Det kostar att driva sjöfart

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Det kostar att driva sjöfart

Post by zoroaster »

Det är ju konstigt att man inte från början kalkylerar med att drift av alla dessa repliker kostar.

under min tid i "kulturen", i alla fall ca 7 år, så fick man pengar till alla möjliga projekt. Sedan var man/projektet tvungen att lägga till lite/ganska mycket. Och sedan när man inte fick mer pengar..... då lades allt ner eller kalla det för självdöd.
tragiskt eftersom ofta en hel del skattekulor går till detta.

D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Det kostar att driva sjöfart

Post by kapstans »

Jag skulle tro att det både råder okunskap och i en del fall kalkylering bakom detta. Man vet ju att när väl ett projekt börjat byggas "går det inte att stoppa". Man har en sådan iver att komma igång att man lätt glömmer medaljens baksida.
Detta är ju inte första gången driftskostnader "uppdagas", borde kanske finnas krav för projekt att också ha löpande drift finansierad före start.
Fredrik Ahlman
olof he
Posts: 12
Joined: 02 Apr 2013, 10:21

Re: Det kostar att driva sjöfart

Post by olof he »

Image
Det är inte bara små rederier som kostar pengar att driva. Vad säger du om
Transatlantic som enligt GP vill ha några kronor som hjälp.
http://www.gp.se/ekonomi/1.1592799-tran ... -om-pengar.
olof
Jorwes45
Posts: 1
Joined: 24 Apr 2013, 19:58

Re: Det kostar att driva sjöfart

Post by Jorwes45 »

Kristinehamns kommun äger i sin helhet Bojorten, förmodligen behöver dom ge bidrag till sig själva, hur nu det ska gå till :D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Det kostar att driva sjöfart

Post by kapstans »

Friskt vågat, hälften vunnet skulle jag vilja säga om RABT. Man satsade ju tidigare under lågkonjunkturen bla genom förvärvet av Österströms. Normalt skulle det skett en marknadsuppgång men den uteblev denna gång. Hade marknaden i det tidigare läget vänt uppåt hade det blivit en kanonaffär. Man måste satsa för att vinna. Sen har man ju expanderat också på offshoreområdet och det är ju rätt att satsa i lågkonjunktur, om man har de finansiella musklerna.
RABT har ju en fördel att kunna kapitalisera sig genom att man är ett noterat bolag, det är en styrka i dessa svåra tider.
Ett fåtal rederier tjänar pengar i dessa tider, det är då större bolag eller bolag som är starkt nischade. De allra flesta rederier blöder i dessa kristider och RABT är intet undantag.
Man har dock hållt ut hela lågkonjunkturen och ljusningsindikationer kan ses inom vissaa segment medan andra som tex containerfartyg spås få ytterligare svåra tider.
Man har en trogen ägarskara som säkerligen kommer att även denna gång tllföra bollaget medel för dess likvida behov. Men det är klart det finns en smärtgräns.
Troligen kan man komma bli tvungen att genomföra fler besparingar och söka eliminera dåliga kontrakt och där möjligt avsluta charters på inhyrda fartyg. Man har lite mer kapacitet än behov.
Men man är väl rustad för en konjunkturvändning, troligen dröjer nog de markanta uppgångarna fram mot nästa år, än längre för vissa segment. Men visst är det dyrt med sjöfart....ibland
Fredrik Ahlman
Post Reply