Söker efter m/s Katarina

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Spinifex
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2007, 07:55
Location: Sölvesborg/Stockholm
Contact:

Söker efter m/s Katarina

Post by Spinifex »

Hej!

Jag söker efter en gammal ångslup, numera fritidsfartyg som senast hette m/s Katarina och låg på Skeppsholmen i många år. 15 meter läng och 3 bred. Hon var ångslup på pansarkryssaren Gustav V tror man, byggd 1912 kanske. Numera vit och med klassiskt ångslups/ångbåtsutseende fast lite mindre. Hon såldes delvis genom DgV's förtjänst och finns på listan över sålda fritidsbåtar. Långt ner. Så det var nog några år sedan.

Jag skulle väldigt gärna veta var hon finns nu.
Vem som äger henne nu.
Och om hon kanske rent av är till salu??

Min hustru heter nämligen likadant och hon har efter att ha sett bilden blivit kär i den lilla söta båten. Jag med. Det minsta jag kan göra är ju att försöka hitta henne och ställa frågan. Vi har letat efter någon liknande båt i gott skick ett bra tag men utan framgång.

Är det någon som vet något? Eller har ett bra tips på vart jag kan vända mig för att komma vidare i mitt lilla detektivarbete??

Hon finns inte i Sjöfartsregistret så hon kan inte ha fått ut ett internationellt ägarbevis och således knappast sålts utomlands. Jag hittar inget om henne på internet heller.

Tacksam för all hjälp.
Attachments
Katarina.jpg
Katarina.jpg (35.67 KiB) Viewed 9889 times
JanÅke Lang
Global Vagabond
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Detta var det enda jag kunde hitta, men det visste säkert redan.
Katarina Fritidsmotorbåt 12
Byggd som slup till pansarkryssaren Gustav V. 15 x 3 mtr,
Albin G41 100 hk, komplett maskin med backslag medföljer
150 000
//Nico
Last edited by Nico on 10 Dec 2007, 16:22, edited 1 time in total.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

hej,

hon såldes för ett tag sedan, fanns utanonserad på Djurgårdsvarvet, titta under fritidsfartyg, ganska långt ner!

// lasse
Spinifex
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2007, 07:55
Location: Sölvesborg/Stockholm
Contact:

Söker efter m/s Katarina

Post by Spinifex »

Ja, jo jag skrev ju det i frågan åxå, visst vet jag det...det står ju i annonsen som jag hittade innan jag började leta efter Katarina.

Frågan var om någon vet var hon är nu?

Vem som isåfall äger henne?

Eller något om båten överhuvudtaget?

Ligger hon i STHLM ännu?

Är hon till salu kanske?

Vet ni på Djurgårdsvarvet något? Fnns det info kvar efter affären när hon såldes genom er?? Nya ägarens adress och telefonnummer kanske?

MVH JÅ
JanÅke Lang
Global Vagabond
Tai Tam
Posts: 2
Joined: 12 Apr 2007, 15:05
Location: Saltsjö-Boo

Post by Tai Tam »

Hej, mitt första inlägg! Äntligen kan jag bidra med något (tror jag). Jag vill minnas att den låg ute till salu på blocket omkring augusti . Det var två ganska likartade båtar ute och den ena hette Katarina.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: Söker efter m/s Katarina

Post by Magnus Wadell »

Spinifex wrote:...Vet ni på Djurgårdsvarvet något? Fnns det info kvar efter affären när hon såldes genom er?? Nya ägarens adress och telefonnummer kanske?

MVH JÅ
Hon såldes 2001 till Lidingö, därefter har jag inte sett till henne. Ska se om jag inte kan få fatt på köparen nästa vecka.
Spinifex
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2007, 07:55
Location: Sölvesborg/Stockholm
Contact:

Söker Katarina

Post by Spinifex »

Jag tacka och bugar för all hjälp och all info och alla idéer ni har. Det är lite grann som att söka en nål i en höstack, om båten inte finns i något register är det ett stort land att leta igenom för hand.

Min hustru (Katarina) skulle bli otroligt tacksam och jag med, om vi kunde hitta båten och åtminstione snacka med ägaren. Vad som sedan händer vet ju ingen.

Även andra liknande båtar av den här stilen/typen är såklart intressanta för oss, om den här båten trots allt skulle vara försvunnen. Om någon har sett något liknande eller vet något.

Jag har letat länge så lite till spelar ingen roll. Dessa båtar byter ju ägare lite då och då.

Om man har tålamod och tar ett steg i taget ramlar man inte så lätt framstupa.
JanÅke Lang
Global Vagabond
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Här hittade jag en som kanske kan vara något?

