VP MD 47
VP MD 47
Hej! Ny här.
Jag har köpt en gammal timmerbogserbåt. Det sitter en fin md47 i den.
Tyvärr saknas av nån anledning ventilkåporna. Nån som vet var man kan få tag på såna? Eller några andra som passar?
Håller på att leta mig tokig på nätet.
Mvh Tord
Jag har köpt en gammal timmerbogserbåt. Det sitter en fin md47 i den.
Tyvärr saknas av nån anledning ventilkåporna. Nån som vet var man kan få tag på såna? Eller några andra som passar?
Håller på att leta mig tokig på nätet.
Mvh Tord
Re: VP MD 47
Ja, dom har inga, och inget förslag till andra passande.
-
- Posts: 91
- Joined: 22 Sep 2011, 06:43
Re: VP MD 47
Har en md47 för en tusenlapp. Sitter fast och är att betrakta som reservdelsmotor. är komplett utan backslag. kan mejla ett foto om intresse finns.
motorn finns i Säffle.
motorn finns i Säffle.
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: VP MD 47
Hej !
jag har en sån i min båt + en reservmotor ,
hade 2-3 motorer i delar som blev över efter jag renoverat!
har sålt det skrotet ! men har nog numret till killen som köpte ,
finns isåfall i Ljungby
om det kan va nåt att försöka kolla, så ring mej eller maila
0707412943
Mvh Klas
jag har en sån i min båt + en reservmotor ,
hade 2-3 motorer i delar som blev över efter jag renoverat!
har sålt det skrotet ! men har nog numret till killen som köpte ,
finns isåfall i Ljungby
om det kan va nåt att försöka kolla, så ring mej eller maila
0707412943
Mvh Klas
Mvh Klas
-
- Posts: 55
- Joined: 14 Dec 2009, 19:01
Re: VP MD 47
någon som har en oljekylare eller insatsen till md 47 a.
Re: VP MD 47
Nu har det ordnat sig med ventilkåpor, Tack Kent.
Nästa problem! Jag har ingen propeller. Det enda jag vet(enl. förra ägaren) är att den har kona 50. och att den är stor och vänstervriden(enl. ett gammalt foto). Men jag vet inte om samma motor och backslag satt i båten då.
Nu har jag hittat en propeller 22x17 H. En chansning såklart men alltid nåt att börja med. kostar bara 1500:-
Den är ju högervriden. Men kan jag inte bara köra framåt på backen om det är fel? Jag vet faktiskt inte ens vad som är fram eller back på backslaget nu heller. Kan väl gissa att om växelföraren är fram så ska frammen vara i? Men på tex en bil sitter ju alltid D bakåt eller hur?
Kan backslaget ta skada av att köras långa sträckor på backen? Eller har det ingen betydelse?
Mvh Tord
Nästa problem! Jag har ingen propeller. Det enda jag vet(enl. förra ägaren) är att den har kona 50. och att den är stor och vänstervriden(enl. ett gammalt foto). Men jag vet inte om samma motor och backslag satt i båten då.
Nu har jag hittat en propeller 22x17 H. En chansning såklart men alltid nåt att börja med. kostar bara 1500:-
Den är ju högervriden. Men kan jag inte bara köra framåt på backen om det är fel? Jag vet faktiskt inte ens vad som är fram eller back på backslaget nu heller. Kan väl gissa att om växelföraren är fram så ska frammen vara i? Men på tex en bil sitter ju alltid D bakåt eller hur?
Kan backslaget ta skada av att köras långa sträckor på backen? Eller har det ingen betydelse?
Mvh Tord
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
Re: VP MD 47
Hej.
Att köra permanent på backen är inte att rekomendera, det finns backslag som är gjorda för det men normalt sätt så har backen en såkallad planetväxel som inte tål att gå länge och med hög belastning .Vad är det för fabrikat på ditt backslag och vad är det för reduktion (utväxling)? Det brukar stå på en plåt någonstans på backslaget.
MVH Arne
Att köra permanent på backen är inte att rekomendera, det finns backslag som är gjorda för det men normalt sätt så har backen en såkallad planetväxel som inte tål att gå länge och med hög belastning .Vad är det för fabrikat på ditt backslag och vad är det för reduktion (utväxling)? Det brukar stå på en plåt någonstans på backslaget.
