Bildgalleri
Re: Bildgalleri
Vilken hamn är detta?
- Attachments
-
- Hamn i Syd-Sverige.jpg (49.99 KiB) Viewed 50063 times
- m/s munter
Rödesunds varv. Karlsborg och min egen hemmabrygga i Forsvik. Fattar inte varför den blir upp o ner??
-
Torsten. Jag tror att akvarellen? sydsvensk hamn föreställer Arilds hamn. Argument: Visst är det Kullaberg i bakgrunden. Arild var dessutom ett stort konstnärscentrum.
-
http://parser.wibergh.com/assets/images ... U9STER.jpgJan Schönemann wrote:Torsten. Jag tror att akvarellen? sydsvensk hamn föreställer Arilds hamn. Argument: Visst är det Kullaberg i bakgrunden. Arild var dessutom ett stort konstnärscentrum.
Tveksamt, är det säkert en hamn som existerar, eller en konstnärs fantasi?
https://www.google.se/maps/@56.2744187, ... 6656?hl=sv
- m/s munter
Min personliga favoritångare, inte bara för att ja är från Kinnekulle, utan för att des linjer, proportioner är så vackra och tilltalande.
- m/s munter
Diverse bilder från samlingen..
min far seglade Falken som sista kullen Rydbergsgast när han var 14-16 år. Fick farfar att ljuga om hans ålder för att få mönstra före han fyllt 15!
min far seglade Falken som sista kullen Rydbergsgast när han var 14-16 år. Fick farfar att ljuga om hans ålder för att få mönstra före han fyllt 15!
-
Torsten H
Hamnen i målningen är Kåseberga. För länge sedan.
Hamnen i målningen är Kåseberga. För länge sedan.
Lars E
Ett intressant förslag, men pirarna i Kåseberga ligger inte så, och där finns bara två, inte tre pirar. Fraktfartyget är på 150-200 ton dödvikt - vad gjorde den i Kåseberga? Det fanns ingen utskeppning och inget sådant fartyg hörde hemma där.
Jag har funderat på, om det inte kan vara en dansk hamn, även om jag har fått uppgift på, att den är svensk.. Det blir till att bläddra igenom Den danske Havnelods.
Ett intressant förslag, men pirarna i Kåseberga ligger inte så, och där finns bara två, inte tre pirar. Fraktfartyget är på 150-200 ton dödvikt - vad gjorde den i Kåseberga? Det fanns ingen utskeppning och inget sådant fartyg hörde hemma där.
Jag har funderat på, om det inte kan vara en dansk hamn, även om jag har fått uppgift på, att den är svensk.. Det blir till att bläddra igenom Den danske Havnelods.
Det var längesedan, som jag funderade på målningen av en hamn i Syd-Sverige, men nu har har tänkt en runda till och kommit till, att det skulle kunna vara Båstad. På 1960-talet skeppade man ut grus/sand/sten därifrån - det var mest med danska fartyg och lasterna gick säkerligen till Danmark.
Jag hittade ett foto på coastern Tutte Kjep på 245 ton dw, som i februari 1964 gick på grund utanför hamnen och fick grävas loss.
Det skulle vara intressant att se foton från Båstads hamn från den här tiden - jag hittar inga på nätet, och de, som jag hade, försvann i ett hårddiskhaveri.
Jag hittade ett foto på coastern Tutte Kjep på 245 ton dw, som i februari 1964 gick på grund utanför hamnen och fick grävas loss.
Det skulle vara intressant att se foton från Båstads hamn från den här tiden - jag hittar inga på nätet, och de, som jag hade, försvann i ett hårddiskhaveri.
- m/s munter
- m/s munter
- m/s munter
Forsvik sågen sett från Spikbryggan. lastbåt vid sågen lastar virke och sågens timmerbogserare vid bryggan.
Betr ångbåten i Forsvik - fartygsnamnet verkar kort 4-5 bokstäver, men hemorten längre - kan du urskilja någon/några bokstäver?
Ran är en idé. Det fanns två; regnr 1707 och 3291. Här är ett foto på 3291 lastande massa i Forsvik.
- Attachments
-
- 3291 Ran lastar massa i Forsvik.jpg (19.12 KiB) Viewed 44385 times