Vintern 2010-2011
- C-G Nilsson
- Posts: 24
- Joined: 14 Jun 2006, 10:00
- Location: Motala
fortsättning: Saltkråkan
Det visar sig dels att Saltkråkan har egen hemsida
http://www.saltkrakanpiren.se/
och att hon är till salu för 4.5 miljoner - gissar att det lite billigare nu.....
http://www.jnytt.se/Read__18812.aspx
och där står lite mer om "sjunkningen"
http://www.jnytt.se/nyhet/37289/men-oj- ... n-pa-piren
Där står bland annan att ägaren inte tror att den har sjunkit:
"Det är många som har ringt och frågat just det. De tror att båten håller på att sjunka. Men jag har varit där hela tiden. Båten rör sig inte, den har bara tippat åt ett håll. Det går att rätta till ...."
Tjaa, är inte den båten sjunken har jag då aldrig sett en sjunken båt....
http://www.saltkrakanpiren.se/
och att hon är till salu för 4.5 miljoner - gissar att det lite billigare nu.....
http://www.jnytt.se/Read__18812.aspx
och där står lite mer om "sjunkningen"
http://www.jnytt.se/nyhet/37289/men-oj- ... n-pa-piren
Där står bland annan att ägaren inte tror att den har sjunkit:
"Det är många som har ringt och frågat just det. De tror att båten håller på att sjunka. Men jag har varit där hela tiden. Båten rör sig inte, den har bara tippat åt ett håll. Det går att rätta till ...."
Tjaa, är inte den båten sjunken har jag då aldrig sett en sjunken båt....
Re: Vintern 2010-2011
Ja du C-G har redaren/ägaren varit å kollat varje dag så är det nog så att hon inte sjunkit utan bara ligger lite lågt pga nedisning och mycket snö på däck , slagsidan beror väl på dålig trim i baren.
Z
Z
Re: Vintern 2010-2011
Läser följande i artikeln:
"Läcker in vatten
Däremot läcker den in vatten.
- Den ska rättas till. Jag vet inte hur länge det har varit vatten nere i källaren men vi måste gå in i båten för att titta på det"
Källaren ?
"Läcker in vatten
Däremot läcker den in vatten.
- Den ska rättas till. Jag vet inte hur länge det har varit vatten nere i källaren men vi måste gå in i båten för att titta på det"
Källaren ?
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Vintern 2010-2011
Tvivlar på att den kan sjunka bara ställa sig på botten, har för mig att det är "torpargrund" på den källaren.....
Det var åtminstone grunt på den sidan piren sista gången jag kollade, iofs långt innan "saltkråkan"...
Det var åtminstone grunt på den sidan piren sista gången jag kollade, iofs långt innan "saltkråkan"...
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Vintern 2010-2011
Undrar om det finns nån kall öl i källaren???
Z
Z
Re: Vintern 2010-2011
Med tanke på att ventilerna ligger i eller under vattenlinjen så är det väl inte helt äventyrligt att anta att hela pråmen eller vad det nu är är vattenfylld. Om den sedan står på botten eller hänger fast i isen så den kan sjunka lite djupare är väl en filosofisk fråga. Det är nog hur som helst en hel del som är allvarligt skadat ombord.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Vintern 2010-2011
Vad det är överlåter jag åt någon annan, men här är vad det var:
http://www.skargardsbatar.se/gasaccumulator3_1915/
http://www.skargardsbatar.se/gasaccumulator3_1915/
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Vintern 2010-2011
Visste väl att jag kände igen henne! När hon i egenskap av restaurangbåten Båten låg i Borgholm svingade jag med all säkerhet en o annan öl på hennes däck, Dock låg hon flytande i inre hamnen...!Skepparättling wrote:Vad det är överlåter jag åt någon annan, men här är vad det var:
http://www.skargardsbatar.se/gasaccumulator3_1915/
Re: Vintern 2010-2011
Nu när det påpekas att "Matvraket" är fd AGA III så känner även jag igen henne. Och har många minnen från den båten. Som helt ung jobbade jag ombord några veckor sommaren 1964. Då gick båten arbetartur Slussen - AGAfabriken på morgon och kväll samt i skärgårdstrafik på dagarna. Och sommaren 1965 jobbade jag på "Saltsjön" men skickades ombord som biljettare på "Sagan" som båten då hette under några helger. Längre fram på -60-talet vickade jag ombord som biljettare då och då på vintrarna när "Sagan" gick för Waxholmsbolaget.
