Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG3470.JPG
Så här ser hon ut nu, Simone av Freetown som låg i Kalamata en stor del av förra året. Undrar varför hon kom tillbaka? Förra gången hade hon körförbud med många fel. Hon verkar inte ha underhållits efter detta. Hon har IMO 8035104 men då har hon annat namn. Jag återkommer för jag misstänker att hon blir liggande. Kan det vara flyktingar den här gången? Vi får se.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Att kalla henne skrot är en förolämpning mot andra skrotbåtar. Hon har inget i trafik att göra. Rent kommersiellt slut, skicket på henne var så illa sist att Paris MoU valde att lägga upp henne som varnande exempel i "caught in the net" med 40-talet brister. Besättning skall inte behöva vistas i sådan miljö. Nej jag tvivlar starkt på att man gjort något åt hennes standard så något olovligt syfte har hon säkert nyttjats för.

https://www.parismou.org/publications/94

Jag blir nästan ledsen när man ser att sådant här skräp fortfarande trafikerar haven. Arg för besättningens skull med för den delen.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Och bogserbåten Christos XIII gick igår kväll igen utan att ta med sig någon skrotbåt. Sen verkar vara på väg till hemmahamnen Pireus. I kryssningsbåt var här igår och nu har det kommit en ny. Tydligen är det populärt att gå hit. Jag förstår inte varför. Den här är också liten och heter Minerva IMO 9144196. Skickar med en fil till bild hos Marine Traffic.

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 9445&size=
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Du kanske har gått och blivit hemmablind Imar? Att det sköna som du tar för givet är ren skönhet för en annan. Det blir ju lätt så med tiden. Sedan kan ju din hamn ha ett attraktivt pris och god service som attraherar kryssningsfartyg. Kryssningstrafik är ju av godo för det lokala näringslivet med de extra inköp den genererar på restauranger, i butiker osv. Med volym blir det ju också intressant för hamnen och kommunen.

Jag måste nog tillstå att jag är svag för dessa mindre kryssningsfartyg likt den på bilden. Naturligtvis förstår jag att de riktigt stora fartygen rent ekonomiskt vanligen är en bättre affär, men jag gillar dem med lite fartygskänsla. De allra största känns lite som flytande höghus där en del av sjökänslan gått förlorad. Likväl bävar jag lite inför den dag ett sådant jättefartyg får problem mitt ute på en ocean och måste evakueras. Du har som sagt ett varierat och intressant flöde av fartyg i din Medelhavshamn.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kommunen har jobbat intensivt med att få hit kryssningsfartyg och det ser ut att ha lyckats. För 10 år sedan var det ovanligt men nu kommer flera varje månad ibland. I november har här varit 3 hittills. Man pratar om just det du säger beträffande handeln och man har förväntningar. Den djupaste kajplatsen är ca 9 meter och det har varit en del surr om att det inte räcker för de allra största. Det allra mest kända fartyg som jag sett från balkongen är Queen Elisabeth II. Det var under Gulfkriget som hon var anlitad som trupptransportfartyg och gjorde sig något ärende hit för några timmar. Men hon låg på redden. Sedan har vi haft prins Charles liggande på redden som gäst på en grekisk skeppsredares lustfartyg flera gånger.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Queen Elizabeth II har en draft på 9,75 meter och då är det ju klart att 9 meter inte räcker värst långt. Men det är klart att det är ett projekt att fördjupa hamnen och det kostar pengar. Men likaledes vill man attrahera de största av de störst så är det bara att sätta fart.
Sen finns det säkert andra fartygstyper som också kan få nyttan av er hamn om den tillåter med djupgåendet. Det skapar ju inkomster.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag var nere i hamnen idag för att få en närmare titt på Simone. Det gick inte, den delen av hamnen var avspärrad med bommar och två hamnpoliser som förklarade för mig att man inte fick komma in på området. Det kan inte finnas någon annan anledning än Simone. Någon form av kriminalitet och beslagtagning av fartyget troligtvis. Det kommer säkert en fortsättning på detta så småningom. Det ligger nu tre stycken beslagtagna fartyg i hamnen, två som smugglat cigaretter och så nu Simone. Kommer det ytterligare någon så blir det problem för den riktiga sjöfarten.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jo men de vill väl skydda ISPS området från obehöriga. Men troligen är du inne på rätt spår att det ligger någon olovlig verksamhet bakom. Mindre lastfartyg som egentligen inte har någon funktion på kommersiella marknaden faller ofta offer för olovliga verksamheter. Ett litet fartyg kan dock ha ett värde rent kommersiellt tex om det används internt inom ett företag för förflyttning av gods eller för trafik mellan ö och fastland. Men med historiken känd kring henne är det mycket möjligt att man nyttjar henne till något olagligt. Samtidigt är det ju rätt så dumt då av dessa krafter att välja ett fartyg med sådant tvivelaktigt track record, eftersom vilket fartyg löper störst chans att kollas? Jo det med en historik av vanskötsel.
Du verkar bo i ett smugglarstråk.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Pegasus 3501.JPG
Supermåne 3497.JPG
Idag på morgonen hade vi Supermoon i fotograferingsläge med spegelreflexer i havet. Jag försökte fotografera tidigare under natten men den lyste för stark då. I gryningen gick det bättre. Svårt att se att den är större men om ni inte haft väder att se i Sverige så har ni den här. Fartyget som syns till höger är den grekiska tankern Pegasus 9412103. En stor baddare som lastar 158 tusen ton och är 274 meter lång. För att vara fotograferad från balkongen så är bilden ok. Vid fotografering senare under dagen på betydligt närmare håll så blev bilden på grund av dis mycket sämre. Tankern har legat några dagar och skall vara i Egypten den 18 så den går inte än.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag har så svårt att se skillnaden i storlek. Jag får lov att vila ögonen på din lite större tanker istället :)
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG3547.JPG
CIMG3510.JPG
CIMG3518.JPG
CIMG3514.JPG
Förstaadventshälsningar från Grekland. Det regnar och skall fortsätta så tom tisdag. Korten är tagna igår. Hälsningar Imar
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Vi hälsar åter från kalla Sverige. Vi önskar nog alla i denna stund, lite av den värme ni har där nere i Medelhavet.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CAPO_BOEO.jpg
CAPO_BOEO.jpg (30.21 KiB) Viewed 13930 times
HUDA F ex SHIVA.jpg
HUDA F ex SHIVA.jpg (60.06 KiB) Viewed 13930 times
Jag var i hamnen idag mellan regnbyarna för att se på två fartyg som jag sett i kikare från balkongen. Råkade ut för väldens otur efter att jag haft turen att komma in i hamnen. Dom höll nämligen på med en ny gate så det var öppet och vakten var på kafferast. Nåväl, jag gick bort till Simone som ligger i beslag för att se på nära håll hur hon såg ut. Jag upptäckte med detsamma att man svetsat på nya plåtar i brädgången istället för de genomrostade med hål på flera ställen som fanns förra året. Till min förtvivlan upptäckte jag att fotominnet i kameran var fullt så det blev ingenting. Jag tänkte annars visa att de nya plåtarna inte behandlats något nämnvärt efter insvetsningen så de var redan helt rostiga. De gick bra i stil med allt annat. Kanske det var så man tyckte. Men tyvärr, ingen bild. Polisen kom på plats igen och undrade vad jag gjorde. Jag försökte fråga lite om båten men det blev språksvårigheter. Det var en kvinnlig polis och hon talade om för mig att det var förbjudet att fotografera det fartyget för det pågick en utredning.

