Hästholmen vid Vättern
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Hästholmen vid Vättern
Jag har för mig att Sylviana under en tid som lustfartyg var hemmahörande i Falköping av alla städer. Jag som är från grannstaden Skövde kan i alla fall glädja mig åt att vi hade ett "riktigt" lastfartyg med Skövde som hemort,nämligen 8533 Ella, gengasdriven motorseglare byggd i Råå 1942. Ella sjönk för några år sedan under bogsering till restaurationsvarv i Danmark.
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
HAMNLISTA 1963:
"The writing was on the wall" som engelsmän brukar säga. Under hela sommaren gjordes endast 16 tillägg.
Mest udda är lilla HEBE IV som under juni anlöpte Hästholmen inte mindre än 3 gånger, oklart varför.
Resten kan sammanfattas ganska rapsodiskt:
GULLMAR - 3 anlöp
GERTRUD - 2 anlöp
VITÖ - 2 anlöp
HÄGERN - 1 anlöp
ETHEL - 1 anlöp
AGE I - 1 anlöp
JASON - 1 anlöp
RITA - 1 anlöp
HJELMAREN - 1 anlöp
Sammanlagt lossades 1100 ton vete och spannmål samt 120 ton norgesalpeter. 200 ton vete lastades.
Således hade spannmålsfrakterna vänt; det lossades nu drygt 6 gånger så mycket som det lastades. Den rimligaste förklaringen jag har kunnat komma på är byggandet av silon i Väderstad 1961, varifrån spannmål fraktades österut. Frakterna var nu inriktade på att transportera spannmål till Mjölby och inte västerut längre.
När vi så kommer fram till 1968 finns endast magasinshyror upptagna i hamnliggarna. Efter 1960-talets mitt måste således botten ha gått ur den fartygsburna spannmåls- och gödningstrafiken.
När väl ovanstående fartyg (ett antal har vi ju mött tidigare) dechiffrerats är det dags för det spännande året 1894!
"The writing was on the wall" som engelsmän brukar säga. Under hela sommaren gjordes endast 16 tillägg.
Mest udda är lilla HEBE IV som under juni anlöpte Hästholmen inte mindre än 3 gånger, oklart varför.
Resten kan sammanfattas ganska rapsodiskt:
GULLMAR - 3 anlöp
GERTRUD - 2 anlöp
VITÖ - 2 anlöp
HÄGERN - 1 anlöp
ETHEL - 1 anlöp
AGE I - 1 anlöp
JASON - 1 anlöp
RITA - 1 anlöp
HJELMAREN - 1 anlöp
Sammanlagt lossades 1100 ton vete och spannmål samt 120 ton norgesalpeter. 200 ton vete lastades.
Således hade spannmålsfrakterna vänt; det lossades nu drygt 6 gånger så mycket som det lastades. Den rimligaste förklaringen jag har kunnat komma på är byggandet av silon i Väderstad 1961, varifrån spannmål fraktades österut. Frakterna var nu inriktade på att transportera spannmål till Mjölby och inte västerut längre.
När vi så kommer fram till 1968 finns endast magasinshyror upptagna i hamnliggarna. Efter 1960-talets mitt måste således botten ha gått ur den fartygsburna spannmåls- och gödningstrafiken.
När väl ovanstående fartyg (ett antal har vi ju mött tidigare) dechiffrerats är det dags för det spännande året 1894!
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hästholmen vid Vättern
Här kommer några av skutorna:
1963 bör det varit farmorsbror John Pettersson (som tidigare varit i Hästholmen med Äran) som förde Gullmar av Malmö:
