Hästholmen vid Vättern
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
OK! Tack så länge.
Jag skulle vilja börja med GARIBALDI som är en mystifikation för mig. Det fanns en gammal passagerarångare med anknytning till Uppsala för länge sedan, men hon hade skrotats långt före 1953. Så vad är detta för en italiensk frihetskämpe?
BO HUGO och KAJSA är också främlingar för mig. Bland ett antal andra.
FREDRIK är väl 1618. Henne har jag på bild.
Men så inte TÄRNAN som vi tydligen dechiffrerat tidigare.
För att börja nysta någonstans.
Hoppas detta inte är för tradigt!
Jag skulle vilja börja med GARIBALDI som är en mystifikation för mig. Det fanns en gammal passagerarångare med anknytning till Uppsala för länge sedan, men hon hade skrotats långt före 1953. Så vad är detta för en italiensk frihetskämpe?
BO HUGO och KAJSA är också främlingar för mig. Bland ett antal andra.
FREDRIK är väl 1618. Henne har jag på bild.
Men så inte TÄRNAN som vi tydligen dechiffrerat tidigare.
För att börja nysta någonstans.
Hoppas detta inte är för tradigt!
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hästholmen vid Vättern
Fortfarande inte kommit åt referensbiblioteket så nu kör vi lånade fakta:
Garibaldi låg länge vid Vettershaga finns nog en del bilder att googla fram.
http://www.birkastaff.eu/vik/vik_garibaldi.htm
Nästa Bo Hugo retar gallfeber på mig att jag inte kom ihåg att det var fd Wettern II, men sjöhistoriska rådde bot på det...:
http://www.marinmuseum.se/sv/Samlingar/ ... bjid=84916
Garibaldi låg länge vid Vettershaga finns nog en del bilder att googla fram.
http://www.birkastaff.eu/vik/vik_garibaldi.htm
Nästa Bo Hugo retar gallfeber på mig att jag inte kom ihåg att det var fd Wettern II, men sjöhistoriska rådde bot på det...:
http://www.marinmuseum.se/sv/Samlingar/ ... bjid=84916
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Ouch! BO HUGO borde även jag ha fakta om, tydligen letat slarvigt.
Men tack i alla fall! Då sprack två myter (den senare hittade jag ju på alldeles själv) på en gång:
1. Inga lastångare anlöpte 1953 (fast på sitt sätt var det ju ändå rätt, hon (han) motoriserades väl samtidigt som namnbytet skedde)
2. Roslagsborna seglade inte på Vättern...
Men tack i alla fall! Då sprack två myter (den senare hittade jag ju på alldeles själv) på en gång:
1. Inga lastångare anlöpte 1953 (fast på sitt sätt var det ju ändå rätt, hon (han) motoriserades väl samtidigt som namnbytet skedde)
2. Roslagsborna seglade inte på Vättern...
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hästholmen vid Vättern
Fritt saxat:
Bland skutorna då:
På forumet finns redan 7248 Solvig (närmast kameran) och Georg Bülows 3072 Wettervik (stavningen på namnbrädan vid den tidpunkten längst bort mot slussen)
Fortsätter med "mina" skutor Albin "Casper"Pettersons 8225 Sylviana: Lånar en bild från Bosse på nätet som föreställer Gillis Bülows 5424 Ethel:
Kommer mera ......Om intresse finns?
Jag TROR att salpetern fraktades i säck och inte som bulk.johanmmolin wrote: Nu förflyttar vi oss till 1953.
Skut-trafiken är då intressantare. Lastsjöfarten tycks ha fått ett visst uppsving i början av 1950-talet. Nu har de sista lastångarna definitivt försvunnit, och allt som fraktas är bulkgods.
Det rör sig om c:a 600 ton ”norgesalpeter” in till Hästholmen, och ut, från Centralföreningen och John Andersson 1527 ton raps, 961 ton spannmål och 554 ton vete.
Lossade salpeter gjorde
TÄRNAN (1) --- E Lyckvik
SOLVIG (1) --- H Johansson
BO HUGO (?) (1) --- H Johansson (också?)