Då hade jag redan tittat på bogserbåten som gästar oss. Det är Capo Boeo 9793129 från St Vinsent Grenandines, 26 meter lång och hypermodern. Jag hade redan då upptäckt att jag inte kunde ta bilder så av upprördhet kom jag mig inte för att prata med besättningen som annars fanns på däck. Undrar vad dom gör här. Men vår hamn ligger nog bra till som mellanlandning och service. Jag lägger med en lånad bild på bogserbåten.

Det tredje fartyget jag besökte var Huda F 8812875 från Togo på 3168 tdw och 91 meter. Hon låg på andra sidan av bassängen och lastade. Jag såg på avstånd vad det var men ville kika närmare. Jag tog bort några gamla bilder så jag skulle få utrymme i kameran. Det man lastade var avfall från olivpressningen som pågår just nu över nästan hela Grekland. I början av processen tar man bort stenen i oliven. Den kommer ut i krossat tillstånd och användes förr för eldning. Man kan jämföra med pellets i Sverige som en del pannor går på. Detta är samma fast det är krossade olivkärnor.

Det låg en stor hög på kajen som körts dit av långtradare med släp. Det stod flera på kö för att få tippa av. Lastningen skedde med en mobil kran med skopa som nog tog ett ton varje gång. Det visade sig när jag kom hem att det inte blivit några bilder här heller fastän jag trodde jag gjort plats på minneskortet. Jag frågade en besättningsman vid relingen och fick till svar att lasten skulle till Italien. Såvitt jag vet så finns det inget annat användningsområde för detta. De som eldar med detta säger att det är billigt men det har ju den olägenheten att det kräver mera passning än olja, gas eller el. Jag lägger med ett lånat foto.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Där ser man Huda F ex Baltimar Orion. Ett fartyg ursprungligen från en lite större serie byggd i Kina men som verkat på våra breddgrader. Hon ser faktiskt lite väderbiten ut på bilden. Här kan du kika på danska rederiets flotta;

https://baltimar.com/home.html

Några av systrarna till henne vet jag blev upphuggna för några år sedan vid Fornaes i Grenå. Olivkärnor är en last god som någon, att en restprodukt från produktion blir till energi är ju toppenbra.

Vidare blev jag föga förvånad när du nämnde det att Simone var föremål för en brottsutredning. Däremot fotoförbud känns kanske lite omotiverat men å andra sidan verkar deras ISPS skydd vara lika med noll när man kan röra sig fritt inne på området och vandra ut/in ut gate utan kontroll. Hålen i brädgången kan tex uppkomma om det sitter exempelvis en svanhals på insidan invid hålet. Det blir lite mer gynnsamt där för ett lokalt rostangrepp på en äldre båt. Men vi kanske får se bilder en annan dag.

Bogseraren såg modern och fin ut.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Reparation december 2016 nr 2 3643.JPG
Reparation december 2016 3642.JPG
Varvet i Kalamata marina fick snart in ett annat reparationsuppdrag. Den här gången var det en träbåt som används för persontransporter mellan hamnen och ankarliggare. Det är betydligt mindre arbete än den förra båten som fick stor del av sin bordläggning utbytt. Här har tydligen varit en skada på styrbordssidan förut och den är nästan färdigreparerad. Timmermannen på varvet slår just i de sista galvade spikarna i de förborrade hålen. Hon skall naturligtvis slipas och drivas innan det blir målning av.
Post Reply