ja kanske kan hålla ut tummen i kanalen som befinner sig 50m från verkstaden i forsvik.. någon kanske tar upp liftare med last
skrymmande frakt
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: skrymmande frakt
lovely!!
ja kanske kan hålla ut tummen i kanalen som befinner sig 50m från verkstaden i forsvik.. någon kanske tar upp liftare med last
göra o Tunia har båda många år på nacken annars vore det ju något att föreslå. möjligen om något fartyg skall gå kolonn i maj öster ut..
ja kanske kan hålla ut tummen i kanalen som befinner sig 50m från verkstaden i forsvik.. någon kanske tar upp liftare med last
Re: skrymmande frakt
Ungefar samma diskussion som vi har haft under rubriken "Sydfart till Salu", alltsa hur kan man fa fart pa inlands och kust sjofart igen ? om man titta pa Thamsen i London har det faktiskt varit en okning de senaste aren pa flodfrakt. Farre lastbilar och mindre utslap osv...............
Re: skrymmande frakt
En tanke är att man skulle kunna anmäla in ett litet fartyg för medlemskap i en lastbilscentral. Kanske inte så dumt eftersom de får in förfrågningar för olika distanser med gods och då bör det dyka upp specialkörningar där ett fartyg kanske skulle passa in bättre än en lastbil. Bara en tanke från min sida.
Fredrik Ahlman
Re: skrymmande frakt
Hej, med mina ca 25 år inom transportbranschen kan jag kanske hjälpa till lite.kapstans wrote:En tanke är att man skulle kunna anmäla in ett litet fartyg för medlemskap i en lastbilscentral. Kanske inte så dumt eftersom de får in förfrågningar för olika distanser med gods och då bör det dyka upp specialkörningar där ett fartyg kanske skulle passa in bättre än en lastbil. Bara en tanke från min sida.
Bil och släp kostar ca 200:-/milen "all inkluded", vilket är på tok för billigt.
I dag tvingas många åkare med linje, köra för mindre än så.
Det är inte alls ovanligt att speditörernas säljare har lämnat kunderna 50-75% rabatt på uppdraget.
Åkar'n har bara att tacka och bocka.
Till detta kommer sedan oseriösa "cowboy-åkare" med förare från öst, vilka kör på F-skatt,
(vi har ett lysande aktuellt exempel här hemmavid).
I bästa fall betalar åkeriet skatt i Sverige, men det är vanligare att man flaggat ut till Polen eller Baltikum .
Dessa åkerier går sen in och konkurrerar med seriösa svenska åkerier, som naturligtvis inte har en chans.
Bla ett stort företag inom dagligvarubranschen anlitar ett danskägt polskreggat åkeri,
som anmälts för brott mot cabotagereglerna, (frikända såklart, brist på bevis).
Så nu står landtransporterna inför samma problem som sjöfarten fick gå igenom, med utflaggning och all vad det var.
Japp, så här blev det när vi röstade ja till EU, fri rörlighet var ordet.
Tyvärr var det bara rufflare och gangsters som förstod vad ordet betydde.
Re: skrymmande frakt
Ja det är inte klokt att köra för 200.-/mil. Men i det sammanhanget är väl sydfart storleksmässigt som ca 9 lastbilsekipage. Och då är hon ju konkurrenskraftig mot lastbilar i alla fall.
Fredrik Ahlman
Re: skrymmande frakt
Ja, iaf så länge isen inte ligger.kapstans wrote:Ja det är inte klokt att köra för 200.-/mil. Men i det sammanhanget är väl sydfart storleksmässigt som ca 9 lastbilsekipage. Och då är hon ju konkurrenskraftig mot lastbilar i alla fall.
Re: skrymmande frakt
Precis men hon har bara trafikerat sommartid innan med så det bör inte utgöra någon skillnad 
Fredrik Ahlman