Bilden är dock från Brandstorpstiden som följde efter att John sålt henne, han var aldrig nöjd med sin första och sista stålskuta
Sen har vi Gertrud i hemmahamn (fast på bilden är hon vid Töreboda) Uno Strandberg och "lille"Kalle Larsson hade partrederi: Farfars kusiner Gösta och Göran med Hargeskutan Vitö (väl hemmastadd i Hästholmen merparten av 1921 och 1922 tillbringades i Hästholmen): Här tillsammans med Wettervik av Dalmark med skeppare Georg Bülow
Ska vi dra till med Broderns för övrigt den sista Vätterskutan i fraktfart Gillis Bülow bet i in på 70 talet: Som trots att Gillis bodde i Kalmar stod skutan från Dalmark.
Det kan finnas någon bild på de övriga också....
1963 bör det varit farmorsbror John Pettersson (som tidigare varit i Hästholmen med Äran) som förde Gullmar av Malmö:
Bilden är dock från Brandstorpstiden som följde efter att John sålt henne, han var aldrig nöjd med sin första och sista stålskuta
Sen har vi Gertrud i hemmahamn (fast på bilden är hon vid Töreboda) Uno Strandberg och "lille"Kalle Larsson hade partrederi: Farfars kusiner Gösta och Göran med Hargeskutan Vitö (väl hemmastadd i Hästholmen merparten av 1921 och 1922 tillbringades i Hästholmen): Här tillsammans med Wettervik av Dalmark med skeppare Georg Bülow
Ska vi dra till med Broderns för övrigt den sista Vätterskutan i fraktfart Gillis Bülow bet i in på 70 talet: Som trots att Gillis bodde i Kalmar stod skutan från Dalmark.
Det kan finnas någon bild på de övriga också....
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Hästholmen vid Vättern
Rita var något eller några år på Islandsfiske - därav fiskenumret
- Attachments
-
- 6407 Jason i Skärhamn.jpg (49.68 KiB) Viewed 22915 times
-
- 6287 Rita ca 1962.jpg (40.98 KiB) Viewed 22916 times
-
- 6287 Rita SD 111.jpg (47.77 KiB) Viewed 22916 times
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Konstaterar här direkt att ETHEL, JASON och RITA har jag inga uppgifter om. Har ett kort på RITA i Sjötorp 1949 (från "Sjöhysteriskas" bildarkiv), det är allt.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hästholmen vid Vättern
Tror vi har snuddat på både Jason och Rita Tidigare i andra trådar.johanmmolin wrote:Konstaterar här direkt att ETHEL, JASON och RITA har jag inga uppgifter om. Har ett kort på RITA i Sjötorp 1949 (från "Sjöhysteriskas" bildarkiv), det är allt.
Men Glückauf:
http://www.schiffshistorisches-archiv.d ... 1[id]=1801
Enligt dessa hade jag fel om Ethel 1971-72 hade hon Kalmar som hemort.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hästholmen vid Vättern
En taskig av fotografering av ett udda fartyg Kanske nån nu levande på Ö:a vet varför Hästholmen besöktes så frekvent denna sommarmånad?johanmmolin wrote:HAMNLISTA 1963:
"The writing was on the wall" som engelsmän brukar säga. Under hela sommaren gjordes endast 16 tillägg.
Mest udda är lilla HEBE IV som under juni anlöpte Hästholmen inte mindre än 3 gånger, oklart varför.
.......
När väl ovanstående fartyg (ett antal har vi ju mött tidigare) dechiffrerats är det dags för det spännande året 1894!
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Liten aptitretare...

