Strand i Göteborg
Strand i Göteborg
Var förbi drömmarnas kaj i Fredags Händer det något med ångbogseraren Strand? Vad jag kunde se var presenningarna borttagna från ventilatorer och skorsten även styrhytten var utan täckning någon som vet vad som är på gång?
- Attachments
-
- strand.jpg (2.83 KiB) Viewed 44619 times
Re: Strand i Göteborg
Tyvärr är nog ingenting på g. Täckningarna har bara blåst bort. Ägarna har blivit gamla och sjuka och har kroknat helt. Förfallet kommer fort om ingen gör något. Massor av jobb är nerlagt på båten och den är väl värd att rädda.
theoneanduno
- m/s munter
Uno, är det inte dax för en revival ta över den!
Det är ett alldeles för stort projekt för mig. När jag var i 25-årsåldern och inte visste bättre så tog jag mig an såna saker. Strand behöver ett gäng yngre entusiaster
som tar över och uppskattar båten med sin originalmaskin från 1892 (vill jag minnas). Per, som står som ägare, orkar inte ens försöka sälja båten, så det krävs att någon tar hand om och klarar ut ägandeförhållandena. Jag kan inte tänka mig att det är några stora pengar som erfodras.
som tar över och uppskattar båten med sin originalmaskin från 1892 (vill jag minnas). Per, som står som ägare, orkar inte ens försöka sälja båten, så det krävs att någon tar hand om och klarar ut ägandeförhållandena. Jag kan inte tänka mig att det är några stora pengar som erfodras.
theoneanduno
Finns det mer info om Strand någon stans?
Låter trist om hon skall få förfalla.
Låter trist om hon skall få förfalla.
Den info som finns är väl Tugboatlars som vanligt när det kommer till bogserare; http://www.tugboatlars.se/Strand.htm
Men om du har vägarna förbi drömmarnas kaj/Gullbergskajen i Göteborg så kan du ju skåda på plats.
Men om du har vägarna förbi drömmarnas kaj/Gullbergskajen i Göteborg så kan du ju skåda på plats.
Fredrik Ahlman
Ja "om inte om hade funnits" så hade jag nog kunnat ta øver men 1 båt (Matador som e till salu) e illa nog om man ser till hur jag bor nu.
Va førbi nyss...
Hørt att några tar hand om Strand & att hon ska "dit hon hør hemma, Motala" & man får la hoppas dom nya ägarna inte kastar in handduken. Nu slipper de førhoppningsvis bli kinastål av ytterliggare en gammal fin båt..?
Någon som har en uppdatering?
- Skepparättling
Senaste nytt....
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
Onekligen värt att försöka hjälpa till med. 200 kronor kan man ju avvara även om projektet - gud förbjude - misslyckas.
Ska man då måla henne grön igen och döpa om henne till WULFF II månntro?
Ska man då måla henne grön igen och döpa om henne till WULFF II månntro?