Någon minns säkert bättre än jag, men i början av 70-talet var kust-
bevakningen ute efter ett fartyg för oljesanering och då var man bl.a.
intresserad av den Capella som jag sedemera köpte, Capella dömdes då
utan inspektion och på vattnet av den legendariske sjöfarsinspektören
Gunnar Mattson vid dåvarande Kalmar sjöfartsinspektion. Jag har för mej
att valet föll på just Malö som byggdes om till ändamålet och om så var
fallet är det den som ligger i Tullhamnen i Kalmar. Rätta mej om jag har
fel.
Osby-båten
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Furuland
Envisare än en skär gris.Jan Schönemann wrote:Ekström Ditt fartyg Furuland som blev Ekland såldes vintern 1984 till Upplands-Väsby och döptes om till Östfart. 16 dec. samma år gick hon på Kalkgrundet utanför Åhus. Lyckades nå hamnen i Åhus men gick till botten där. Lyftes upp på kajen där hon kondemnerades och såldes till skrot. När vi byggde om lastrummet på vårt fartyg Svanefjord köpte vi Östfarts skärstockar på Ringön i Göteborg. mvh Jan
Nu måste jag väl ändå ha hittat henne.
Bilden är är urklippt ur en tidning, vet tyvärr inte vilken eller vem som är fotograf.
- Attachments
-
- MS Östfart lyfts upp på kaj.jpg (63.34 KiB) Viewed 9644 times
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Donia-Malö
Vilket fartyg är det då ombyggt till som ligger i tullhamnen i Kalmar?Ekström wrote:Någon minns säkert bättre än jag, men i början av 70-talet var kust-
bevakningen ute efter ett fartyg för oljesanering och då var man bl.a.
intresserad av den Capella som jag sedemera köpte, Capella dömdes då
utan inspektion och på vattnet av den legendariske sjöfarsinspektören
Gunnar Mattson vid dåvarande Kalmar sjöfartsinspektion. Jag har för mej
att valet föll på just Malö som byggdes om till ändamålet och om så var
fallet är det den som ligger i Tullhamnen i Kalmar. Rätta mej om jag har
fel.
Osby-båten
Jodå som svar till skepparättling nog är det gamla Furuland som gör enl.
uppgift sin sista resa. Men du som letar överallt det fanns i Kalmar en
fotograf, reporter som skrev, jag tror i Barometern under psedonym
Axon om hans alster finns bevarade så är det nog en guldgruva vad
gäller foto på gamla skutor, jag får lov att skaffa mej en scanner så jag
kan sända en del material både från mej själv och tidningsutklipp ang
gamla skutor som fanns längs Östersjökusten.
uppgift sin sista resa. Men du som letar överallt det fanns i Kalmar en
fotograf, reporter som skrev, jag tror i Barometern under psedonym
Axon om hans alster finns bevarade så är det nog en guldgruva vad
gäller foto på gamla skutor, jag får lov att skaffa mej en scanner så jag
kan sända en del material både från mej själv och tidningsutklipp ang
gamla skutor som fanns längs Östersjökusten.
EGE
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Osby-båten
Fick leta lite extra idag då jag via mailen fick veta att Östfart fortfarande skulle existera enl landgången, så jag fick masa mig in på landgången:Ekström wrote:Jodå som svar till skepparättling nog är det gamla Furuland som gör enl.
uppgift sin sista resa. Men du som letar överallt det fanns i Kalmar en
fotograf, reporter som skrev, jag tror i Barometern under psedonym
Axon om hans alster finns bevarade så är det nog en guldgruva vad
gäller foto på gamla skutor, jag får lov att skaffa mej en scanner så jag
kan sända en del material både från mej själv och tidningsutklipp ang
gamla skutor som fanns längs Östersjökusten.
http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=1799.0
och vidare därifrån till shipspotting:
http://www.shipspotting.com/modules/mya ... ?lid=33631
Med ge att de vid första anblicken är lika, men efter lite bläddrande i gamla skeppslistor klarnade det.
SFGZ Östfart/Ekland/Furuland-79/Borneland-76/Donia-75/Sandön-65/Wilhelmine-63 här över är byggd i Groningen 1949 förlängd 1951 löa 44,5 m största bredd 7,43 m caterpillar 6 cyl 291 kw, enl 1982 års skeppslista.
Och Landgångens SFQX Östfart/Tranvik-85/Gemeni-81/Westvåg-78/Nysäter-57 byggd (ironiskt nog) i Karlstad 1950 och fölängd där 1963. löa 45,44 m största bredd 7,34 m, caterpillar 6 cyl (uppskrämd) till 365 kw, enl 1988 års skeppslista
Ska nu åter gå till tonnage mindre än 300 ton, vilket jag har större koll på...
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Osby-båten
Det var en gotlänning men namnet Östholm som var händelserna man, i det fallet är det fall förståeligt. Nien var från början en hollandsabygge.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Osby-båten
Hittat en "ny" Osbybåt någon som vet vilken?
Krångligt med 2 osby trådar, kanske moderator kan jämka ihop dem?
Krångligt med 2 osby trådar, kanske moderator kan jämka ihop dem?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Re: Osby-båten
3 Osby-trådar sammanfogade.Skepparättling wrote:Krångligt med 2 osby trådar, kanske moderator kan jämka ihop dem?