FREDRIK (1) --- P Larsson, samt
KAJSA --- B Christiansson, som även lastade vete vid sitt enda anlöp
Lastade raps gjorde
JUNO (1) --- O Pettersson
VÄTTERVIK (2) --- Bülow
SYLVIANA (1) --- Petersson
ETHEL (1) --- Bülow
MINA (???) (1) --- Magnusson ???
ÄRAN (1) --- J Petersson
LINEA (2) --- K F Davidsson
GARIBALDI (1) --- L Carlström
LILLY (1) --- E Johansson
FRITIOF (1) --- Nilsson
KLIPPEN (1) --- Larsson (som också vid ett annat tillfälle lastade spannmål) samt
IDA (1) --- Alfredsson
Lastade spannmål gjorde också
TRELLEVIK (1) --- inget namn
EOS (1) --- inget namn (i liggaren stavat E.O.S.)
SOLOMIT (???) (1) ---Andersson
LIDAN (1) --- Persson
JÄRPEN (1) --- Pilqvist och
IRENE (1) -- J G Gustafsson
Vete slutligen, förutom KAJSA nämnd ovan:
JANSEN (?) (1) --- inget namn
GERDA (?) (1) --- H? Larsson samt
RENGEN (2) --- Johansson
Bland skutorna då:
På forumet finns redan 7248 Solvig (närmast kameran) och Georg Bülows 3072 Wettervik (stavningen på namnbrädan vid den tidpunkten längst bort mot slussen)
Fortsätter med "mina" skutor Albin "Casper"Pettersons 8225 Sylviana: Lånar en bild från Bosse på nätet som föreställer Gillis Bülows 5424 Ethel:
Kommer mera ......Om intresse finns?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Givetvis!!!
Och hoppsan, den övre bilden har jag "knyckt" som skrivbordsbild på min dator på jobbet – den brukar ofta väcka intresse med frågor var den är tagen! Så jag har haft Solvig framför mina ögon helat tiden!
Sylviana finns bl.a. i en gammal bok om Motala, utgiven tror jag i början av 1960-talet.
Och hoppsan, den övre bilden har jag "knyckt" som skrivbordsbild på min dator på jobbet – den brukar ofta väcka intresse med frågor var den är tagen! Så jag har haft Solvig framför mina ögon helat tiden!
Sylviana finns bl.a. i en gammal bok om Motala, utgiven tror jag i början av 1960-talet.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Hästholmen vid Vättern
jag beundrar er från "andra sidan" diket.. gött me fölk som har egagemang.
Ceres har lämnat karlsborg för roxen. en mindre kanalbåt på VGsidan..
Ceres har lämnat karlsborg för roxen. en mindre kanalbåt på VGsidan..
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Tack för värmande ord! Själv är jag ju sedan flera decennier (1975) "exil-össchötte", så det är med stor glädje jag har fått ta del av en del av de hamnliggare som fortfarande finns kvar från Hästholmen. När sedan vänliga forumkamrater hjälper till att sortera rätt bland hjärnvindlingarna och bjuder på fina bilder kan man ju inte bli annat än glad!
Hoppas att det går att krama ur lite till från 1953 (och, jovisst är det väl sannolikt att gödning från Norge fraktades i säckar). Har nu kvar 1958, 1963 och, som grande finale, 1894 (!!!).
Alltför sorgligt dock att mellan 1894 och 1937 finns - nada!
Hoppas att det går att krama ur lite till från 1953 (och, jovisst är det väl sannolikt att gödning från Norge fraktades i säckar). Har nu kvar 1958, 1963 och, som grande finale, 1894 (!!!).
Alltför sorgligt dock att mellan 1894 och 1937 finns - nada!
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hästholmen vid Vättern
Ceres förgyller i vinter i Motala hamn som annars gapar tom och ödslig.m/s munter wrote:jag beundrar er från "andra sidan" diket.. gött me fölk som har egagemang.
