Arne Balderud wrote:Skrotpriset må vara högt, men det kostar att skrota ner henne speciellt med tanke på all betong o övrig inredning ombord. Det blir nog inte många kronor kvar i slutänden..
Direkt från skrivbordet i kammarn dvs har ingen aning ifall det är rimligt men Värmlans Folkblad skriver 7 Juli:
vf.se wrote:– Med förtöjd måste avses ett fritt flytande fartyg, skriver ägaren, som för övrigt säger sig sakna ekonomisk möjlighet att ta hand om Aila – såvida inte bogsering sker till hamn där skrotning kan ske.
Hittills finns dock ingen som erbjudit vars sig bogsering eller kajplats. Däremot är företaget Swedecraft AB i Karlstad berett att ta på sig själva skrotningen som man menar kan ge ett överskott på 250 000 kronor.
Men det är klart hon ska till en plats där skrotning kan ske, den kostnaden är nog inte inräknad i kalkylen ovan.
Men herr Karlsson kanske kan få tillbaka köpeskillingen 1kr.
Den som får för sig att rädda klenoden lär nog få plöja ner åtskillit mer. I form av flis, blod, svett och tårar. Men någon drömmare borde det väl finnas?
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jag tycker inte att det är så konstigt att komunerna inte vill ha med skeppet och dess ägare att göra.
Tänk er själva: du äger en kaj, det kommer en person som är känd som ägare till ett sjunket skepp som han inte tar hand om utan skyller på att andra gjort fel, han vill att du upplåter en plats vid din kaj för att han skall förtöja ett skepp ( än så länge flytande ) vid.
Jag skulle inte upplåta en kajplats vid min kaj till en sådan person ( jag har själv erfarenhet av hur jävla besvärligt det kan vara att bli av med ett skepp som ligger förtöjt vid en kaj utan tillåtelse ).
Det kan ju knappast vara någon komuns skyldighet att ta hand om enskilda personers dummheter?
Jag håller med om att en mer proffesionell ägare skulle ha bättre odds att hitta en kajplats
Arne Balderud wrote:Skrotpriset må vara högt, men det kostar att skrota ner henne speciellt med tanke på all betong o övrig inredning ombord. Det blir nog inte många kronor kvar i slutänden..
Direkt från skrivbordet i kammarn dvs har ingen aning ifall det är rimligt men Värmlans Folkblad skriver 7 Juli:
vf.se wrote:– Med förtöjd måste avses ett fritt flytande fartyg, skriver ägaren, som för övrigt säger sig sakna ekonomisk möjlighet att ta hand om Aila – såvida inte bogsering sker till hamn där skrotning kan ske.
Hittills finns dock ingen som erbjudit vars sig bogsering eller kajplats. Däremot är företaget Swedecraft AB i Karlstad berett att ta på sig själva skrotningen som man menar kan ge ett överskott på 250 000 kronor.
Men det är klart hon ska till en plats där skrotning kan ske, den kostnaden är nog inte inräknad i kalkylen ovan.
Men herr Karlsson kanske kan få tillbaka köpeskillingen 1kr.
Den som får för sig att rädda klenoden lär nog få plöja ner åtskillit mer. I form av flis, blod, svett och tårar. Men någon drömmare borde det väl finnas?
Nu verkar det väl som att det fartyget inte behöver fler drömmare utan snarare en penningstark realist med massor av energi...
Enligt "väl insatta källor"så blir skrotning av Aila inte så lönsam som det sägs delvis pga betongen mm och att det är svårt att bedömma hur mycket järnskrot som går att utvinna, hur mycket övrigt material som måste tas tillvara.
Jag har kollat runt lite och att få Aila i körbart och av inspektionen godkänt skick (som fritidsfartyg) kostar så otroligt med flis så för de pengarna så finns det betydligt bättre allternativ.
Ok att fixa henne som ett restaurangfartyg o ligga vid kaj men gärna utan den väldiga konstruktionen som är påbyggd.
Gjorde en ny koll igår , Nu har hon kantrat mera och vattennivån innuti är samma som utanför ! så antingen har hon gått läck eller så är det regnandet som fyllt på tills hon kantrade lite till så något litet hål kom under ytan , all flytkraft således borta , antar hon är närmast platt i bottnen eftersom hon ändå står kvar som hon gör !!
Inget händer alls. De berörda låtsas som hon inte finns, så mitt tips är att hon slutar som ett vrak där hon ligger! Hösten närmar sej med sina stormar och då är det ingen bra plats att ligga på grund där.
Även om domstolen beslutat att hon ska bort tvivlar jag på att det blir så.
Det är ju fortfarande Hr. Carlsson som ska se till att hon kommer bort.
Och det har han ju inte lyckats med än:
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Ganska otroligt att hon har klarat sig så länge med tanke på det utsatta läget.
Ska myndigheterna ta hand om henne lär hon bli kvar över vintern och till våren lär det inte bli lätt att få bort resterna.
Det är den värsta parodi jag skådat! Vad hjälper det att hota med viten och om inget händer ännu större viten och sen kronofogden som ska ta Aila i beslag! Slutar säkert med att kronofogden bekostar bärgning o skrotning i tron att det ska gå med vinst!!
Nån som varit ute och kollat läget på trädgårdsholmen senaste tiden?
Enligt rykten oförändrat läge därute , men jag skall ta en tur i veckan och kolla läget .
Intressant att det nu står "officiellt" att kustbevakningen förtöjt henne där !
Jag tror inte en sekund att hon själv drivit in där hon är nu !
måste blivit indragen dit !men var det av Kustbevakningen ?
kan ju ha med att göra med att det var sista ön ? som
fanns innan hon drivit tillbaka ner i Västra Götalands Län !!!!
Kustbevakningen borde väl ha "skyldighet" att ta in ett drivande ,övergivet fartyg i säker hamn ??
och det kan man ju inte kalla nuvarande platsen !
genom att sätta henne på grund här så har man ju medverkat till situationen ,
Borde dragits tillbaka till Lidköping !och sen krävt Hr Carlsson på bogseringskostnaden ?
eller till Karlstad ! det är ju Ailas officiella hemmahamn ?
Finns nog bara en lösning för Carlsson nu om han inte kan få henne att gå upp i atomer !
nämligen länspumpa ,sen dra loss henne och flytta henne 100 meter mot NO , där är det djupt .......
Problemet är väl kanske att han har dåligt med bogserhjälp ? hans BJÖRG ligger ju på bottnen i Karlstad !
och den lilla ynkliga båten som bogserade ska enligt rykte fortfarande !!! ligga vid stenpiren i Gaperhult !!
dit den blev inbogserad ! Nån som vet säkert ?
Det finns ett par lösningar om än sett över lite längre tid, järnoxid, det är väl ungefär detsamma som att gå upp i atomer?
Annars får väl Carlsson hoppas att det blir som med gammla skogsbilskrotar som nu är kultur och på modet.
Ett och annat gammalt vrak är väl inte fel, det som ligger på Ölands norra udde är förvisso av trä men likväl ett vrak och det står om det i alla Ölands turistbrochyrer.
Dykare vallfärdar för att se på vrak så iden om en förflyttning till de lägre regionerna skulle sanolikt gynna turistnäringen i Vänern. ( förutsatt att fartyget är sanerat på olja och dylikt)
jag reffererar åter till Dyk-krogen! en stenhård turistmagnet.
annars kan man ju alltid bygga en turistkiosk på holmen som säljer Vrak-vykort och glass. historisk info och en kopia av alla inlägg här på fallrepet
för alla att läsa!
F7 såtenäs kanske vill göra anspråk på ett "äkta" sjömål..