Mesinian Bay, Gr
Re: Mesinian Bay, Gr
Den här fiskebåten är en av de största och nyaste i regionen. Jag gissar att man får kalla den häcktrålare. Jag har inte lyckats få bild på den tidigare men idag på morgonen låg den i hamnen. Den är 22 meter lång och trålanordningen är av ordentliga dimensioner vilket givetvis behövs när fästpunkterna för trållinorna sitter så högt. Jag får återkomma med byggnadsår ifall ingen annan hinner före. Hennes MMSI är 240428000 och hon heter, som framfår av bilderna, Michail. Hon trålar inte här i Messinian Bay utan längre ut. Hon är registrerad i Kalamata.
Re: Mesinian Bay, Gr
Man förborrar och försänker samtidigt för stora galvade spik som hamras in med en kraftig hammare. 2 eller 3 spik i varje spant. Bordläggningsvirket är grovt 1,5 - 2 tum. Det blir nog bra när det blir klart men man har utökat med att riva loss en del akter också. Den här båten används för transporter ut till de stora fartygen som behöver service.
Jag återkommer bed en bild när den börjar bli klar för sjösättning.
På bild nr 2 förborrar man.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Mesinian Bay, Gr
Det ser ut att vara furuvirke med stor andel ytved! Synd, för det ruttnar från dag 1. Även om salthalten hjälper till att impregnera mot röta. Antar att det är importerat virke. Om du är nere på varvet så fråga vart de köpt virket från. Om de vet.
-
- Posts: 121
- Joined: 14 Mar 2010, 21:57
Re: Mesinian Bay, Gr
Ursäkta en helt okunnig, men hur ska man få ihop det där när man inte låter borden smalna av mot förstäven, ska de sista borden bara gå ut i intet?
Re: Mesinian Bay, Gr
När jag var och tittade sist så låg det några plankor på marken bredvid och på dem var det mörk bark. Barrträd var det i varje fall. Förr i tiden kom det båtar med skandinaviskt virke till hamnen men det var längesedan jag såg detta. Jag tror mig ha sett finskt, svenskt och tyskt virke i hamnen. Men som sagt, det var länge sedan. Det kanske kommer med lastbil numera.
Knut, om du tittar på den första bilden, som visar styrbordssidan där man kommit en bit längre, så kan du se att borden smalnar av mot förstäven. Jag kollade detta när jag var nere och så är det men de högre liggande borden har mer samma bredd hela vägen.
Man doppade den galvade spiken i fett, ca 2-3 cm, innan man drev in dem. Det blir väl mycket jobb att driva allt detta när det blir klart och det måste ju bli väldigt dyrt när vecka efter vecka går. Men lönerna är ju inte så höga här fast i gengäld tar det längre tid.
Knut, om du tittar på den första bilden, som visar styrbordssidan där man kommit en bit längre, så kan du se att borden smalnar av mot förstäven. Jag kollade detta när jag var nere och så är det men de högre liggande borden har mer samma bredd hela vägen.
Man doppade den galvade spiken i fett, ca 2-3 cm, innan man drev in dem. Det blir väl mycket jobb att driva allt detta när det blir klart och det måste ju bli väldigt dyrt när vecka efter vecka går. Men lönerna är ju inte så höga här fast i gengäld tar det längre tid.
Re: Mesinian Bay, Gr
Virket såg inte impregnerat ut fast det kanske inte syns numera.
Kryssningsfartyget Thomsen Majesty var här idag igen. Hon verkar komma regelbundet nu. Hon gick tidigt på eftermiddagen och skall lägga till på Korfu tidigt på morgonen. Det verkar inte särskilt lockande för mig. Förra året var det klagomål på hamnen för att den är för grund för de största. Jag har även sett någon ankra upp på redden istället. Det blir ju både jobbigt och tidskrävande att transportera så många iland och tillbaka. Om jag inte minns fel så är den djupaste delen av hamnen 9 meter.
Kryssningsfartyget Thomsen Majesty var här idag igen. Hon verkar komma regelbundet nu. Hon gick tidigt på eftermiddagen och skall lägga till på Korfu tidigt på morgonen. Det verkar inte särskilt lockande för mig. Förra året var det klagomål på hamnen för att den är för grund för de största. Jag har även sett någon ankra upp på redden istället. Det blir ju både jobbigt och tidskrävande att transportera så många iland och tillbaka. Om jag inte minns fel så är den djupaste delen av hamnen 9 meter.