... i väntan på fullödig beskrivning. Ett par avplåtade bilder från hamnliggaren juni 1894.

Sluparna HULDA och STINA ROS nämnda överst. Vilken HULDa vet jag inte säkert, namnet var ju tämligen vanligt...
PRIMUS, TRAFIK, ÖSTERN och ÖRN — klassiska ångbåtsnamn på Vättern. OBS Örns skeppare Janne Lindberg, sedermera befälhavare på den numera i diasporan varande MOTALA EXPRESS.
ÖSTERGÖTLAND har vi ju sett innan, åtminstone några spant (!) som sedermera blev TRELLEVIK och i dag GULLVOR.

... i väntan på fullödig beskrivning. Ett par avplåtade bilder från hamnliggaren juni 1894.

Sluparna HULDA och STINA ROS nämnda överst. Vilken HULDa vet jag inte säkert, namnet var ju tämligen vanligt...
PRIMUS, TRAFIK, ÖSTERN och ÖRN — klassiska ångbåtsnamn på Vättern. OBS Örns skeppare Janne Lindberg, sedermera befälhavare på den numera i diasporan varande MOTALA EXPRESS.
ÖSTERGÖTLAND har vi ju sett innan, åtminstone några spant (!) som sedermera blev TRELLEVIK och i dag GULLVOR.
Re: Hästholmen vid Vättern
Otroligt snygg handstil!
/Christian
/Christian
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Ja, det är otroligt vilken omsorg man förr ägnade åt "de små" sakerna här i världen, vare sig det gällde att pränta i liggare och räkenskapsböcker, namna lakan eller krusa örngottsband!
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hästholmen vid Vättern
När vi nu är inne på krusiduller har jag hört att Stina Roos ska ha haft en tjusig akterspegel utsmyckad med sirliga rosor.
Hon ska ha slutat sina dagar i Hargetrakten men ingen nu levande verkar veta vart...
Hoppas ingen förväntade sig bilder på Stina Roos eller vilken Hulda det nu kan vara. Möjligen det som senare blev Agneta Fältskogs morfars skuta Thyra.
Och om det är den kan det finnas bilder...
Hon ska ha slutat sina dagar i Hargetrakten men ingen nu levande verkar veta vart...
Hoppas ingen förväntade sig bilder på Stina Roos eller vilken Hulda det nu kan vara. Möjligen det som senare blev Agneta Fältskogs morfars skuta Thyra.
Och om det är den kan det finnas bilder...
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Det ligger väl närmast tillhands att det är den HULDA du nämner. Jag har dock ingen uppgift om när hon förvandlades till TYRA mer än någonstans under det gigantiska tidsspannet 1870 - 1923 ...
Om STINA ROS vet jag absolut ingenting mer än att hon ska ha byggts 1875.
Men jag återkommer med en mer fullständig lista över "sommargästerna" 1894 och vad de fraktade.
Om STINA ROS vet jag absolut ingenting mer än att hon ska ha byggts 1875.
Men jag återkommer med en mer fullständig lista över "sommargästerna" 1894 och vad de fraktade.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hästholmen vid Vättern
johanmmolin wrote:Det ligger väl närmast tillhands att det är den HULDA du nämner. Jag har dock ingen uppgift om när hon förvandlades till TYRA mer än någonstans under det gigantiska tidsspannet 1870 - 1923 ...
Då kortar vi ner tidspannet till 1898-99, detta intygas av August Andersson Harje den 6 juli 1899.
Om August var från "Harje" motsägs av bevittnare (med helt oläslig handstil stämpeln anger "Domaren i Aska och Döbergs härad") som skriver att August var från Motala
Vidare står det i bilattesten att skutan varit byggd i klink men numera är kravellbyggd furu på ek.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Hästholmen vid Vättern
Nu har jag hittat mina listor och tänkte presentera några fynd ur dagstidningarna. De är avfotograferade från mikrofilmläsare så kvaliteten är inte den bästa.
Östgöta Correspondenten 1958-08-21:

Motala Tidning 1960-06-03:

M.v.h.
Ola
Östgöta Correspondenten 1958-08-21:

Motala Tidning 1960-06-03:

M.v.h.
Ola
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Det var som f-n! Att det inte blev något med "fortsatt Trafik", det vet vi ju. Undrar hur det gick med Hebe IV? När jag ser den texten vet jag bestämt att jag sett ett färgfoto någonstans med Hebe IV i Vadstena. Nåväl, de turer jag hittade var från juni 1963, så frågan är då vad som hände 1960 - 1962? Jag har aldrig sett någonstans någonting om att båttrafik mellan Hjo och Hästholmen skulle ha fortsatt när Trafik lades upp.
Jag har lite för få pusselbitar här. STJERNORP gick Motala - Karlsborg t.o.m. 1952, därefter Jönköping - Visingsö (har jag trott i alla fall).
HEBE IV trodde jag gick Gränna - Visingsö t.o.m. 1958. 1959 gick hon för Blidösundsbolaget mellan Stockholm och Blidösundet, och ersattes där 1960. När skulle hon i så fall ha trafikerat Motala - Karlsborg? 1954 - 1958? Eller bara något enstaka av åren i det intervallet? Och hur gick det med den planerade Hjo - Hästholmentrafiken? Hon var ju uppenbarligen fri för den trafiken år 1960.
Jag har lite för få pusselbitar här. STJERNORP gick Motala - Karlsborg t.o.m. 1952, därefter Jönköping - Visingsö (har jag trott i alla fall).
HEBE IV trodde jag gick Gränna - Visingsö t.o.m. 1958. 1959 gick hon för Blidösundsbolaget mellan Stockholm och Blidösundet, och ersattes där 1960. När skulle hon i så fall ha trafikerat Motala - Karlsborg? 1954 - 1958? Eller bara något enstaka av åren i det intervallet? Och hur gick det med den planerade Hjo - Hästholmentrafiken? Hon var ju uppenbarligen fri för den trafiken år 1960.