Svensk skuta från Karlshamn i Lautoka

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Svensk skuta från Karlshamn i Lautoka

Post by Jan Schönemann »

Mer om Klaraborgs äventyr i Söderhavet finns på länken: http://www.klaraborg.net/claes_olsson´s_page.htm
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Svensk skuta från Karlshamn i Lautoka

Post by Skepparättling »

Janne kolla ifall Klaraborgs resrutt kolliderar med det ställe du angav i början av tråden:
http://klaraborg.net/voyages_map.htm

Jag är dock tveksam till att bilden (även om det inte går att se värst mycket) på skärgårdsbåtar föreställer varken 1563 Klaraborg (skanskappen sitter på fel sida bla) eller 5293 Hilda (ankarklysen felplacerade bla).

redigerat stav fel och läst tråden lite nogrannare. Får nog stryka Klaraborg över misstänkta då jag gick tillbaka och läste att det var en svart skuta med flat akterspegel som efterfrågades
Attachments
1563 Klaraborg.jpg
5293 Hilda i Lidköpings hamn.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Svensk skuta från Karlshamn i Lautoka

Post by Jan Schönemann »

På Klaraborgs hemsida http://www.klaraborg.net kan man läsa att man lämnade Sydney 7 aug. 1971 för att anlända Tonga 6 sept. 1971. Den rutten passerar ju Fiji.
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Re: Svensk skuta från Karlshamn i Lautoka

Post by Janne Duczynski »

Det är Klaraborg som jag såg. Kollade min distansbok som jag förde som 2:dre styrman i Polar Diamant. Vi anlände till Lautoka den 12 Augusti 1971.
Klaraborg seglade den 7 augusti Från Sydney Distans Sydney-Lautoka Ungefär 1600 nm
med god vind så bör dom ha hunnit till Lautoka på 6 dygn.
Definitivt var det Klaraborg som låg där, mitt minne av en flat akterspegel kan vi glömma.
Tänkte väl mest på hur vänerskutorna byggdes med utanpåliggande roder.
Klaraborg har tydligen en vackert rundad akter.
Dom måste ha haft en taskig överresa, vi gick från Lyttelton på Nya Zeeland till Lautoka och jag skrev i distansboken " Storm, kraftig sjö och vind större delen av resan, tidvis våldsam slingring"

Härligt att se detta 1968-gäng som gav sig iväg på äventyr,som höll på i 15 år tills hon förliste.

http://klaraborg.net/gail_maltby's_page.htm
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Svensk skuta från Karlshamn i Lautoka

Post by Skepparättling »

Mer knasigheter.
Redigerat9 april 2009 kl11:30. Har nu läst i häftet Oscar II Loggen nr 1 2009 årg 13. Ändrar hav och till den exakta ordföljden av texten publicerad i nämnt häfte
I senaste nr av Föreningen slupens häfte "Oscar II Loggboken" står det:
... Skonaren Felix från Harge. Slutade sina dagar som Klaraborg på Stilla Havets botten

Andra däribland jag menar att GALEASEN 1453 Felix av Harge, en gång byggdes på Eksvarf (det vet jag däremot inte var det ligger/låg). Och platsen där Felix ligger vrak heter Apelviken och ligger i Bastedalen i Hargeby Närke ca 80 m över havet.

MEN även 1563 Klaraborg har haft Harge som hemort men då hette hon Jesper.Och med den lokalt ökände Bror Carlsson kallad "Storljugar´n"som skeppare.

I den skeppslista från 1913 jag hämtat en del av uppgifterna anges att 1453 Felix ska vara byggd i Sjötorp 1882, men det motsägs av andra uppgifter som anger det året som förbyggd.

1563 Jesper/ Klaraborg okänd byggplats och årtal. Jag har hört både Järnbärarbaskern och Södra Garn som byggplats Någon som kan bekräfta eller avfärda??
Felix vrak i Apelviken Harge.jpg
Ps. En skutseglare har påpekat för mig orimligheten med en snitt fart på 11,1111111111111.... Knop i Jannes uträkning ds.
Last edited by Skepparättling on 09 Apr 2009, 10:35, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Re: Svensk skuta från Karlshamn i Lautoka

Post by Janne Duczynski »

Jag har oxå funderat i dom banorna att medelfarten är för hög,men utan att svära så har jag ett minne av att datumgränsen på den tiden låg väster om Fiji island, åtminstone gjorde det för Kiribati och ändrades 1995.
isåfall rör det sig om 7 dygn, fortfarande hög fart men eftersom jag skrev att vi hade tidvis våldsam slingring torde antyda om SW-lig vind, skutan skulle då ha plattläns hela vägen från Sydney.
I vilket fall som helst så mailade jag Gail för någon vecka sedan och frågade om dom besökt Fiji,
får väl se om hon svarar :lol:
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Svensk skuta från Karlshamn i Lautoka

Post by Torsten H »

Klaraborg förbyggdes 1884 på Assarebo skeppsvarv av S E Olsson, och sedan blev hon återigen förbyggd 1920, nu i Sjötorp.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Svensk skuta från Karlshamn i Lautoka

Post by Torsten H »

Felix: om förbyggnaden blev så stor, att fartyget kunde anses som ett nybygge, så angavs den som nybyggd; i det här fallet 1882 i Sjötorp. Jämför t ex 9158 Trellevik (758 Östergötland) och 9101 Redo (448 Turisten).
Post Reply