Holmen (liten)

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Holmen (liten)

Post by Husum »

Hej.
Sitter och funderar på en liten bogserbåt vid namn Holmen.
Den kom till Husum i på hösten i mitten av 80-talet, på släp efter Wirens Eol(om jag minns rätt). Jag tror det var Wirens som ägde den, och den var till salu med en tillhörande mindre pråm och arbetsuppgifter.
Hon låg upplagd i Husum över vintern och det var inte bara en gång man sneglade på den för ev. köp (men det var ju pengarna som styrde den frågan). Båten var under 12x4 M, och motorn var en Penta TMD 70
orange skrov vit styrhytt med endast ett litet fikabord längst akterut.
Ingenting under däck förutom motorn. Inte heller så gammal, möjligen byggd på 60-70 talet.
Det skulle vara roligt om någon vet vad som hände med den och även historiken på den.
Tack på förhand
Håkan Sundström
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Kan det vara denna? (Lars Johnsson skickar foton). Historien ser ut så här i den mån jag känner till den:
HOLMEN SFB-5640
Byggd okänt år vid okänt varv (stål)
9,85 x 3,40 x 1,20 m
Maskin: Penta TMD 70 dieselmotor på 203 hk

Byggdes för okända. Ägdes i vart fall 1983 av Mo & Domsjö AB, Björnsholmen som HOLMEN. Vid byggandet av Höga Kustenbron 1994 låg den i Ramvik, då ägd/använd av Dykab Vattenbyggarna, Luleå och i 2004-års skeppslista hör den hemma hos Ve-Pe Muddrings AB, Uddevalla.

Bw
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

Det utlovade bilderna från Bengt kommer här:
Attachments
HolmenBW0001.jpg
HolmenBW0001.jpg (59.03 KiB) Viewed 8260 times
HolmenBW0002.jpg
HolmenBW0002.jpg (42.86 KiB) Viewed 8260 times
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Glömde berätta att det svartvita fotot är taget av Örjan Kronvall i Landskrona den 7 nov 1993, och färgfotot av undertecknad, i Ramvik den 7 mars 1994. Så den lilla är berest vill jag lova! Björnsholmen-Landskrona-Ångermanälven-västkusten.
Bw
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Japp

Post by Husum »

Det är den jag sökte efter, mycket bra BW. :D
När jag såg att det var MoDo(eller ModoCell,det hette vid den tiden) som ägde den, så kom jag på att den var ifrån Holmens Bruk, dessa 2 bruk plus Iggesund var i nära samarbete, i såkallad en enhet.
En till synes fin båt, som jag skulle kunnat tänka att ha idag.
Tackar
Håkan Sundström
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Post by Ulf Jonson »

Båten ägdes ursprungligen av Scarins massa och boardfabrik i Klemensnäs uppe i Skellefteåälven och namnet var då EGIL. På den tiden var den utrustad med en Albin 6-cyl motor.
Enl uppgift från Ursvikens varv så ska hon vara byggd i Järved. Det var
f ö Ursvikens varv som bytte maskin och byggde om henne förmodligen när Mo Do blev ägare. Hon fanns därefter som tidigare uppgetts på Björnsholmens flottläggningsplats. Lundqvist o Söner Muddrings AB Uddevalla köpte båten av Wirens och använde henne i många år som transportbåt för deras största mudderverk Rocky.
Ulf
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

I så fall är den byggd 1951 vid Jerfeds Mek Verkstad för AB Scharins Söner i Klemensnäs. Hade tydligen en motor tillverkad vid AB Svenska Maskinverken på 50 hk i begynnelsen. Har alltid funderat över vart EGIL tog vägen, för hon avfördes 1971 utan angiven orsak. Här är alltså svaret.

Bw
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

En bild från Bengt Westin av EGIL/HOLMEN. Bilden är tagen den 23 juni 1965 av Bernt Fogelberg.
/Lasse
Attachments
LillEgil.jpg
LillEgil.jpg (38.14 KiB) Viewed 8076 times
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Motorn

Post by Husum »

Hej.
Maskinen som installerades i Holmen var i sådana fall en ELLWE (Ljusne-Woxna MV) som såldes av Svenska Maskinverken, som även hade agenturen på reservdelsförsäljningen till d:o.
För övrigt så hade Jerveds MV även valt Ellwe 75 hk till båten Ramön 1949, och åtminstånde ett par båtar till hade densamma.
Hälsn.
Håkan Sundström
Post Reply