-
- Posts: 121
- Joined: 14 Mar 2010, 21:57
Re: Mesinian Bay, Gr
Jag har tittat noga på första bilden, och kanske är det en synvilla, men jag får inte ihop det. Om du har möjlighet så ta gärna en bild när det är klart, så kanske till och med jag fattar...imar wrote: Knut, om du tittar på den första bilden, som visar styrbordssidan där man kommit en bit längre, så kan du se att borden smalnar av mot förstäven. Jag kollade detta när jag var nere och så är det men de högre liggande borden har mer samma bredd hela vägen.
Re: Mesinian Bay, Gr
Jag förstår vad du menar och det skall bli spännande att se hur dom löser detta. Jag har väl vägarna ditåt i nästa vecka så får vi se hur långt de kommit. Dom jobbade på babordssidan sist jag var där och det går sakta.
Jag var i stora hamnen idag och passade då på att gå in till sjöpolisen och fråga om det fartyget som jag har på sidan 3. Det har nu legat i hamnen i flera månader så jag började bli misstänksam. Det visade sig att även detta var en smuggelbåt. Cigaretter liksom den andra. Och det är ingen liten båt 75 x 11 meter och 1750 tdw. Den är belagd med kvarstad och skall väl säljas vad det lider. GENC 3 heter den och den har IMO 9013036. Undrar just hur mycket cigaretter de hade ombord när de blev fast. Om den var fullastad så skulle det räcka till hela Europa i flera år?
Jag lägger med en bild där även fartygets gamla namn framgår. Den är byggd 1992 om jag minns rätt och ser väl underhållen ut.
Re: Mesinian Bay, Gr
Knut, om du tittar på den första bilden, som visar styrbordssidan där man kommit en bit längre, så kan du se att borden smalnar av mot förstäven. Jag kollade detta när jag var nere och så är det men de högre liggande borden har mer samma bredd hela vägen.
Ovanstående var en felskrivning av mig den 18 juni. De översta borden smalnar av mot förstäven medan de nya boden på styrbordssidan verkar ha samma bredd hela vägen. Vi får vänta och se hur dom får ihop det så slutet. Någon form av laskning måste det väl bli frågan om.
Som framgår av inlägget så lyckas jag inte hantera citat riktigt men det kanske framgår ändå vad jag menar.
Re: Mesinian Bay, Gr
Plankorna målas på insidan med en grön färg innan borden sågas till. Det är väl impregnering. Jag tyckte färgen såg tjock ut. Båten är 15 meter lång. Som framgår av bilderna så tätar man och grundmålar allt eftersom. Det är inget drev utan något nytt.
Re: Mesinian Bay, Gr
Ett av de största torrlastfartyg som jag sett här ligger nu för ankar och diverse service utanför piren i Kalamata. Evgenia heter hon och är 292 meter lång. 92 tusen gr och 176 tusen tdw. Bulc carrier. Hon är byggd 2011 och ligger här med full last på väg till Icdas i Turkiet. Även bland tankers är hon nog bland de största som varit här. Jag minns ingen över 300 meter förutom Cosco Hellas på 350 meter som varit här. Cosco Hellas har varit här några gånger på väg till och från Zueskanalen.
Re: Mesinian Bay, Gr
Den som ligger innanför är Thorco Winner IMO 9254757 med Hong Kong flagg. Hon är 95 meter lång och på 10114 tdw, byggd i Japan 2002 och som sagt med kraftiga kranar. Här kommer bild:
Undrar vad dom gör här. Polisen hänvisade till agenten som jag inte hittade. Jag kan förstå att AIS stängs av i piratvatten men varför annars?
Re: Mesinian Bay, Gr
Så här såg IMO 7614666 ut när hon passerade Vänersborg hösten 2013...
http://fartyg.ericssonska.se/2013/10/imo-7614666-lotta/
http://fartyg.ericssonska.se/2013/10/imo-7614666-lotta/
Re: Mesinian Bay, Gr
Micke, såhär ser hon ut idag som Andromeda. Samma båt är det i alla fall.
Re: Mesinian Bay, Gr
Idag, lördag, var det verksamhet med lastning. Med de stora kranarna på Thorco Winner lastades i stora sling från den utanpå liggande Andromeda. Slingen innehöll stora vita säckar. Jag trodde det var salt men de är kanske inte säckade. Kommer alltså från Durres i Albanien, omlastas i Kalamata Grekland till större fartyg för vidare befordran till hittills okänd ort. Få se om de kommer att uppge destination på AIS senare. Vad kan det vara i säckarna?