Dansk tankbåt i Halmstad
Dansk tankbåt i Halmstad
Vad är det för en båt, som togs med 'svart' olja i Halmstad i går kväll?
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Moa af Harg
Enl Svt västnytt Moa af Harg:
http://medlem.svt.se/svt/jsp/Crosslink. ... ik_1236600
Lite rörligt:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1236597
Gillar skarpt brottsrubriceringen:
http://medlem.svt.se/svt/jsp/Crosslink. ... ik_1236600
Lite rörligt:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1236597
Gillar skarpt brottsrubriceringen:
.....grov olovlig förflyttning av punktskattepliktig vara
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Dansk tankbåt i Halmstad
Moa af Harg hette tidigare Rana byggd 1913 som länge legat i Simrishamn. Se www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=347817
I Sveriges Skeppslista 2008 står hon fortfarande som "Rana":
RANA
SIYO
Branteviks Oljor AB, Malmö
Byggd 1913 i Sverige av Järn
231 kW
106 brt, 43 nrt
28,64 x 6,02 x 1,35 meter
Fler uppgifter:
Regnr 5539
Byggd i Göteborg som Shell 3.
Har sedan hetat Shell S 3, Källö-Tank, Mobil Service, Rana.
/Patrik
RANA
SIYO
Branteviks Oljor AB, Malmö
Byggd 1913 i Sverige av Järn
231 kW
106 brt, 43 nrt
28,64 x 6,02 x 1,35 meter
Fler uppgifter:
Regnr 5539
Byggd i Göteborg som Shell 3.
Har sedan hetat Shell S 3, Källö-Tank, Mobil Service, Rana.
/Patrik
- Arne Timmerling
- Posts: 114
- Joined: 28 Oct 2004, 10:39
Det blir tredje ägaren som får skaka galler. Det är helt enkelt omöjligt att leva på en så här liten bunkerbåt om man inte fuskar. Kan kanske fungera i en stor stad som komplement till några större bunkerbåtar. När den köptes av nuvarande ägare så stog det i aviserna att den skulle byggas om till passagerarfartyg. Det är ju ett riktigt stolleprov som ingen trodde på. Här är en bild på henne från tiden i Stockholm. Hon ligger hon och lastar vid Loudden. Hon är numera registrerad som fritidsmotorskeppet "Moa af Harg" och ägare är sedan 19 mars Handelshuset i Roslagen AB.
- Attachments
-
- Rana.jpg (284.62 KiB) Viewed 24567 times
- Arne Timmerling
- Posts: 114
- Joined: 28 Oct 2004, 10:39
Senaste nytt finns på den här länken;
www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=349527
www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=349527
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Dansk tankbåt i Halmstad
Det rättsliga efterspelet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4175372.ab
Och ett förslag på den äldsta tankbåten i Sverige......
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4175372.ab
Och ett förslag på den äldsta tankbåten i Sverige......
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Dansk tankbåt i Halmstad
Moa af Harg skulle säljas på exekutiv auktion av kronofogden idag 2009-05-05
Någon som vet om det blev någon försäljning ?
http://www.kronofogden.se/auktionstorge ... 02878.html
Detaljerad beskrivning och värdering:
http://www.kronofogden.se/download/18.2 ... +Skepp.pdf
Någon som vet om det blev någon försäljning ?
http://www.kronofogden.se/auktionstorge ... 02878.html
Detaljerad beskrivning och värdering:
http://www.kronofogden.se/download/18.2 ... +Skepp.pdf
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Dansk tankbåt i Halmstad
Det blev tydligen försäljning. Eller var det bortskänkning.....9160 kr
http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.469486
mot ny horisont bild från artikeln:
http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.469486
mot ny horisont bild från artikeln:
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Dansk tankbåt i Halmstad
"Moa af Harg" fortsätter förbrylla,
övergiven sedan 2009/2010 av besättningen,
papperslös, lastad med olja...
Nytt namn : Cien Porciento
http://www.eadt.co.uk/business/lowestof ... _1_3340995
Nu till salu igen,
någon säger att hon skulle gå som fartyg på Panama,
någon annan att hon var såld till Kazakhstan
http://www.lowestoftjournal.co.uk/news/ ... _1_3601086
Onekligen ett intressant fartyg.
övergiven sedan 2009/2010 av besättningen,
papperslös, lastad med olja...
Nytt namn : Cien Porciento
http://www.eadt.co.uk/business/lowestof ... _1_3340995
Nu till salu igen,
någon säger att hon skulle gå som fartyg på Panama,
någon annan att hon var såld till Kazakhstan
http://www.lowestoftjournal.co.uk/news/ ... _1_3601086
Onekligen ett intressant fartyg.
Re: Dansk tankbåt i Halmstad
Jo jag har tidigare följt turerna kring denna lilla ålderstigna bunkerbåt. Läs i artikeln att det står att hon saknar nationstillhörighet och någonstans i bakhuvudet får jag för mig att det egentligen inte kan ske. Hon måste föras från en flagg till en annan och kan inte hamna mellan stolarna. Jag tror utan att vara 100% säker att hon kan betraktas som svensk. Detta då hon lämnat svensk flagg utan att ha flaggats in i annan stat fullt ut. Ett fartyg kan inte vara statslöst.
Sedan är detta fartyget lastgammalt att det knappast kan få en ny kommersiell karriär. Hon belades med detention för 30 talet brister. Bara att åtgärda dem skulle kosta en hel del. Därtill är storleken så liten att det inte finns ekonomi i henne. Det enda möjliga är att hon blir fritidsbåt alternativt att hon hamnar nere i Afrika någonstans bortom regler och lagar så som många andra småfartyg gjort innan.
Men visst vill du ha en "bobåt" så kan hon kanske efter viss upprustning och ombyggnad bli fin. Upphuggning är ett troligt öde.
Sedan är detta fartyget lastgammalt att det knappast kan få en ny kommersiell karriär. Hon belades med detention för 30 talet brister. Bara att åtgärda dem skulle kosta en hel del. Därtill är storleken så liten att det inte finns ekonomi i henne. Det enda möjliga är att hon blir fritidsbåt alternativt att hon hamnar nere i Afrika någonstans bortom regler och lagar så som många andra småfartyg gjort innan.
Men visst vill du ha en "bobåt" så kan hon kanske efter viss upprustning och ombyggnad bli fin. Upphuggning är ett troligt öde.
Fredrik Ahlman