Båten heter örnen och är enligt texten i mint kondition

http://www.swecox.se/
Attachments
Gammal bild på den
Gammal bild på den
Örnen.JPG (17.19 KiB) Viewed 9267 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Örnen

Post by tugtrafik »

Kolla fina bilder på S/S Örnen här:
http://www.tugboatlars.se/Ornen.htm
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Här är ÖRNENs ungefärliga historia. Registrerad SKOT – 13051 (Klubb Maritims nr) och byggdes 1903 vid Lundby Mek. Verkstad AB, Lundby Nb 18 (Stål)Kontrakt 1903-06-28
15,95 x 4,14 x 2,02 m - 28 / 8 (Nybyggd 1903)
16,44 x 4,39 x ? m - 28 / 0 (SS 1983)
Maskin: Varvets 2cy comp.ångmaskin på 130 Ihk

Levererades den 10 okt 1903 till Seffle Kanalbolag, Säffle som ÖRNEN*. Köptes 1920 av Säffle Sågverks AB, Säffle för 60.634:78 och detta bolag ombildades före 1937 till Säffle Nya Sågverks AB, Säffle och dessa sålde 1942 till Vätö Rederi AB, Stockholm för 24.000 kr. Rekvirerades 1942 av Ostkustens Marinkommando och återlämnades till ägarna 1943 och de sålde året efter till Gunnar Gustafsson, Fittja. Då han avled 1949 övertogs båten av sonen Lars Gustafsson, Fittja. 1964 blev Ulf Ove Andersson, Stockholm ny ägare för 13.000 kr, och han nödgades 1982 ändra namnet till ÖRNEN ETTAN*. 1984 hamnade hon i Västerås, köpt av Swecox International AB /Knut Borg/, Västerås och renoverad till nyskick. Namnet ändrades till det ursprungliga ÖRNEN igen i juni 2007.

F.ö. anser jag att Fallrepet ska vara kvar!!
Spinifex
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2007, 07:55
Location: Sölvesborg/Stockholm
Contact:

söker Katarina

Post by Spinifex »

He he tack för tipset!! Väldigt söt båt Örnen, jag minns en annan Örnen som gick över sundet mellan Malmø och København på 60-talet, svart skrov, vit överbyggnad och den bästa maten på sundet.....rödpättan var legendarisk liksom räkmackan med en frostig Tuborg till...

Mja Örnen ligger antagligen tyvärr långt över mina finanser och dessutom sticker hon för djupt, 2 meter begränsar henne för mycket. (för mig åtminstone)

Jag har vissa måttkrav på mig nämligen.

De är; mindre än 30 meter lång, helst inte mer än 17-18 m för att vara praktiskt hanterbar, smalare än 5 meter, men helst under 4 m så hon är ett vanlig båt utan fartygskraven, och mindre djupgående än 1,6 meter. Minsta höjd över vattnet ska vara 2,7 m (men det kan ju fixas med visst demontage av överbyggnad, skorsten, mast etc eftersom det bara är ETT ställe, en bro, som är så lågt)

Det är åxå de måtten som är maximum på de minsta, äldsta (och finaste) av de franska kanalerna, Canal du Midi och Canal de Bourgogne. Det är där båten ska användas huvudsakligen.

Därför är en ångslup eller liknande grundgående båt lämpligare för mig. En bogserare går ju av nöden djupt för att få bra tag i vattnet och dra.

Men snygg är hon Örnen och vilket stolt och poetiskt namn!
JanÅke Lang
Global Vagabond
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Det här är ju som att bita i den hand som föder en, så förlåt Arne och Magnus.
På tradera (fast pris 300 000 kr) säljs en Ångbogserare i Smedjebacken.
http://www.tradera.com/Angbogserare-auktion-54823637
Min gissning är att det är Harge, (Tillagt 17.49 2 jan 2008: vilket det också står i objektsbeskrivningen för de som är läskunniga, dvs inte jag :wink: )närmast kameran i min avatar.
Kan just nu inte hitta några mått uppgifter på henne, men överbyggnaden är väl som du önskar fällbar, hur det är med djupet vet jag inte. Men hon är ju byggd som bogserbåt. En ångare kanske inte heller är det optimala det kräver ju lite fler i besättningen.

En som förnärvarande saknar möjlighet att bli "Bäffelhavare på boggserbåt".
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Post by Janne Duczynski »

Här finns bilder på dom projekt som pågår i
Smedjebacken bl.a Harge.
visa några sidor och gå till Ångbåtar så
kommer ett bildspel.

http://www.ss-runn-smedjebacken.nu/
Spinifex
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2007, 07:55
Location: Sölvesborg/Stockholm
Contact:

Söker Katarina

Post by Spinifex »

Hejsan hoppsan! Nu verkar det röra på sig lite. Snygg båt Harje och inte för himla dyr heller. Kanske kunde vara något. Rätt mått och allt sånt. Möjligen en nackdel med ångmaskin, lite stort inombords och aningen svåranvänt och riskfyllt för mitt användningsområde (kanalfart i Frankrike) men inte omöjligt alls.

Helst skulle jag nog ändå vilja hitta m/s Katarina av många anledningar. (Se bild överst i denna tråd)

Eller en motorslup, varpbåt, patrullbåt eller barkass i liknande stil och storlek. Helst såklart i bra skick och till ett billigt pris och med bara lite smått att göra...

Men alla vill ju ha en Mercedes för en krona :D
Tack för tipsen, det är väldigt nära vad jag söker!!!
JanÅke Lang
Global Vagabond
Post Reply