Bildgalleri
- m/s munter
Re: Bildgalleri
Ser ut som om minsveparen har en ägg-moped akter om jollen?
Klas, Tack för bilden på danska galeasen Ann-Mari. Jag såg henne i fredags på utgående från Göteborg men kunde inte läsa namnet. Här passerar hon under Älvsborgsbron.
-
Ann-Mari är byggd på Trellevarvet Kållandsö 1964 som bunkerbåten Anna Maria ombyggd 1991.
- m/s munter
Styrhytten ser väldigt modern ut.. passar dåligt ihop med riggen.. tycker ja.
-
Har passerat Gräddö (utanför Norrtälje) några gånger i år. Kommer ihåg att jag i min barndom vid några tillfället följde mina föräldrar på en kryssning till Åland. Har för mig att båten hette Diana och utgick från Gräddö. Och så var det en annan helröd JÄTTE! tråkig båt med minimala utrymmen för passagerare. Har för mig att det var ett öppet bildäck på den båten. Var nog enda gången jag hatade att åka båt.
När jag ser hur de tre kajerna är placerade får jag inte till det. Har det funnits flera kajer eller någon typ av ledverk där man förtöjde båtarna. De tre kajerna på bilden ligger lite kors och tvärs och verkar inte lämpliga att förtöja en större båt. Kommer inte ihåg om båtarna som utgick från Gräddö (Diana) tog bilar och förtöjde med aktern mot kajen.
Någon som har en bild där man kan se hur båtarna förtöjde. Funderar på om det fanns någon tullbyggnad med väntsal för passagerarna. Eller låg finlandskajen på Gräddö på en annan plats?
- m/s munter
Finns en bild på denna sida: https://radmansobygdegard.se/om-radmans ... -historia/Helmut Maripuu wrote:
Har passerat Gräddö (utanför Norrtälje) några gånger i år. Kommer ihåg att jag i min barndom vid några tillfället följde mina föräldrar på en kryssning till Åland. Har för mig att båten hette Diana och utgick från Gräddö. Och så var det en annan helröd JÄTTE! tråkig båt med minimala utrymmen för passagerare. Har för mig att det var ett öppet bildäck på den båten. Var nog enda gången jag hatade att åka båt.
När jag ser hur de tre kajerna är placerade får jag inte till det. Har det funnits flera kajer eller någon typ av ledverk där man förtöjde båtarna. De tre kajerna på bilden ligger lite kors och tvärs och verkar inte lämpliga att förtöja en större båt. Kommer inte ihåg om båtarna som utgick från Gräddö (Diana) tog bilar och förtöjde med aktern mot kajen.
Någon som har en bild där man kan se hur båtarna förtöjde. Funderar på om det fanns någon tullbyggnad med väntsal för passagerarna. Eller låg finlandskajen på Gräddö på en annan plats?
Där är färjan förtöjd med aktern mot kajen med den lilla boden, som idag rymmer ett sommarkafé.
Det kanske var den som var tullbyggnad och whatever.
På nämnda bild står en del folk på kajen, mycket möjligt fanns ingen väntsal alls.
Det var rätt improviserat i Ålandsfärjetrafikens begynnelse.
Här finns en historik över passagerarfärjetrafik mellan Rådmansö (Gräddö/Kapellskär) och Åland/Finland: https://people.dsv.su.se/~mad/Kapellskar.htm
Under Fas I beskrivs Gräddötrafiken, som pågick mellan 1959 och 1965.
Tre fartyg uppges ha seglat på rutten : s/s Viking, s/s Ålandsfärjan och m/s Marina.
- m/s munter
Det var intressant. Vad heter den? Var kommer den ifrån? Detaljer?
-
Försvarets bogserbåt A 372 Hera byggd ÅSI-Verken 1971. Såld till Kållandsö Varv omdöpt till Trelle. (Månadens båt febr. 2017 i tidningen Länspumpen.)
-
Rätt nummer är A 324 på Hera.
-
Assistans vid Trellevarvet Kållandsö samt denna vinter isbrytning vid Hönsäters hamn Hällekis.
- Klas Andersson
Rena våren här nu !! men för bara två veckor sedan så såg det ut så här i Hönsäters Hamn (Hällekis)
Mvh Klas
- m/s munter