MVH Arne
Re: VP MD 47
Det är vitt. på locket står med stora röda bokstäver "THE SNOW NABSTEDT GEAR CORP HAMDEN CONN USA"
Det är troligtvis från 50-talet.
Det är troligtvis från 50-talet.
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
Re: VP MD 47
Det har jag aldrig hört talas om faktiskt, Men det är med största sanolikhet försett med planetväxel för backen. Är det en "riktig" spak för manövreringen eller bara en liten avsedd för wire. Är det spak så är det ett mekaniskt backslag och då kan du lägga i framväxel och sen vrida runt motorn i rotationsriktningen så ser du vilket håll propellern ska gå. Kolla även utväxlingen på samma sätt om det inte finns nån skylt på backslaget. Vrid runt motorn ett varv o kolla hur utgående axel på backslaget går. Går den t.ex ett halvt varv så har du utväxling 2:1 och ett tredjedels varv så har du 3.1. På så sätt går det att räkna ut vilken propellerdimesion du ska ha. Ju lägre utväxling ju större propp vilket är bra på en bogserbåt för verkningsgradens skull.
Re: VP MD 47
Tack. Det är en ganska rejäl spak om jag minns rätt men bara nån decimeter lång och ett hål i som troligen är avsedd för nån slags wire el. dyl. Ska till båten i morgon, ska kolla utväxlingen om jag får i växeln(kändes trögt sist jag provade) går den att få i när motorn står still? Ska backslaget snurra åt samma håll som motorn när frammen är i?
mvh Tord
mvh Tord
- Attachments
-
- backslag.jpg (6.9 KiB) Viewed 16774 times
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
Re: VP MD 47
Jag är rätt säker på att det är ett mekaniskt backslag du har. Det ska inte vara några problem att få i växel med stillastående motor. Vilket håll backslaget roterar är ofta beroende på typ av reduktionsväxel om det finns någon sådan i ditt backslag. Utan reduktion så roterar den lika motor.
Re: VP MD 47
Hej,
På mitt bolinder backslag (mekaniskt)med reduktion roterar backslaget motsatt motorn,framåt med spaken,framåt på båten.
Och som du säger,vänster propp.
Trevlig fortsättning
/Christian
På mitt bolinder backslag (mekaniskt)med reduktion roterar backslaget motsatt motorn,framåt med spaken,framåt på båten.
Och som du säger,vänster propp.
Trevlig fortsättning
/Christian
Re: VP MD 47
Hej Tordans. Dogge här. Har själv en MD 47 A med sådan växel. 3:1 Den är från 1957. Penta använde
dessa växlar från -55 och några år framåt. De är helt mekaniska med plasksmörjning.
Lite tungjobbade, när man slår back så tjuter det i hela båten. Min prop. är H 32 x 19.
Det är en mycket stor prop. för denna motor. Förmodligen drogs den av den förra motorn
en Skandia 30 hkr. MD 47.an var plombad på 1600 varv ,där ansågs den ge 50 hkr.
Toppefekten låg annars på 90 vid 2500 varv.I skutor som hade dessa motorer tog man ut
70 - 80 hkr. Då var ju propellrarna klart mindre än min. En 22 x 17 klarar motorn lätt vid 3:1
den är kanske väl liten förståss.
Mvh Douglas
dessa växlar från -55 och några år framåt. De är helt mekaniska med plasksmörjning.
Lite tungjobbade, när man slår back så tjuter det i hela båten. Min prop. är H 32 x 19.
Det är en mycket stor prop. för denna motor. Förmodligen drogs den av den förra motorn
en Skandia 30 hkr. MD 47.an var plombad på 1600 varv ,där ansågs den ge 50 hkr.
Toppefekten låg annars på 90 vid 2500 varv.I skutor som hade dessa motorer tog man ut
70 - 80 hkr. Då var ju propellrarna klart mindre än min. En 22 x 17 klarar motorn lätt vid 3:1
den är kanske väl liten förståss.
Mvh Douglas
Re: VP MD 47
Tack. Vilka bra bilder, ser ut som på min tror jag. Ska kolla när jag är i båten i em.
Men om din propp är höger borde väl min oxå va det? ska kolla.
Nån som har en instruktionsbok eller dyl. till denna motor. till salu?
mvh Tord
Men om din propp är höger borde väl min oxå va det? ska kolla.
Nån som har en instruktionsbok eller dyl. till denna motor. till salu?
mvh Tord