Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 31 okt 2014, 20:49



Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 Fagervik, bogserbåt 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 maj 2005, 18:44
Inlägg: 234
Ort: Karlstad
Inlägg Fagervik, bogserbåt
Min morfar var skeppare på Wifstavarv som jag tidigare frågat om här på forumet, tidigare (30-talet tror jag)så var han på bogserbåten Fagervik, vet nån om Fagerviks öden och finns det nån bild. Har en liten bild från morsans fotoalbum. Hon frågar om nån vet nått om Silre och Per Hellzen från samma tid,30-40 talet då hon jobbade som kocka på Wifstavarv. De drog timmer tillsammans. Arne


16 okt 2005, 18:21
Profil
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 jun 2005, 22:39
Inlägg: 218
Ort: Skogås
Inlägg 
Det lilla jag vet finns på min hemsida:
http://www.tugboatlars.se/Burben.htm
http://www.tugboatlars.se/Leo.htm
http://www.tugboatlars.se/Sillre.htm
passa på och fråga ut mor din om vad som hände på båtarna, det kan vara kul och få berättat.
/Lasse


16 okt 2005, 20:54
Profil WWW

Blev medlem: 05 aug 2005, 08:53
Inlägg: 125
Ort: Bengt Westin
Inlägg 
Hej
Den Pehr Hellzén som Tugboatlars har var en yngre upplaga. Den äldres historia är ungefär denna:

JTPV/SFYM – 5558 PER HELLZÉN (Registrerad den 24/2 1914)
Byggd 1899 vid H.C. Stülcken & Sohn AG, Hamburg som nybygge 160 (stål)
30,61 x 6,31 x 4,28 m - 204,33 / 29,45 (SS 1947)
Maskin: Varvets 2-cyl. Comp.ångmaskin (18" - 34½" x 24") på 450 Ihk

Byggdes för Verientigte Bugsir & Frachtschiffsfart Ges., Hamburg som HERCULES. Köptes till Sverige av Holmens Bruk & Fabriks AB, Norrköping den 4 feb 1914 till en kostnad av 89.300 RM. Ankom till Hallstavik för första gången den 9 november 1914 med pråmen CASTRO på släp, under befäl av kapten Friden Törnros. Döptes om till HOLMEN I.
Såldes den 7 april 1920 av Wifstavarfs AB, Vivstavarv för 380.000 kr och där ändrades namnet till PEHR HELLZEN. Rekvirerades 1940 till Stockholms Kustartilleriförsvar, Stockholm där hon blev hjälpvedettbåt med beteckningen HVB 670. Grundstötte den 2 sept 1943 på Kofotsgrundet i Stockholms södra skärgård varvid hon vattenfylldes och kantrade. Bärgades och bogserade i oktober till Lunde varv för reparation. Efter reparation återgick hon den 5 jan.
Återlämnades 1944 till ägarna och gick till ett meddelande den 23 jan 1959 omtalade att hon lagts upp i Vivstavarv. "Har tagits ur trafik. Har köpt ’Renö’ som skall ändras till ’Pehr Hellzen’". Omdöptes då temporärt till PEHR HELLZEN I men i nov 1960 köptes hon av Elliot & Co, Uppsala för 25.000 kr och den 19 mars 1961 meddelade fartygsinspektör Gunnar Hjertstedt att fartyget skrotats av Elliots.

…och SILLRE (registrerad JDRQ– 1970 den 14/12 1894. Fick ny signal 1933; SGIR)
Byggd 1875 vid W. Lindbergs Mek. Verkstad & Varf AB, Stockholm Nb 110 (Järn)
26,14 x 4,83 x 2,39 m – 93,93 / 59,70 (MB 1890) 26,00 x 4,93 x 2,35 m – 94,41 / 61,71 (MB 1895)
26,61 x 4,93 x 2,73 m – 87,13 / 15,12 (MB 1920)
Maskin: Varvets comp.ångmaskin (21 ½ - 11 ¼ x 17”) på 180 Ihk

Byggdes som passagerarfartyget DELSBO för Hudiksvalls Jernvägsbolag, Hudiksvall. Var 1890 övertagen av Delsbo Handels AB och 1893 av P. Westerlund, Delsbo. Nya ägare blev 1894 Ångbåts AB Sköld i Örnsköldsvik, men först efter en något krånglig historia. Westerlund gick i konkurs och båten övergick till Helsingebanken som hade en fordran på Westerlund. Men konkursboet sålde henne i stället till ett konsortium i Hudiksvall. Ärendet överklagades och äganderätten tillföll så småningom ÅAB Sköld. Namnet ändrades till ÖRNSKÖLDSVIK. För 52.000 köptes båten den 20 feb 1917 av Karl Huss och Johannes Nordin, Örnsköldsvik och dessa ämnade bygga om båten till bogserbåt. Så blev det också, men först sedan Wifstavarfs AB förvärvat densamma den 10 mars 1917. De betalade 75.000 kr "- i det skick det nu befinnes, upplagdt å Bonässunds slip i Arnäs socken--". ”Får härmed lemna begärda uppgifter å till salu annonserade Passagerarebåt. Båtens längd är 87 fot, Bredd 16 fot Djupgående 6 ½ fot. Maskin Kompound Kondensering om 180 ind. Hästkr., byggd 1903 och i godt skick. Ångpannan byggd 1904 i godt skick. Wattenprof 14 kgr pr/cm. Ångtryck 9 kgr, Fart cirka 9 ½ knop. Bränslåtgång ¼ famn ribbved pr tim. Cylinderdiam. lilla 11 ¼”, stora 21 ½” Slaglängd 17”. Skrovet är väl underhållet och i godt stånd, försedd med isbrytarestäf samt tätspantat från fören till pannskottet. Inredning förut: Skans, Kök, Penteri samt försalong samt lastrum. Akterut Salong och 4 Hytter, på Mellandäck Styrmanshytt och Maskinisthytt.
Båten är liggande på Bonässunds slip i Örnsköldsvik och kan besiktigas när som helst. Priset kronor 75.000-. Säljes på grund af ägarnas dödsfall. / Högaktningsfullt A.G. Lindgren Riks 103 Fotografi bifogas”.
Av priset att döma kan ombyggnationen till bogserbåt redan påbörjats. Namnet ändrades i Vivstavarv till SILLRE. Efter avslutad karriär, såldes båten den 29 juni 1957 till ickså okände Sten A. Olsson, Göteborg för 12.000 kr och han sålde vidare den 13 juni 1960 till Axel Rune Högström för 8.500 kr. Enligt meddelande av den 24 aug 1960 var båten "nedskrotad".

