
Jag befinner mig inte i Sverige igen förrän i juni. Där finns de väl tillgängliga på något bibliotek kan jag tänka mig så det är väl bara att ge sig till tåls.
Jag befinner mig inte i Sverige igen förrän i juni. Där finns de väl tillgängliga på något bibliotek kan jag tänka mig så det är väl bara att ge sig till tåls.
Re: Skutor
Varvshistoriska föreningen i Landskrona har på sin hemsida en uppgift om en galeas Amanda 3357 som byggdes för beställare i Mollösund 1889.Någon som vet något om hennes öden?
Re: Skutor
AMANDA.
Byggd 1898 i Landskrona av Landskrona Nya Varfs AB av ek och fur.
Levererad till partrederi skeppare Jöns Petter Andersson, Råå.
Sv Skl 1915: 55.16 brt 39.69 nrt (det var nettot, som var ca 40 ton - inte bruttot. 39-tonnare var den tidens paragrafbåt). Dim: 21.07 x 6.20 x 2.17 m. 96 ton last på 3 m djg.
1925, feb 21: ny huvudredare: skeppare Herman Josef Larsson, Råå.
1921: motor på 20 hk.
1943, mars 3: såld till pr John Erik Johansson, Skärhamn. 2 delägare; ½ vardera.
1946, juni 11: ny huvudredare: Åke Ingvar Johansson, Skärhamn.
1949: såld till balter; avseglat till Kanada.
(Som synes flera fel på den hemsidan.)
Byggd 1898 i Landskrona av Landskrona Nya Varfs AB av ek och fur.
Levererad till partrederi skeppare Jöns Petter Andersson, Råå.
Sv Skl 1915: 55.16 brt 39.69 nrt (det var nettot, som var ca 40 ton - inte bruttot. 39-tonnare var den tidens paragrafbåt). Dim: 21.07 x 6.20 x 2.17 m. 96 ton last på 3 m djg.
1925, feb 21: ny huvudredare: skeppare Herman Josef Larsson, Råå.
1921: motor på 20 hk.
1943, mars 3: såld till pr John Erik Johansson, Skärhamn. 2 delägare; ½ vardera.
1946, juni 11: ny huvudredare: Åke Ingvar Johansson, Skärhamn.
1949: såld till balter; avseglat till Kanada.
(Som synes flera fel på den hemsidan.)
Re: Skutor
Tack Torsten för denna rättelse och komplettering. Det är nog mycket av det som skrivs som inte är så väl underbyggt.
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Skutor
AMANDA anlände 23 aug 1949 till Halifax med över 20 baltiska flyktingar. Hon var det minsta flyktingfartyget som korsade Atlanten. Andra flyktingfartyg 1948-1949 var Astrid, Atlanta, Capry, Sarabande, Östervåg samt engelska kuttern W.E.Gladstone som väl varit svensk.
Re: Skutor
Det var mest estländare, som seglade över, men på Amanda var det mest lettländare, 31 stycken. De hade en besvärlig resa; den tog ca två månader, fick motorhaveri och råkade ut för dåligt väder. Ett spanskt fartyg hade rapporterat dem, och kanadensiska flottan sände ut ett spaningsplan. På väg in mot Halifax, så tog ett Coast Guard-fartyg över en mor med ett nyfött barn och förde dem till sjukhus. De ankom runt den 20 augusti 1949. Det var f ö ytterligare två fartyg med mest lettländare, en stor f d armerad trålare, Sarabande, byggd 1940, som man köpt av Sten A Olsson och en liten jakt, Brilliant, på 18 bruttoton med 60 personer ombord - båda kom till Halifax.
-
- Posts: 121
- Joined: 14 Mar 2010, 21:57
Re: Skutor
Flyktingfartygen omnämns i kortfattad tidningsartikel.http://trove.nla.gov.au/ndp/del/article/2819586
Re: Skutor
Knut och Torsten! Det var mycket fin information ni har meddelat här. Jag är mycket tacksam för detta.
En skuta som ni inte nämner men som tillhör denna grupp är galeasen Gundel från Skärhamn som 1948 seglade till Amerika i samma ärende. Det fanns 29 Litauiska flyktingar ombord och man anlände först till Provincetown på Cape Cod. Hon blev senare förläggning för scouter i Mystic Seaport. Hon har dessutom setts i Boston av en trovärdig släkting till mig som kände henne från tiden i Skärhamn.
Uppgifterna om Gundel finns i "The Day, Mystic News 6 september 1961". Dessvärre har jag inte hennes svenska registreringsnummer. Enligt tidningsartikeln var hon byggd i Danmark 1893 och var 69 fot. Jag vet inte heller hennes byggnadsnamn eller om hon kom till Sverige direkt.
En skuta som ni inte nämner men som tillhör denna grupp är galeasen Gundel från Skärhamn som 1948 seglade till Amerika i samma ärende. Det fanns 29 Litauiska flyktingar ombord och man anlände först till Provincetown på Cape Cod. Hon blev senare förläggning för scouter i Mystic Seaport. Hon har dessutom setts i Boston av en trovärdig släkting till mig som kände henne från tiden i Skärhamn.
Uppgifterna om Gundel finns i "The Day, Mystic News 6 september 1961". Dessvärre har jag inte hennes svenska registreringsnummer. Enligt tidningsartikeln var hon byggd i Danmark 1893 och var 69 fot. Jag vet inte heller hennes byggnadsnamn eller om hon kom till Sverige direkt.
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Skutor
Har hittat en fantastisk liten filmsnutt från Gundels resa med flyktingar på länken: http://www.britishpathe.com/video/moder ... uery/ketch
Re: Skutor
Ja det kan man verkligen säga var fantastiskt. Fina bilder redan 1948.
Re: Skutor
Gundel ligger som museifartyg i Mystic Seaport - googla. Gundels resa organiserades av lettländare; det fanns 1948 vid ankomsten till Boston, MA, 25 lettländare, 2 svenskar, 1 litauer och 1 ryss. Befälhavare var lettländaren John/Janis Rosenbergs.