För övrigt gick den ganska mycket som Waxholmsbåt under 1970-talet. Speciellt vintertid. Det var en bra vinterbåt. Men mest speciellt av allt var maskineriet. Det var en Atlas Polar Diesel från 1930- eller 40-talet. Med maskinrumsmanöver. Ett helt obetalbart vidunder av en motor. Som givetvis hade varit enormt värdefullt som museiföremål om den hade suttit kvar ombord och varit körbar. Men moderna tiders redare (=Strömma) ville cutta väck maskinisten och smällde i en Cat. För övrigt fanns det nog inte heller så många som var beredda att ställa sig nere i gruvan där ombord.
Så visst är det många minnen förknippade med den båten. Och ägaren bör nog passa sig. Därför att om jag inte minns alldeles fel är hon inte flatbottnad så om hon tappar flytförmågan och inte stöttas av isen eller något annat kommer hon inte att ställa sig rätt upp och ned på botten. Hon kommer att kantra med tiden.
För övrigt gick den ganska mycket som Waxholmsbåt under 1970-talet. Speciellt vintertid. Det var en bra vinterbåt. Men mest speciellt av allt var maskineriet. Det var en Atlas Polar Diesel från 1930- eller 40-talet. Med maskinrumsmanöver. Ett helt obetalbart vidunder av en motor. Som givetvis hade varit enormt värdefullt som museiföremål om den hade suttit kvar ombord och varit körbar. Men moderna tiders redare (=Strömma) ville cutta väck maskinisten och smällde i en Cat. För övrigt fanns det nog inte heller så många som var beredda att ställa sig nere i gruvan där ombord.
Så visst är det många minnen förknippade med den båten. Och ägaren bör nog passa sig. Därför att om jag inte minns alldeles fel är hon inte flatbottnad så om hon tappar flytförmågan och inte stöttas av isen eller något annat kommer hon inte att ställa sig rätt upp och ned på botten. Hon kommer att kantra med tiden.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Re: Vintern 2010-2011
Enligt Skärgårdsbåtar.se så sattes Polar-dieslen in år 1943, 1979 bytte man till en Caterpillar D379.
-
- Posts: 17
- Joined: 01 Mar 2010, 12:50
Re: Vintern 2010-2011
Är det nån som vet om Hans - Oskar drar på något, passerade söderhamn på efterm, fart mellan 1 - 3knop ?? /peder.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Re: Vintern 2010-2011
Hon bogser en pråm/kaj som är stationerad i Husum. Den har varit på klassning i Åbo och som du ser går det inte fort. Mellan 6 och 7 knop i gynnsamt väder, men nu med stundtals N-NO kuling har man varit ner i 1 knop.
-
- Posts: 17
- Joined: 01 Mar 2010, 12:50
Re: Vintern 2010-2011
Okey tack börje då vet jag, ska hon upp till karlsborg sedan eller?
Re: Vintern 2010-2011
Hans Oskar avgick Husum för några timmar sen. Verkar gå norröver.
KAS
KAS
Re: Vintern 2010-2011
"Hans Oskar" var inom Husum på ett kort besök i går kväll. Med hjälp av "Kämpe" lyckades man baxa in åbäket till pråm genom isrännan och lägga den vid strandkanten. Därefer övergav "Hans Oskar" släpet och avgick i all hast till Karlsborg.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com