Hälsn. B Westin


17 okt 2005, 18:24
Profil
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 maj 2005, 18:44
Inlägg: 234
Ort: Karlstad
Inlägg 
Jag hittade hela historien om Wifstavarfs AB i Lubrikatorn nr1/1993 och där stog allt om deras bogserbåtar genom tiderna, mkt intressant. En annan bogserbåt jag har en liten bild på är Galtström från samma tid 30-40 talet. ska försöka förstora den och lägga in den på forumet. Finns det andra bilder? Historian om henne? arne


17 okt 2005, 20:10
Profil

Blev medlem: 05 aug 2005, 08:53
Inlägg: 125
Ort: Bengt Westin
Inlägg 
Varsågod

GALTSTRÖM JBPV/SEIO – 542 (16/5 1893)
Byggd 1883 vid Motala Mek. Verkstad AB, Motala. (Bessemerstål)
24,76 x 5,80 x 2,87 m - 94,16 / 43,16 (MB 1893)
24,60 x 5,92 x 2,96 m – 97,27 / 29,97 (MB 1908)
23,97 x 5,92 x 2,96 m - 117 / 0 (SS 1962)
Maskin: Varvets 2cy comp.ångmaskin (16 ½” – 30” x 18”) på 300 Ihk - ersatt av en Nohab Polar 4cy MN 14 dieselmotor på 960 Ihk / 800 Ehk

Byggdes för Schebo Bruk AB, Schebo Bruk som ARNÖ, och kostade 52.500 kr. ”Ny bogserångare. Arnö heter en ny bogserbåt, som för Arnö sågwerks räkning blifwit bygd wid Motala mekaniska werkstad. Den är afsedd för bogsering mellan Ångermanälfwen och Arnö. Ångaren, som under de dagar den legat wid bryggan här, ådragit sig allmän uppmärksamhet för fin prydlighet och solida bygnad, håller i längd 85 och bredd 20 fot samt är försedd med en maskin om 40 hästkrafter. Ångaren lär ha betingat ett pris af 52,500 kr.” SP 19/7 1883. Såldes den 23 maj 1903 till Janne Rösth, Sundsvall men återköptes den 5 nov samma år av Schebo bruk. Såldes igen tillsammans med pråmarna HILMA, HILDA, BJÖRN, EDVARD och EMMA till Sundsvall den 20 april 1904 och då hette köparen Alfred Engström, Fagervik. Köpet överfördes den 20 maj samma år till Rederi AB Arnö, Sundsvall som dock upplöstes 1907. Såldes då tillbaka till Roslagen igen, förvärvad av Harghamns Transport AB. Förvärvades av Sunds AB 1914 (för 100.000 kr) och döptes om till GALTSTRÖM, flyttades till Sunds Rederi AB den 31 dec 1920 och flyttades tillbaka till Sunds AB den 19 feb 1943 för 22 000 kr. Detta bolag fusionerades den 28 dec 1954 till Svenska Cellulosa AB, Sundsvall. Motoriserades vid Mohögs MV 1958 och flyttades till SCA i Munksund 1959 som sålde 1970 till Pr/ Sven Alfred Jansson, Stallarholmen för 375.000 kr. Namnet ändrades där till HEROS, och den 5 okt 1972 blev sonen Sven Åke Jansson ny huvudredare. Namnet ändrades igen, till MINITUG då hon 1976 köptes av Minicarriers Oy, Brändö, Åland. Förliste den 29 maj 1976 under försök att bärga en pråm utanför Pargas i stormigt väder. Bärgades 1980 och skrotades i Kooverhar.

Bw


18 okt 2005, 18:10
Profil
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 maj 2005, 18:44
Inlägg: 234
Ort: Karlstad
Inlägg 
Tack så mycket för upplysningarna, vart hittade du dom? Det var mkt intressant. Synd att hon är borta för det var en bogserbåt helt i min smak. mvh Arne B


18 okt 2005, 19:15
Profil

Blev medlem: 05 aug 2005, 08:53
Inlägg: 125
Ort: Bengt Westin
Inlägg 
Jag ljuger ihop det mesta, annars har jag haft hjälp av åtskilliga båtologer och båttidningar typ Länspumpen, Båtologen etc. Det mesta av mina uppgifter har jag fått av Bernt Fogelberg, som haft vänligheten att förse mig med kilometervis med anteckningar.

Hälsn. Bengt


20 okt 2005, 18:50
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot]


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011
[ Time : 0.057s | 10 Queries | GZIP : On | Load : 0.57 ]