Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Men Viking Supply har väl knappast någon egen verksamhet, som kan använda en AHTS - kan det vara så, att man gör mindre underhållsarbeten på fartyget, så att det inte är prompt tillgängligt. Man har just nu något fartyg prompt plus några upplagda.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

I just det fall du nämner kan man också syfta på "internt nyttjande", tex ett varvsbesök/klassning eller liknande. Det beror lite på sammanhanget.
Fredrik Ahlman
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Och sammanhanget vet vi inte - men din förklaring är trolig - vi har bara att förhålla oss till det som står på företagets hemsida.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Petrel 9268629 4041.JPG
IMO 9268629 Petrel med Brittisk flagg låg på redden på morgonen. Det är ett research fartyg byggt 2003. Hon gick på middagen igen efter att ha fått service av flera småbåtar. För en stund sedan var hon 15 distansminuter SV om Kap Tenaron med destination Port Said. Hon går med 9 knop och håller 142 grader. Jag bifogar en dålig bild som jag fick inifrån stan. Hade jag gått ut på piren så hade avståndet blivit mindre men motljus så det får bli som det blev. Jag kan inte påminna mig att jag sett något sådant här tidigare. Trodde först att det gällde Joniska eller Egeiska haven där det skall finnas olja men så blev det inte. Jag antar att hon skall genom kanalen till någon oljestat i Mellanöstern.

Angående olja i Joniska havet och Egeiska havet så sägs det att det finns resultat på att det skall finnas mycket olja. När det gäller Egeiska så kommer inte Turkiet o0ch Grekland överens om hur det skall gå till att utvinna oljan och Joniska havet jag inte. Det är väl också fel priser just nu för att lägga ned stora kostnader på detta gissar jag. Här kommer i alla fall bilden. Hon har helikopterplattform på fördäck.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Hon går för Subsea 7. Subsea 7 har verksamheter på många olika platser. Angående oljan är det ju som du säger lite tuffa tider nu att satsa stora pengar med tanke på prisbilden. Men samtidigt har vissa branschföreträdare talat om att satsa just på grund av den lägre prisbilden för framtiden så det kan finnas olika strategier att ta sig genom de tuffa tiderna. Mycket tonnage inom offshore i stort ligger upplagt och det råder verkliga problem inom segmentet.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG3469.JPG
Kanske det börjar närma sig slutet för Simone, IMO 8035104 med hemort Freetown, som sedan månader ligger i Kalamata inre hamnbassäng. Jag såg i tidningen idag att Hamnmyndigheten i Kalamata utlyst auktion på fartyget den 3 maj. Utgångspris blir 10 000 euro. Jag kommer inte ihåg om jag sett vad det finns för motor i henne men jag tycker spontant att priset låter högt om det skall bli någon vinst för köparen vid skrotningen. Jag utgår från att det blir skrot. Någon som känner för att göra en beräkning. Jag antar att skrotpriset är ganska högt idag. Jag bilägger en bild ifall ni glömt bort henne. Jag har sett henne på nära håll och det är skrot.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det bästa vore förstås om hon gick till skrot så ni slipper en ny vända med henne. Nu är det iofs inget jätteavstånd att bogsera henne till Aliaga men 10.000 Euro tror jag nog inte att de får, det blir nog betydligt lägre. Skrotpriset är väl inte i topp och har hon någon asbest? För att räkna på skrotpriset får du ha Lightship på henne. Nyligen gick ett betydligt större fartyg under klubban i franska Brest, en pallet carrier. troligen ett norskt ursprung på henne, misstänker det har inte tagit mig mödan att kolla. Hon hade legat still sedan 2012 och redan då i skick som gav detention. Hon var 78 meter lång...gick under klubban för 3.950 Euro...

