Finska bogserare.
-
- Posts: 54
- Joined: 08 Sep 2005, 06:56
Finska bogserare.
Under åren 1965-66, drog vi bunt med " Storvik" från Mälardalen till Finland, bl.a. Rauma, vid ett av våra besök där såg jag 3 ångbogserare,med vajer spel, antagligen f.d timmerdragare, längden på båtarna var ungefär 24-27m. de låg med all säkerhet upplagda " for scrapping". Frågan är hade dessa båtar möjligtvis Svenskt ursprung, vad hette dom, det låg även en ca 20-22m lång ångbogs. med en annorlunda platt eller något V-formad "isstäv" , aktern var något avhuggen eller tvär, rejäl "pipa", och enkel styrhytt, med ingång från akterkant, placerad på den förlängda maskinkappen, för omstyrhytten en påbyggnad eller nedgång till förliga utrymmen, jag minns att en "gubbe" på kajen kallade den för H3:an, men om det var nummer på kajplats eller annat vet jag inte, kan det ha varit någon form av f.d. innvasionsbogserare från kriget, jag vänder mig åter till Fallrepets " Konsulter".
Hej Staffan
En H3 har jag i mina papper, men där heter hon KESSU. Kan det vara denna f d TID-båt?
Byggd 1943 vid Richard Dunstone Ltd, Thorne Nb 449
21,42 x 5,19 x 2,40 m – 63 / 27
Maskin: Okänd ångmaskin, ersatt av en okänd Dieselmotor på 221 kW, och en annan okänd dieselmotor på 368 kW
Byggdes för The Ministry of Transport, London som TID 49 vilket ändrades 1947 till B 14. Köptes av finska staten 1946 och överläts 1948 till Helsingfors Stad, Helsingfors och fick då det lika fantasilösa namnet H 3.
Motoriserades och ombyggdes 1967 innan hon 1975 förvärvades av en okänd köpare som gav henne namnet KESSU. Hade därefter flera ägare innan hon i maj 1978 förvärvades av Kotkan Meripalvelu Oy, Kotka och de sålde 1988 till Seppo & Liisa Puumalainen, Eno som byggde om till lustbåt och döpte om till LIISA.
Bengt
En H3 har jag i mina papper, men där heter hon KESSU. Kan det vara denna f d TID-båt?
Byggd 1943 vid Richard Dunstone Ltd, Thorne Nb 449
21,42 x 5,19 x 2,40 m – 63 / 27
Maskin: Okänd ångmaskin, ersatt av en okänd Dieselmotor på 221 kW, och en annan okänd dieselmotor på 368 kW
Byggdes för The Ministry of Transport, London som TID 49 vilket ändrades 1947 till B 14. Köptes av finska staten 1946 och överläts 1948 till Helsingfors Stad, Helsingfors och fick då det lika fantasilösa namnet H 3.
Motoriserades och ombyggdes 1967 innan hon 1975 förvärvades av en okänd köpare som gav henne namnet KESSU. Hade därefter flera ägare innan hon i maj 1978 förvärvades av Kotkan Meripalvelu Oy, Kotka och de sålde 1988 till Seppo & Liisa Puumalainen, Eno som byggde om till lustbåt och döpte om till LIISA.
Bengt
Jag kanske ska förklara vad TID-bogserare är. Under WW II förlorades ett stort antal mindre engelska hamnbogserare, och för att ersätta dessa lät man bygga några (182 st!) mindre bogserare. De flesta byggdes (sattes ihop) vid Richard Dunston Ltd i Hessle och Thorne, men några byggdes också hos William Pickersgill i Sunderland. De hade måtten ca 20,6 x 5,3 x 2,4 m och utrustades med en 2cy compoundmaskin på 220 Ihk, de flesta maskiner byggda av J Dickingson & Son Ltd i Sunderland. Till en början var pannorna koleldade men de flesta fick oljeeldning.
Tillverkningen var enklast tänkbara. Man undvek mjuka, runda kurvor och gjorde dem kantiga i stället. Detta för att det skulle vara enklare att svetsa samman sektionerna, som tillverkades litet här och var i England. En enda, Röda Bolagets VICTOR, köptes till Sverige, men flera såldes till Finland där bl a BRUNO är nån slags restaurang i Åbo.
Vad TID står för? Därom tvista de lärde.
Det fanns en H4 också, nuvarande EOL av Piteå.
Bw
Tillverkningen var enklast tänkbara. Man undvek mjuka, runda kurvor och gjorde dem kantiga i stället. Detta för att det skulle vara enklare att svetsa samman sektionerna, som tillverkades litet här och var i England. En enda, Röda Bolagets VICTOR, köptes till Sverige, men flera såldes till Finland där bl a BRUNO är nån slags restaurang i Åbo.
Vad TID står för? Därom tvista de lärde.
Det fanns en H4 också, nuvarande EOL av Piteå.
Bw
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Kolla den här intressanta hemsidan.
Först tydde man TID som "Tug Invasion Duty" sen blev det "Tug in dock" sen "Tug Intermediate Design" och så "Tiddler" som nickname!
http://www.users.globalnet.co.uk/~tidtug/
Först tydde man TID som "Tug Invasion Duty" sen blev det "Tug in dock" sen "Tug Intermediate Design" och så "Tiddler" som nickname!
http://www.users.globalnet.co.uk/~tidtug/
-
- Posts: 8
- Joined: 31 Mar 2005, 18:16
- Location: Båtskärsnäs
-
- Posts: 8
- Joined: 20 Aug 2005, 10:36
- Contact:
Javisst! H 3 blev i 1978 KESSU och i 1988 privatägt LIISA. Finns fortvarande på Saimen blåmålad nöjesbåt.
OULU (inte OULO) 12, -13 och 14 var TID-båtar, ägt av Oulu Oy, Uleåborg. Nr 12 blev sedemera fiskefartyg RELLU 2 och sjönk i 1979, nr 13 blev BRUNO (nuvarande cafebåt i Åbo), samt nr 14 blev ASSERI och blev nedskrotat i 1975.
Tillsammans det var 14 TID-båtar i Finland av vilka TOMMI ex B 5, TID 35 (1943 Thorne) är fortvarande ångare!
OULU (inte OULO) 12, -13 och 14 var TID-båtar, ägt av Oulu Oy, Uleåborg. Nr 12 blev sedemera fiskefartyg RELLU 2 och sjönk i 1979, nr 13 blev BRUNO (nuvarande cafebåt i Åbo), samt nr 14 blev ASSERI och blev nedskrotat i 1975.
Tillsammans det var 14 TID-båtar i Finland av vilka TOMMI ex B 5, TID 35 (1943 Thorne) är fortvarande ångare!