Ceres har lämnat karlsborg för roxen. en mindre kanalbåt på VGsidan..
Med en dåres envishet betar vi oss vidare bland skutorna (i inbördes oordning), hittade bland frågetecknen från Johan.
2642 Gerda finns i tråden Galeasen Gerda, som egentligen handlade om en annan Gerda:
Ida bör vara 5848 som nyligen såldes till Danmark (på tradera , lånar bilden därifrån):
5726 Juno bilder finns väl nån (ifall någon vill se) och 4114 Äran är väl välkänd här en som tidigare lagts ut på forumet:
Men här kommer dessas båda skeppare, farmorsbröder Oliver och John, i ett urklipp från 12 juni 1957:
Det största frågetecknet av dem alla är väl Jansen hittar ingen sådan kan det vara Jason??
Apropå frågetecken 7585 Solamit scannad ur Skeppare Georg Bülows album: Så någon bättre bild på 3072 Wettervik kan kanske också skramlas fram.
Men många skutor saknas fortfarande totalt i min samling men jag lever på hoppet....och folks goda vilja
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Härligt! Flera bilder!
"Oves blogg" från Askersund har ett inlägg om bl.a. JUNO:
http://blogg.ovedanielsson.se/#post140
"Oves blogg" från Askersund har ett inlägg om bl.a. JUNO:
http://blogg.ovedanielsson.se/#post140
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hästholmen vid Vättern
mer friskt saxat:
Hittade en kassabok dock och den anger 1 telefon samtal Hästholmen-Motala den 13:e Juli (70 öre). Så den 13:e Juli var Juno med skeppare Oliver Pettersson, bästeman Paul Engdahl och skepparens fru/kocka Rut i Hästholmen. I Hästholmen träffades för övrigt Rut (bördig från trakten kring Väversunda) och Oliver vid bärgningen av Per-Brahe.
Nästa samtal är Mem-Motala den 21:a juli (70 öre) Påföljande också Mem den 31 då det telefoneras till både Motala och Kalmar (hiskeliga3 kronor och 70 öre). Troligen bar det eventuellt av av till Kalmar. Nästa samtal 5:e aug Mem-Motala (1,20 kr). Ingen lycka hos Pahlsjös mäklarfirma. För den 7:e ytterligare ett samtal till Motala (1,30 kr). 8 dags igen (70 öre). och den 10:e blev det kanske en frakt efter ett 70 öres samtal till Motala. För den 31:a rings det från Stockholm-Motala kostnad 1 kr 60 öre.
Efter denna utvikning kommer Juno vid kajen nedan Mem Tror dock inte den är från 1953 då jag tycker mig se både en PV och en Amazon på kajen. Men Volvo är inte min starka sida....
Tänkte jag skulle lista ut vart 5726 Juno tog vägen med rapsen, gissade på Karlshamn. Men det var tji fraktboken för 1953 är borta .johanmmolin wrote:
Hoppas att det går att krama ur lite till från 1953
"Oves blogg" från Askersund har ett inlägg om bl.a. JUNO
Hittade en kassabok dock och den anger 1 telefon samtal Hästholmen-Motala den 13:e Juli (70 öre). Så den 13:e Juli var Juno med skeppare Oliver Pettersson, bästeman Paul Engdahl och skepparens fru/kocka Rut i Hästholmen. I Hästholmen träffades för övrigt Rut (bördig från trakten kring Väversunda) och Oliver vid bärgningen av Per-Brahe.
Nästa samtal är Mem-Motala den 21:a juli (70 öre) Påföljande också Mem den 31 då det telefoneras till både Motala och Kalmar (hiskeliga3 kronor och 70 öre). Troligen bar det eventuellt av av till Kalmar. Nästa samtal 5:e aug Mem-Motala (1,20 kr). Ingen lycka hos Pahlsjös mäklarfirma. För den 7:e ytterligare ett samtal till Motala (1,30 kr). 8 dags igen (70 öre). och den 10:e blev det kanske en frakt efter ett 70 öres samtal till Motala. För den 31:a rings det från Stockholm-Motala kostnad 1 kr 60 öre.