http://www.letelegramme.fr/finistere/br ... closePopUp

Även i det fallet blir det förstås något av en förlustaffär om man ser till de kostnader man haft kring fartyget fram till försäljningen. Fordringar har ju därtill en prioritetsordning. Normalt blir det aldrig några högre priser vid exekutiva fartygsförsäljningar något som går ingen i alla exekutiva förfaranden. Man får ju sällan eller snarare aldrig faktiska värdet.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

På något sätt har de v'l kommit fram till 10 000 euro. Hamnen vill väl ha betalt för liggetiden bland annat. Jag skall försöka få uppgift om var försäljningen sker samt klockslag för att om möjligt närvara. Det kommer väl i annat fall att stå i tidningen någon av dagarna efter.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja visst är det ju så att man har haft kostnader och dem söker man få åter men allt som oftast slutar buden långt under önskat pris. Vi väntar med spänning på dina rapporteringar i fallet. Mesinian Bay, Gr är alltid en frisk kvällsfläkt för mig!
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Researchfartyget Petrel som var här för några veckor sedan gick med okänd destination. Några dagar senare var destinationen angiven till Port Said och väl inne i kanalen så ändrades destinationen igen till Singapore med beräknad ankomst den 4 maj. Därefter blir det lite struligt att följa henne men än så länge rapporteras positionen med några dagars eftersläpning. Däremot inget om destination. Efter att ha sett en hel del på Youtube om pirater utanför Somalias kust så kan man lätt förstå att man släcker ner. De här båtarna går inte särskilt fort och har dessutom ett ganska lågt fribord akteröver. Vad deras försvar är vet jag inte. Med liten besättning kan det inte vara lätt. Jag såg på Youtube att en del fartyg hade riktigt försvar med utplacerade skyttar bl a. Andra har byggt in sig så att piraterna inte kommer åt vitala delar om de tar sig ombord. Man kan lätt förstå att man gör service och provianterar här innan man går vidare den vägen som Petrel går nu.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag har haft "nöjet" att följa piraternas framfart runt om i världen under många år nu och ja det är ett av de verkligt stora problemen inom sjöfarten. Tyvärr har pirateriet kring Somalia på nytt blossat upp samtidigt som det finns fler pirathärdar längs vägen samt melisgrupper bortåt arabstaterna.
Petrel är inte det snabbaste av fartyg samtidigt har man relativt låga fribord vilket kan underlätta en bordning. Många fartyg har bevakning ombord med beväpnad personal när man trafikerar den här typen av vatten.
Problemet just med de somaliska piraterna är att de tillämpar rena löpande bandet principen och vanligen nöjer de sig inte med att enkom kidnappa besättning utan mer vanligt att de tar fartyg med besättning och kapar det.

Om du tänker dig ett kransområde längs ekvatorlinjen runt jorden så hittar du där majoriteten av alla piratattacker i världen, ett stort problem som borde hanteras mer skyndsamt. Problemet är väl att det råder olika förutsättningar i de olika oroshärdarna samt att man tillämpar olika modus operandi i de olika områdena samt att drivkraften bakom denna brottslighet varierar.
Visst kan en del av brottsligheten adresseras som en effekt av illegalt fiske, men det är heller ej hela sanningen. Det finns fler typer av brottslighet kopplat till just denna verksamheten. Ta som exempel borta i Filippinerna/Malaysia/Indonesien där Abu Sayaf verkar som pirater som huvudsakligen kidnappar besättning mot lösen. Dessa finansierar andra landbaserade terrorbrott med medel från sin piratverksamhet.
Samtidigt har dessa pirater ett eget val, ingen tvingas att begå brott. Man kan vara fattig utan att begå brott. Just de olika faktorerna som ligger bakom piratverksamheterna är ganska spretiga vilket gör det svårt att finna en enhetlig lösning worldwide. Visst pirateri sker på internationellt vatten medan annan sker på nationellt vatten.

Man har börjat söka lösa de bakomliggande problemen till pirateri på land och testat olika projekt för att få pirater in på en annan bana i livet. Att skapa alternativ utkomst. Det finns en del goda exempel runt om i världen på dellösningar.

