Sydfart till salu
Sydfart till salu
kapten Larry Hansson, 84, går iland och säljer Sydfart
http://www.bltsydostran.se/nyheter/blek ... 212598).gm
//Mattias
http://www.bltsydostran.se/nyheter/blek ... 212598).gm
//Mattias
Re: Sydfart till salu
Jag är på - hur gör vi? Kanske bildar vi en intresseförening som driver fartyget och gör några resor för O.P. Svensson. Själv kan jag tänka mig att göra några resor. (pensionerad) men ännu frisk - alla behörigheter i behåll. Finessen tror jag är att inte låta henne bli liggande utan drivas vidare - naturligtvis, utan vinst - men som ett bidrag till kostnaderna. Ja - funderingar. Men hur som helst hon borde bevaras som ett levande (d.v.s. seglande) kulturminnesmärke.
Re: Sydfart till salu
Låter intressant med ngn slags förening
Re: Sydfart till salu
Om det finns glada pensionärer så för guds skull gå samman och rädda kvar sydfart i trafik. Gör en auktion och bilda en förening eller bolag och marknadsför den BÅDE här i detta eminenta forum men också på Landgången där det garanterat också finns ett starkt intresse för att rädda fartyget från "bostadsfartygsdöden" alltså att bli bostad i Stockholm eller Göteborg.
Snegla lite på hur norrmännen gjorde då de räddade hem Seaside och nu kommer söka rädda Kong Olav och troligen Nordstjernen. Kan Nordmännen så kan vi svenskar. OP har laster som passar fartyget och de är väl inkörda på det samma.
Kunskap, ja det finns det ju massor av här på dessa forum. Ett levande museum med aktiv fraktfart möjligen i kombination med mindre passagerarfart 12p kan få fartyget att segla in sina egna kostnader. Litenheten gör ju att hon kan docka in stort sett var som helst.
Hon är så intressant att hon måste bevaras för eftervärlden.
Snegla lite på hur norrmännen gjorde då de räddade hem Seaside och nu kommer söka rädda Kong Olav och troligen Nordstjernen. Kan Nordmännen så kan vi svenskar. OP har laster som passar fartyget och de är väl inkörda på det samma.
Kunskap, ja det finns det ju massor av här på dessa forum. Ett levande museum med aktiv fraktfart möjligen i kombination med mindre passagerarfart 12p kan få fartyget att segla in sina egna kostnader. Litenheten gör ju att hon kan docka in stort sett var som helst.
Hon är så intressant att hon måste bevaras för eftervärlden.
Fredrik Ahlman
Re: Sydfart till salu
Jag tänker så här.
1. Någon som känner Larry tar kontakt med honom och berättar att vi vill bevara henne som ett levande kulturminnesmärke och att vi kommer att jobba för att skrapa ihop pengarna. Vi vill inte att det går med henne som med Svanefjord – stor risk finns om det kommer en entusiast med pengar som inte inser omfattningen och då kan det gå som med Svanefjord och Seaside. Nu är visserligen Seaside räddad – men till onödigt stora kostnader. Svanefjord står utom räddning.
2. Vi bildar en förening som kommer att starta ett AB. Medlemmar erbjuds köpa aktier. Vi vänder oss till olika maritima intressenter – rederier, fackföreningar, muser m.fl. och erbjuder aktieköp. 1 mille är småpengar – borde inte vara några problem att skrapa ihop.
3. Var hon skall var hemmahörande är en sekundär fråga – även om jag tycker (med tanke på hennes historia, att hon borde höra hemma i Vänerområdet) – men som sagt detta är sekundärt, det viktigaste är att hon blir bevarad.
4. Medlemmarna bemannar henne och gör ett antal resor varje år till kostnadsbidrag för hennes underhåll och klassningskostander. Jag är övertygad om att det finns tillräckligt många intressenter på såväl Landgången som Fallrepet med tillräckliga behörighet för att vi skall kunna bemanna henne, och göra nog många resor för att täcka kostnaderna.
Det finns mer att säga. Har lagt en länk till Fallrepet från Landgången – ser med spänning fram mot reaktioner!
1. Någon som känner Larry tar kontakt med honom och berättar att vi vill bevara henne som ett levande kulturminnesmärke och att vi kommer att jobba för att skrapa ihop pengarna. Vi vill inte att det går med henne som med Svanefjord – stor risk finns om det kommer en entusiast med pengar som inte inser omfattningen och då kan det gå som med Svanefjord och Seaside. Nu är visserligen Seaside räddad – men till onödigt stora kostnader. Svanefjord står utom räddning.
2. Vi bildar en förening som kommer att starta ett AB. Medlemmar erbjuds köpa aktier. Vi vänder oss till olika maritima intressenter – rederier, fackföreningar, muser m.fl. och erbjuder aktieköp. 1 mille är småpengar – borde inte vara några problem att skrapa ihop.
3. Var hon skall var hemmahörande är en sekundär fråga – även om jag tycker (med tanke på hennes historia, att hon borde höra hemma i Vänerområdet) – men som sagt detta är sekundärt, det viktigaste är att hon blir bevarad.
4. Medlemmarna bemannar henne och gör ett antal resor varje år till kostnadsbidrag för hennes underhåll och klassningskostander. Jag är övertygad om att det finns tillräckligt många intressenter på såväl Landgången som Fallrepet med tillräckliga behörighet för att vi skall kunna bemanna henne, och göra nog många resor för att täcka kostnaderna.
Det finns mer att säga. Har lagt en länk till Fallrepet från Landgången – ser med spänning fram mot reaktioner!