Efter denna utvikning kommer Juno vid kajen nedan Mem Tror dock inte den är från 1953 då jag tycker mig se både en PV och en Amazon på kajen. Men Volvo är inte min starka sida....
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Underbart! Jätte-tack! Har du någon fraktbok från något närliggande år? Som t.o.m är digitaliserad eller går att göra så? PM-a mig i så fall!
För att nu komplicera tillvaron för dig (och mig) står det så här i hamnliggaren:
20/7 JUNO utklarerad med 94.200 hl raps från John Andersson och söner, betalt hamnpenning 141 kr 30 öre (redigerat, läste på fel rad!). Telefonsamtalet till Kalmar var då troligen i sammanhanget peanuts. O Pettersson stämmer perfekt.
Om jag får, så tänker jag vidarebefordra bilden till en gammal hobby-kompis kallad "Mölle-Mats", vars bilkunskaper är minst lika goda som dina skutkunskaper...
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hästholmen vid Vättern
Fick onda ögat av min bättre hälft när jag släpade ner den gamla dammiga resväskan. I vilken böckerna låg i när jag fick dem, och som de fortfarande ligger i.
Det ska ju julstädas.. "rederikontoret" egentligen nerpackat pga ombyggnad.
Så väskan förpassades på vinden igen. Utan att ha blivit digitaliserad, ska göra ett försök senare men det kan dröja....Hantverkaren (i bästa Timell stil) är tillika undertecknad "skrivbordssjöman".
Hittade dock ett vykort från Hästholmen daterat 16 juli 1959 då Juno också var i Hästholmen.
Som var digitaliserat och med det tröttar jag ut er med så länge. Farfar skriver till farmor att :
De ankom Hästholmen den 15:e
Rengen lastat den 14:e
Äran lastat den 15:e
Hjelmaren lastat den 16:e
den 16:e på kvällen anländer Wettervik.
Juno hoppas bli last den 17:e på förmiddagen, lasten ska till Uppsala och dit hoppas de komma den 20:e Skutkunskaper eller ej, det finns inte många som säger emot längre... vilket är synd
Det ska ju julstädas.. "rederikontoret" egentligen nerpackat pga ombyggnad.
Så väskan förpassades på vinden igen. Utan att ha blivit digitaliserad, ska göra ett försök senare men det kan dröja....Hantverkaren (i bästa Timell stil) är tillika undertecknad "skrivbordssjöman".
Hittade dock ett vykort från Hästholmen daterat 16 juli 1959 då Juno också var i Hästholmen.
Som var digitaliserat och med det tröttar jag ut er med så länge. Farfar skriver till farmor att :
De ankom Hästholmen den 15:e
Rengen lastat den 14:e
Äran lastat den 15:e
Hjelmaren lastat den 16:e
den 16:e på kvällen anländer Wettervik.
Juno hoppas bli last den 17:e på förmiddagen, lasten ska till Uppsala och dit hoppas de komma den 20:e Skutkunskaper eller ej, det finns inte många som säger emot längre... vilket är synd
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Fantastiskt spännande!
Då får jag kontra med hamnlistan omkring dessa dagar. Det ter sig sannolikt att datumen inte stämmer med anlöp eller avresa:
7/7 SOLAMIT utklarerad - spannmål
7/7 LIDAN utklarerad - spannmål
20/7 JUNO utklarerad - raps
20/7 TÄRNAN inklarerad - norgesalpeter
20/7 VETTERVIK utklarerad - raps
20/7 SOLVIG inklarerad - norgesalpeter
31/7 BO HUGO inklarerad, samt följande utklarerade:
SYLVIANA
ETHEL
MINNA
ÄRAN
FREDRIK
SOLVIG
LINEA
Samtliga dessa har lastat raps – just dessa förefaller redovisade i klump. (?)
RENGEN återfinns i augusti, ospecificerade datum, men två anlöp då. HJELMAREN kan jag inte hitta i hamnlistorna för 1953.
För övrigt kan jag konstatera att båthusen är väldigt lika dem som ses på kortet med NERIKE (2)!
Då får jag kontra med hamnlistan omkring dessa dagar. Det ter sig sannolikt att datumen inte stämmer med anlöp eller avresa:
7/7 SOLAMIT utklarerad - spannmål
7/7 LIDAN utklarerad - spannmål
20/7 JUNO utklarerad - raps
20/7 TÄRNAN inklarerad - norgesalpeter
20/7 VETTERVIK utklarerad - raps
20/7 SOLVIG inklarerad - norgesalpeter
31/7 BO HUGO inklarerad, samt följande utklarerade:
SYLVIANA
ETHEL
MINNA
ÄRAN
FREDRIK
SOLVIG
LINEA
Samtliga dessa har lastat raps – just dessa förefaller redovisade i klump. (?)
RENGEN återfinns i augusti, ospecificerade datum, men två anlöp då. HJELMAREN kan jag inte hitta i hamnlistorna för 1953.
För övrigt kan jag konstatera att båthusen är väldigt lika dem som ses på kortet med NERIKE (2)!
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hästholmen vid Vättern
Hittade inte något kort från besöket just 1953 så kortet jag lade in tidigare är från ett besök 1959.
Hoppas jag inte rört till alltför mycket.
Och båt husen javisst är det så, det senaste vykortet fanns inte i datorn utan på en skiva med familje relaterat.
Som jag inte letat hästholmen relaterat tidigare...
Hoppas jag inte rört till alltför mycket.
Och båt husen javisst är det så, det senaste vykortet fanns inte i datorn utan på en skiva med familje relaterat.
Som jag inte letat hästholmen relaterat tidigare...
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Ähum, faktiskt, jo. Fast nu är det väl jag som rör till det för dig (förstår om du vill slå mig med något hårt nu, men jag fick nya "bildproblem":
Längst ner till vänster på din bild skymtar den gamla traverskranen som återfinns på alla dina tidigare bilder. Samtidigt måste fotot vara taget från den nya silon som stod färdig 1940. Så långt är allt gott och väl.
Dock: De bilder jag sett från Hästholmen därefter har traverskranen utbytt mot en bulklossnings (-lastnings-?)anordning från silon. T.e.x på detta foto av Lars Hagström 1958-07-13, som återfinns i den eminenta boken "Slutet på en smalspårig epok" av Jan-Olov Svensson. Som ren bonus finns ett flytetyg till att identifiera!
Så jag får inte ihop storyn med att kortet är från 1959?
(Ja, jag vet att jag är hopplös )
1944 är det nyaste kortet jag har med gamla traverskranen på plats, sedan dyker nästa kort upp "från början av 1950-talet" med den nya lossningsanordningen. Vilket väl stämmer överens om att 1953 är det enhetslaster i stora kvantiteter som gäller, jämfört med tidigare. Kan kortet vara från 1949???
Längst ner till vänster på din bild skymtar den gamla traverskranen som återfinns på alla dina tidigare bilder. Samtidigt måste fotot vara taget från den nya silon som stod färdig 1940. Så långt är allt gott och väl.
Dock: De bilder jag sett från Hästholmen därefter har traverskranen utbytt mot en bulklossnings (-lastnings-?)anordning från silon. T.e.x på detta foto av Lars Hagström 1958-07-13, som återfinns i den eminenta boken "Slutet på en smalspårig epok" av Jan-Olov Svensson. Som ren bonus finns ett flytetyg till att identifiera!
Så jag får inte ihop storyn med att kortet är från 1959?
(Ja, jag vet att jag är hopplös )
1944 är det nyaste kortet jag har med gamla traverskranen på plats, sedan dyker nästa kort upp "från början av 1950-talet" med den nya lossningsanordningen. Vilket väl stämmer överens om att 1953 är det enhetslaster i stora kvantiteter som gäller, jämfört med tidigare. Kan kortet vara från 1949???