Likväl söker man få grannländer att samarbeta i större utsträckning och dela information/underrättelseinformation och gemensamt bekämpa brottsligheten. Den rika världen har också bistått med material, utbildning och övningar med utvecklingsländer så att de bättre skall kunna klara problemet på egen hand lokalt. Men det behövs helt klart mer och fler insatser med internationell hjälp.
En metod att undvika pirater är att tillämpa konvojkörningar med bevakning vilket bjuder en högre säkerhet.

Du får söka följa Petrel lite längre fram då de passerat oroshärdarna. Petrel har ju en toppfart kring 11,5 knop dvs inget skott direkt men samtidigt är hon relativt kompakt. Vi får hoppas på det bästa...
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Island Sky 4163.JPG
Kryssningssäsongen är i full gång igen efter att ingen kryssningsbåt varit här tidigare i år. Jag fick se den här lyxkryssaren då jag var i hamnen idag. 57 rymliga lyxhytter. Liten båt endast 90 meter och byggd 1992. 10 dagars kryssning 45 000 kronor. Förmodar att det åtminstone är all inclusive för det priset. IMO 8802894 med Bahamas flagg såklart. En privat charterbåt, 70 meter lång, fick gå ut och lägga sig på redden.

Medan jag gjorde ärenden i stan kom en annan kryssningsbåt. Det var Bahamaflaggade Albatros som är betydligt större, byggd 1973 och ser ut som i den gamla goda tiden. Men så är den också gammal, 44 år. IMO 7304314, 206 meter lång och jag tror att den blivit moderniserad i överbyggnaderna. Den är alltså mer än dubbelt så stor som lyxkryssaren.

https://www.vesselfinder.com/vessels/AL ... -308784000
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Mycket 'off topic' om namnet Albatros. Rederi AB Örnen i Göteborg bildades i början på 1870-talet i efterdyningarna till högkonjunkturen efter fransk-tyska kriget 1870-1871. De flesta fartygen fick fågelnamn och då med bestämd artikel; Örnen, Gamen, Storken, Sparven (liten), men Albatros fick heta så, för VD sjökapten J F Strömberg var en ekonomisk man, som insåg, att när kaptenen telegraferade hem positionen så skulle ordet 'Albatrossen' taxeras som 2 ord, eftersom det innehöll mer än 10 bokstäver, och sådant slöseri med pengar kunde han inte gå med på.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Träbåtar i hamnen 4166.JPG
Träbåt i hamnen 4169.JPG
Träbåtarna börjar rangeras ut här också. Två stycken som tidigare använts för transporter till ankarliggare på redden ligger sedan en tid på land i den inre delen av hamnen. På nära håll ser man att det är inget att satsa på. Här finns bara två stycken kvar som är i bruk. Det är den som blev renoverad förra året och den som är inne för renovering nu. Det skulle förvåna mig om någon av dessa två som nu ligger på land kommer att renoveras. På den ena har man dessutom tagit bort propelleraxeln och propellern. Dessa två båtar är drygt 15 meter långa, ungefär som de små svenska galeaserna under första hälften av 1900.

Här kommer två bilder.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Pissiotis 4184.JPG
Här går det inte att missta sig på skillnaden i tonnage även om tankern ligger närmare vår balkong. Den lilla torrlastaren med Togo flagg och IMO 9015981 heter Jaohar Adam, byggd 1991, kom i förgår. Den lastar 4653 tdw. Tankern kom igår och är med sina 149998 tdw en av de större som kommer hit. IMO 9509023 Pissiotis med Liberia flagg byggd 2010. Det händer oftare på senare tid att de ankrar lite närmare vår sida vilket passar mig utmärkt. Det blir lite kortare körsträcka för servicebåtarna också. Även om inte fotoavståndet är perfekt så är det i alla fall bättre när de drar sig hitåt.

Valborg vet de nog inte vad det är för något och vi är heller inte så angelägna.
Post Reply