Ekström wrote:Den Capella jag talar om var från början vad jag vet att under tysk
flagg vara postbåt mellan Travemynde -Trelleborg därav den M.A.K
maskin som satt i henne hon köptes till Sverige Och Mörbylånga därefter
till Rune Andersson Brergkvara jag köpte henne 1972 och seglade med henne till 1976 (en bra liten skuta gick fram i alla väder lastade ca.190 ton) jag gick sista resan till Gothenius varv i Göteborg där jag lämnade
henne som dellikvid när jag köpte Borneland (f.d. Donia) och döpte om
henne till Furuland. Efter vad jag sedan hörde skulle Capella sålts till
Cypern. Furuland lastande 375 ton körde jag med till okt.1978 då jag
sålde den till Evert Ekroth som döpte henne till Ekland sen vet jag inte
vart hon tog vägen. Jag köpte då från Esbjerg Tovelill som i min ägo
vart Toveland men det är en annan historia.
Har nu kommit över ett foto som ska föreställa "rätt" Capella.
Attachments
Capella av Bergkvara foto Stig Eld.jpg (83.04 KiB) Viewed 4198 times
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Ekström wrote:Hösten 1967 köpte jag 3-mastskonaren Svanen, byggd under samma
namn 1924 i Pukavik. Åren -68 -69 gick jag i fraktfart med henne mäklades av Ekmans Visby. Efterhand blev det svårt både med frakter och lönsamhet för gamla träskutor, så sommrarna -69-70-71var jag
chartrad av Osby-pannan med utställning i lastrummet. Vi var flera skutor som körde för Osby på sommrarna med olika distrikt. Mitt distrikt var från Falsterbokanalen-hela ostkusten till Södertälje-sydsidan av Mälaren
Öland -Gotland-Götakanal upp till och hela Vättern,och det var in till varje
kaj och brygga där dom kunde tänkas sälja bl.a. tvättmaskiner. För att kunna ta mej upp i Göta Kanal var jag tvungen att i Mem kapa peket
och sätta iland livbåten. Jag sålde Svanen 1972 och köpte Capella från
Bergkvara och gick även med henne någon sommar för Osby. Det här var härliga sommrar eftersom jag skötte uppdraget med familjen som besättning.
Peket kapat men livbåten är med, men så är kortet taget av Lennart Karlsson Västervik den 21 juni 1970.
På baksidan står det Skeppare Ekström Vikingstad Linköping.
Attachments
7116 Svanen Linköping osby f L Karlsson Vvik 21 juni 1970.jpg (181.36 KiB) Viewed 3937 times
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge