Bildgalleri

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Bildgalleri

Post by imar »

Den här båten låg upplags i Mesiniabukten på Peleponeson för ett par år sedan tills den plötsligt försvann. Noreegian Dream heter den.
Attachments
CIMG0157.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Bildgalleri

Post by imar »

F.d. Arctic Wasa med nytt namn men fortfarande med svensk flagga. Bilden togs 1983 (tror jag det var) i England där fartyget såldes. Det var skepparen som tog fotot just innan flaggskiftet.
Attachments
Lions Rock fd Arctic Wasa.jpg
Lions Rock fd Arctic Wasa.jpg (94.71 KiB) Viewed 23011 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Bildgalleri

Post by imar »

imar wrote:Den här båten låg upplags i Mesiniabukten på Peleponesos för ett par år sedan tills den plötsligt försvann. Noreegian Dream heter den.
Inte lätt det här. Jag ville bara ändra en bokstav men det går tydligen inte på ett gammalt inlägg.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bildgalleri

Post by Torsten H »

Vad lastar/lossar Simson X i Vadstena?
Attachments
6316  Simson X.jpg
6316 Simson X.jpg (57.13 KiB) Viewed 22804 times
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Förmodligen lastar hon spannmål från järnvägsvagnar. Det går ett stickspår från järnvägsstationen till kajen. Hälsn. Jan
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Enligt Järnvägshistoriskt Forum gick mycket spannmål från Vadstena hamnspår f.v.b på järnvägsnätet. Alltså lossade nog Simson X.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bildgalleri

Post by Torsten H »

Tack för svar. Fast hade man så pass kraftiga sugar på 1930-talet, att man kunde suga från lastrummet och upp i en järnvägsvagn?
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Bildgalleri

Post by L-J »

Nej, ingen sug och ingen lossning.
Östergötland precis om sin granne i väst "exporterade" spannmål.
Jag skulle tro att hon lastar säckad spannmål.
Ett transportband typ kedja och ett skjuts ned till båten ser det ut som.
Sticken är väl WFJ:s stick ned till hamnen om jag inte missminner mig.
L-J
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bildgalleri

Post by Torsten H »

Tack L-J - det verkar troligt.
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Bildgalleri

Post by Knut Klinghjert »

SPLENDID? Onsalafartyg? Gammal Thuntank?
Attachments
SPLENDID.JPG
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Bildgalleri

Post by Knut Klinghjert »

Har denna skuta haft någon anknytning till Halmstad eller Varberg?
Attachments
SIV.jpg
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Bildgalleri

Post by L-J »

Knut Klinghjert wrote:SPLENDID? Onsalafartyg? Gammal Thuntank?
Nog är det en Thunare...
http://maritimbild.com/THUNBOLAGEN_A/pa ... ANK_11.htm
Jämför får du se..

L-J
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bildgalleri

Post by Torsten H »

Den här SIV har inte hört hemma i Halland. Den byggdes 1914 i Sjötorp som WETTERN I för Askersunds Ångfartygs AB i Askersund, regnr 5604, 199 brt, 90 ihk ångmaskin. Såld 1950 till Skrot & Avfallsprodukter, Göteborg, därefter till Pehr Santesson, Gräddö, och 1951 till Herrängs Gruf AB och omändrades till pråmen HERRÄNG 4. 1957 såld till Finland om omändrad till motorfartyg med namnet ANNA-LISA. i maj 1960 såld inom Finland och fick namnet SIV och sattes i sandfarten från Borgå-trakten till Helsingfors. Slutseglat 1969, senare kajfyllning någonstans i Helsingfors.
Men här kommer ett foto på en SIV, som hörde hemma i Halmstad och Varberg; regnr 772, fast här som norsk under WWII. Och slutseglat ser det ut att vara.
Attachments
Mesteröy  LKTJ  1.jpg
Mesteröy LKTJ 1.jpg (32.76 KiB) Viewed 22664 times
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Bildgalleri

Post by Knut Klinghjert »

Torsten H wrote:Den här SIV har inte hört hemma i Halland. Den byggdes 1914 i Sjötorp som WETTERN I för Askersunds Ångfartygs AB i Askersund, regnr 5604, 199 brt, 90 ihk ångmaskin. Såld 1950 till Skrot & Avfallsprodukter, Göteborg, därefter till Pehr Santesson, Gräddö, och 1951 till Herrängs Gruf AB och omändrades till pråmen HERRÄNG 4. 1957 såld till Finland om omändrad till motorfartyg med namnet ANNA-LISA. i maj 1960 såld inom Finland och fick namnet SIV och sattes i sandfarten från Borgå-trakten till Helsingfors. Slutseglat 1969, senare kajfyllning någonstans i Helsingfors.
Men här kommer ett foto på en SIV, som hörde hemma i Halmstad och Varberg; regnr 772, fast här som norsk under WWII. Och slutseglat ser det ut att vara.
Tack Torsten! Har du mer information och/eller bilder? Jag har bara hört namnet SIV nämnas, och vet inget alls om henne eller hennes ägare.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Bildgalleri

Post by johanmmolin »

Östergötland precis om sin granne i väst "exporterade" spannmål.
Jag skulle tro att hon lastar säckad spannmål.
Ursäkta jag är lite sent ute och backar tillbaka ett par båtar.

Det kan ha varit vilket som. Se tråden om Hästholmens hamn! Det både lastades och lossades avsevärda mängder spannmål både i Vadstena och Hästholmen. Mest ensidiga importartikel var väl gödning ("norgesalpeter").
Post Reply