-
- Posts: 91
- Joined: 22 Sep 2011, 06:43
Re: Sydfart till salu
Hej, jag tycker absolut att hon skall bevaras. Som "Olof Trätälja" är hon den båt som gått flest gånger genom Säffle kanal. Jag hjälper gärna till med det jag kan.
Re: Sydfart till salu
Som sagt mycket klokt innan en sekundärfråga men originalnamnet tillbaka kanske. Sedan så skulle man kunna låta henne "komma hem" sätt Thorskog som hemmahamn. Då är cirkeln sluten.
Hon kan ju nyttjas för mer än frakt, under den del av året då hon är overksam kan man ha kursverksamhet, utställningar, elevpraktik, passagerartrafik ja enbart fantasi sätter begränsningarna.
Det är möjligt kanske att man skulle kunna ordna en kontraktskörning för henne till ett bättre pris än normalt om det finns något företag med gods som kan se mervärdet att godset går med just henne. Hon har ju ett växande PR-värde i just detta med att hon är det äldsta fartyget i drift. Om hon tages ur kommersiell drift går ju detta mervärde förlorat.
Segelfartyg finns det ju mängder av men motoriserade lastfartyg från samma era är det tunnt av. Se på Fryken, ligger vid kaj och det känns avlägset att hon kommer ut i någon trafik alls....
Hon kan ju nyttjas för mer än frakt, under den del av året då hon är overksam kan man ha kursverksamhet, utställningar, elevpraktik, passagerartrafik ja enbart fantasi sätter begränsningarna.
Det är möjligt kanske att man skulle kunna ordna en kontraktskörning för henne till ett bättre pris än normalt om det finns något företag med gods som kan se mervärdet att godset går med just henne. Hon har ju ett växande PR-värde i just detta med att hon är det äldsta fartyget i drift. Om hon tages ur kommersiell drift går ju detta mervärde förlorat.
Segelfartyg finns det ju mängder av men motoriserade lastfartyg från samma era är det tunnt av. Se på Fryken, ligger vid kaj och det känns avlägset att hon kommer ut i någon trafik alls....
Fredrik Ahlman
Re: Sydfart till salu
Hittade en blänkare om henne på NT
Tydligen har det gjorts en dokumentärfilm om henne.
Tydligen har det gjorts en dokumentärfilm om henne.
Re: Sydfart till salu
När någon som känner ägaren haft dialog, vänligen redovisa utkomsten här i detta forum eller på landgången. Helst på båda. Sedan rent konkret bör någon som kan göra hemsidor lägga upp en hemsida med basinfo om fartyget och lägga upp en teckningslista för intresse. Alltså att man kan lista sig som intresserad. Länka hemsidan till både fallrepet och landgången o ev klubb maritim.
När man uppnår tillräckligt många intresserade kallar man till konstituerande möte.
Meningen är väl inte att råna någon utan att en andel skall vara överkomlig 1000-2000 kr per person eller liknande.
När man uppnår tillräckligt många intresserade kallar man till konstituerande möte.
Meningen är väl inte att råna någon utan att en andel skall vara överkomlig 1000-2000 kr per person eller liknande.
Fredrik Ahlman
Re: Sydfart till salu
Kan också tänka mej att vara med och stötta på ett eller annat krokigt sätt.kentolsson wrote:Hej, jag tycker absolut att hon skall bevaras. Som "Olof Trätälja" är hon den båt som gått flest gånger genom Säffle kanal. Jag hjälper gärna till med det jag kan.
Det sitter ju en gammal 120 motor i och jag jobbar på Penta......
Tyvärr räcker inte maskinist klass åtta längre än till kaj så där kan jag inte supporta pappersmässigt .
/Christian
Re: Sydfart till salu
Men du har kunskaper som är passande, och resten går att lösa med lite god vilja.sverre wrote:Kan också tänka mej att vara med och stötta på ett eller annat krokigt sätt.kentolsson wrote:Hej, jag tycker absolut att hon skall bevaras. Som "Olof Trätälja" är hon den båt som gått flest gånger genom Säffle kanal. Jag hjälper gärna till med det jag kan.
Det sitter ju en gammal 120 motor i och jag jobbar på Penta......
Tyvärr räcker inte maskinist klass åtta längre än till kaj så där kan jag inte supporta pappersmässigt .
/Christian
Låt oss hoppas att vi kan rädda henne på nåt vis, själv är jag med på det.
Dessutom sätter jag mig gärna på skolbänken igen efter 30 års "frigång"...
Re: Sydfart till salu
Vet ej hur sydfarts beslut ser ut men små coastrar upp till 750KW har vanligen en person med klass8 behörighet samt ytterligare en med klass8 examen.
Fredrik Ahlman
Re: Sydfart till salu
Maskinbef.Kl8 examen, det skall väl räcka till yrkesmässig trafik från 405 Kw- 750 Kw, upp till 405 Kw relevant kunskap om maskineriet.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjo ... formation/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjo ... formation/
Håkan Sundström
Re: Sydfart till salu
Det beror på vad som står i fartygets beslut. Nu är ju hon extremt liten. Men som jag skrev ovan är den lösning som brukar gälla för coasters. Ja upp till den nivå att högre kompetens krävs.
De kan i undantagsfall också acceptera över 750kW med samma bemanning då vi hade ett med sådan lösning.
De kan i undantagsfall också acceptera över 750kW med samma bemanning då vi hade ett med sådan lösning.
Fredrik Ahlman