S/S MACONA

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

S/S MACONA

Post by Knut Klinghjert »

I år är det nittio år sedan en av västkustens värsta fartygsolyckor: Då S/S MACONA gick under vid Nidingen.
Macona hade hemmahamn i Hoboken (New York) U.S.A. och besättningen bestod huvudsakligen av kineser och amerikaner.

Av de femtio ombordvarande överlevde en, den gibraltarfödde styrmannen Alfred Morasso. Han klättrade upp i masten,
och eftersom Macona sjönk på grunt vatten kunde han senare räddas därifrån.

Morasso fick den tunga uppgiften att försöka identifiera sina döda skeppskamrater då de flesta efterhand flöt iland längs kusten. Drygt en tredjedel av Maconas besättning ligger begravd på Lindbergs kyrkogård (se bifogade bilder) men det finns även Maconagravar på kyrkogårdarna i Torpa, Åhs och Värö.

Finns det någon som har koll på utländska fartygssidor, och som kan skaka fram en bild på Macona?
Attachments
IMGP0398.JPG
IMGP0399.JPG
Dykhörnan
Posts: 41
Joined: 25 May 2009, 17:40
Contact:

Re: S/S MACONA

Post by Dykhörnan »

Hej !!
Jag har henne med i mitt vrakregister och tänkte skriva en å annan rad om detta för att lägga ut på min sida "Görans Dykhörna". Tror nog jag kan skaka fram en bild på henne och skulle vara tacksam och jag fick använda din info som ett komplement till det jag känner till (fakta om fartyget)

Göran /
Post Reply