Mesinian Bay, Gr
Re: Mesinian Bay, Gr
Tack Jan, det var en fin historia på en fin båt.
Re: Mesinian Bay, Gr
Det här järnskrotet kommer från en uppsamling utanför stan och man ser hela tiden zigenarbilar samlande skrot som de säljer till detta upplag. Troligtvis skulle det mesta av detta skrot bara ha blivit liggande om inte zigenarna samlat upp det. Nu går det till ett smältverk längre upp i Grekland. Tidigare ikväll passerade Mastronikos Peloponessos sydligaste udde (den östra av de tre).
Re: Mesinian Bay, Gr
Ännu en trevlig bild från din guldgruva Imar.
Först och främst så är det en vanlig grävskopa, man har lite olika lösningar för dessa självlossare. Den vanligaste lösningen är att man har en gantrykran dvs typ likt en traversbalk som går strax ovan luckekarmen på en räls eller uppspända kedjor med drivande kabularhjul. På kranen/balken monterar man då en helt vanlig grävskopa som man vanligen skiljer i kransen från sitt vanliga underrede och monterar kransen med maskin på balken. Lite anpassning görs för att klara sjön och ibland kan man välja vegitabiliska oljor i maskinen om man fraktar livsmedel i rummet/rummen. Självlossare kommer du få se mer utav eftersom dessa har en betydligt bättre ekonomi än ett konventionellt bulkfartyg. I den lilla klassen av coasters är denna utrustningen ofta skillnaden mellan vinst och förlust.
Nu i detta fall var det skrot och här gäller det att se opp för om det är tex gamla bilar med oljor och brännbart kan det i oturliga fall fatta eld när man packar skrotet då av friktionen kan det uppstå gnistor mellan lastrum och last. En del båtar är förstärkta för sådan last. Sen äter ju rostig plåt syre också. Det finns specialiserade aktörer som exempel Rederiet C Rousing A/S i Danmark.
http://www.rousing.net/
Det är ju fin fint att man samlar in skrotet till återvinning nere hos dig. Det är ju framtidens melodi. Fartyget på bilden ser ju riktigt fräscht ut åldern till trots, man kan ju ana av IMO nr att hon är från 76/77. Hon är kanske aningen liten, skulle helst varit något över 3000 men då hon är självlossare finns ekonomi. Jag ser fram mot fler trevliga fartyg från din hamn och redd.
Först och främst så är det en vanlig grävskopa, man har lite olika lösningar för dessa självlossare. Den vanligaste lösningen är att man har en gantrykran dvs typ likt en traversbalk som går strax ovan luckekarmen på en räls eller uppspända kedjor med drivande kabularhjul. På kranen/balken monterar man då en helt vanlig grävskopa som man vanligen skiljer i kransen från sitt vanliga underrede och monterar kransen med maskin på balken. Lite anpassning görs för att klara sjön och ibland kan man välja vegitabiliska oljor i maskinen om man fraktar livsmedel i rummet/rummen. Självlossare kommer du få se mer utav eftersom dessa har en betydligt bättre ekonomi än ett konventionellt bulkfartyg. I den lilla klassen av coasters är denna utrustningen ofta skillnaden mellan vinst och förlust.
Nu i detta fall var det skrot och här gäller det att se opp för om det är tex gamla bilar med oljor och brännbart kan det i oturliga fall fatta eld när man packar skrotet då av friktionen kan det uppstå gnistor mellan lastrum och last. En del båtar är förstärkta för sådan last. Sen äter ju rostig plåt syre också. Det finns specialiserade aktörer som exempel Rederiet C Rousing A/S i Danmark.
http://www.rousing.net/
Det är ju fin fint att man samlar in skrotet till återvinning nere hos dig. Det är ju framtidens melodi. Fartyget på bilden ser ju riktigt fräscht ut åldern till trots, man kan ju ana av IMO nr att hon är från 76/77. Hon är kanske aningen liten, skulle helst varit något över 3000 men då hon är självlossare finns ekonomi. Jag ser fram mot fler trevliga fartyg från din hamn och redd.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Ex AHTI R byggd 1977 av Sander, Delfzijl som VALIANT.
Re: Mesinian Bay, Gr
Bilbåten Lapis Arrow ligger fortfarande för ankar i Turkiet. Undrar om man inte kan dra slutsatsen att hon bytt ankarplats i avvaktan på last.
Re: Mesinian Bay, Gr
Volvokranen med larvfötter syns bra iden här vinkeln.
Re: Mesinian Bay, Gr
Ja det blir förstås billigast att enkom förankra hela maskinen på gantrykranen. Sedan har vi också duktiga tillverkare av sådana här hamnkranar i Sverige, tex Multidocker som finns lite varstans i landet. Trevliga bilder.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
The yacht Alwaeli (formerly Awal) is a 68m (223.10ft) motor yacht, custom built in 1991 by CRN Shipyard in Ancona (Italy). Terence Disdale is responsible for her beautiful exterior and interior design. Superyacht Alwaeli has a steel hull and aluminium superstructure with a beam of 11.50m (37.73ft) and a 3.50m (11.48ft) draft. Performance + Capabilities. Alwaeli is capable of 19.5 knots flat out, with a range of 6000nm. The yacht Alwaeli offers accommodation for up to 24 guests in 12 suites. She is also capable of carrying up to 19 crew onboard to ensure a relaxed luxury yacht experience. The Bahrain royal family also owns the yacht Al Salamah, one of the largest yachts in the world measured by volume. Al Salamah was built for the late Prince Sultan bin Abdul Azziz of Saudi Arabia. After his death Al Salamah was put for sale for EUR 280 million. Later she was de-listed and transferred as a gift to the Crown Prince of Bahrain. The yacht Alwaeli is not available for charter.
Den verkar inte vara till salu ifall någon har sådana funderingar.
Re: Mesinian Bay, Gr
BAIURDO VI YACHT FOR CHARTER
114.17ft /34.8m | Abeking & Rasmussen | 1992
The 114.17ft /34.8m sail yacht, custom built in 1992 by Abeking & Rasmussen. Previously named Arrayan II Her elegant exterior and interior styling are the work of Gilles Vaton, who is also responsible for her engineering.
Accommodation
Baiurdo VI's interior layout sleeps up to 6 guests in 3 rooms, including a master suite, 3 twin cabins. She is also capable of carrying up to 4 crew onboard to ensure a relaxed luxury yacht experience. Timeless styling, beautiful furnishings and sumptuous seating feature throughout to create an elegant and comfortable atmosphere.
Baiurdo VI's impressive leisure and entertainment facilities make her the ideal charter yacht for socialising and entertaining with family and friends.
Baiurdo VI is a 111.55ft /34m sloop sail yacht built by Abeking & Rasmussen and launched in 1992. This luxury vessel's sophisticated exterior design and engineering are the work of Gilles Vaton. Gilles Vaton is responsible for her beautiful exterior and interior design. The yacht's interior has been designed by Gilles Vaton. Her elegant exterior and interior styling are the work of Gilles Vaton, who is also responsible for her engineering.
Charter Baiurdo VI
Baiurdo VI is currently available for charter, to find out more about this superyacht please contact your preferred charter broker.
Luxury Charter yacht Baiurdo VI is a sailing yacht, read our online guide for more information on sailing yacht charter.
Den här kan ni däremot hyra verkar det som.
Re: Mesinian Bay, Gr
Otroligt hur stora segelbåtarna kan bli numer, förr tyckte man Swan 65 var extrema....tiderna förändras. Seglande kryssningsfartyg/lyxkryssare har nog framtiden för sig.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Ibland kan det se ut så här. Gastankern är Maran Gas Delphi av Pireus med IMO 9633173. Bulklastaren med bommarna är Christine B av Panama med IMO 9496238. Bulklastaren som just är på ingående är grekiska Pontotriton med IMO 9429689. Tyvärr är min kamera för liten för detta men det är vackra bilder för ögat. Pontotriton är på väg till Constanta i Rumänien. Hon har redan gått igen efter bara ett par timmar för service av något slag.
Re: Mesinian Bay, Gr
Din redd är väldigt trevlig och bjuder många både nya och återkommande damer till ankars. Upplösningen räcker gott för att förmedla det rätta intrycket.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Min bilbåt Lapis Arrow fick nog last i Turkiet för nu är hon på väg till ES VLK. Jag hittar bara ES VLC som Valencia. Jag såg henne häromdagen liggande vid en pir i närheten av där hon legat ankrad i Turkiet några dagar. Kanske har hon kommit igång med något eller också får vi väl se henne i Messinian Bay igen.
Re: Mesinian Bay, Gr
Lapis Arrow ligger nu vid kaj i Valencia. Hon kom igår kväll. ES VLK betyder alltså Valencia fastän lathunden säger att det skall vara ES VLC. Kan det vara något annat än begagnade bilar? Tänk att det blivit en så stor handelsvara så att man fraktar med en stor bilbåt från Turkiet till Spanien.