Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Just nu ligger det en tanker som är nämnd som Tanker Hasard A. Det står också Major. Den heter Nounou och har IMO 9171357. Vad är detta? Den är från Malta och mäter 44990 tdw, byggd år 2000. I närheten men utanför fotoavstånd ligger CE Niriis med IMO 9144794, tanker crude på 106.000 tdw med flagg från Liberia och byggd 1998.
Last edited by imar on 06 Oct 2016, 12:47, edited 1 time in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ce Niriis2454.JPG
Jag hittade ett foto från den 10 augusti 2015 på CE Niriis.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Har varit bortrest senaste veckan men alltid kul med nya bilder. Hazard A det syftar på farligheten i godset som tankern för. På AIS infon finns då A, B, C och D där A är vådligast. Jag har för mig att IMO benämner dessa Category X (=A), Category Y (=B), Category Z (=C) och Other Substances (=D). Du kan läsa mer via länken. Det är en märkning för farligt gods.

http://www.imo.org/en/OurWork/Environme ... fault.aspx
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Då vet jag det. A är farligast.

Jag har ju tjatat lite om bilbåten Lapis Arrow som härförleden var i Turkiet igen efter att ha legat för ankar i Messinian Bay. Den gick till Valencia där den låg vid pir ett par dygn och är nu på väg till Southampton. Så då är vi av med henne för den här gången. Hon närmar sig Gibraltar nu och kommer att passera där om ett par timmar. Hon går med 14,5 knop.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Hon tillhör Ray Car Carriers Ltd som har ett större antal bilfartyg utchartrade till stora aktörer så det är ju inte omöjligt att du får se henne igen. Men visst lite omväxling förnöjer ju alltid.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

SUMMER_MEADOW.jpg
SUMMER_MEADOW.jpg (46.54 KiB) Viewed 14512 times
Den här gamla skutan låg på redden utanför Kalamata igår. Jag hade tänkt fota idag men av det blev det intet. Hon gick på kvällen. På grund av detta har jag måst låna en bild från Marine Traffic. Det är en kylbåt, byggd 1985 i Japan och fortfarande vid liv, IMO 8407814 Summer Meadow. Jag tycker att den påminner om en del av de som fanns i den svenska kylbåtsflottan. Nu låg hon utan containrar på vår redd och hon är fortfarande vitmålad. Tidigare i natt låg hon nästan stilla långt väster om Messinian Bay men nu går hon med 20,5 knop i 267 grader mot Gibraltar.

Jag var själv på en kylbåt för många år sedan men på den tiden fanns inga containrar med. Förmodar att de har kyla i dem på något sätt. Vår lilla kylbåt med full last apelsiner från Sydafrika vill jag minnas var rätt så nedlastad när rummen var fulla. Några hundra fullastade containrar på däck skulle nog inte gått så bra. Min kylbåt var byggd 1956 och denna är som sagt byggd 1985 så det är väl helt andra konstruktioner som gäller. Idag har det gått ytterligare 30 år efter 1985.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Den klassiska kylbåten med vanliga lastrum minskar ju hela tiden och det går ju mot containerisering. Containern bjuder ju rationell hantering och är tämligen oöverträffad i dagsläget. Den här damen befinner sig lite i slutet på livscykeln. Ser att du valde en bild med NykCool som har svensk anknytning, dessa går under namnet Cool Carriers idag.
Ett vanligt containerfartyg eller MPP är ju inte specialiserat på kyltransporter med ett mindre antal containerplatser med reefer plugs, elektriska anslutningar för kylutrustningen. Medan Reefern är mer specialicerad för sitt ändamål med rejäl kapacitet för kylcontainers med generatorer som klarar uppgiften. Därtill möjlighet att kyla utrustningen. Maritime Executive hade med en intressant artikel tidigare i år just med avseende på reefers, kanske av intresse?

http://www.maritime-executive.com/edito ... ortunities
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Alldeles ny båt i vår Bay. Ionic Anassa IMO 9779795 på 114218 tdw levererad i juli 2016 från Namura Shipsbuilding i Japan ? Vart tog kineserna vägen?

http://www.ionicship.com/example_images/wide/1.jpg

Ionic Anassa
Ionic is happy to announce the delivery of M/T Ionic Anassa by Namura Shipbuilding Co. Ltd. in Imari, Japan. Her technical management has been entrusted to Ionic Shipping (Mgt) Inc. She heralds a new era of growth for the Company, who remains committed as ever to providing first-class services to carriers and charterers.
______________


Ionic newbuilding aframax
True to the original vision set upon the Company's inception, Ionic has reached an important milestone with the fast-approaching delivery of its first Aframax tanker in July.

M/T Ionic Anassa is currently being constructed in Japan's Namura Shipbuilding Co. Ltd. Shipyard and as the first in line, she takes her name from the ancient Greek word for "Queen".

After establishing a robust, top-tier bulker fleet, in this new era, Ionic is dedicated to building an equally successful, modern tanker fleet. The Company's shore teams are responsible to ensure the strictest safety standards and the highest-quality services ahead of this first tanker delivery.
______________
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Trevlig ny bekantskap. Japanerna har funnits med länge som skeppsbyggare med lite bättre kvalitet. Du kanske känner till de gamla Nordshipbåtarna som gästat i stort sett var enda svensk hamn, de var byggda i Japan. Dessa byggdes i mitten/slutet av 1970-talet som små bulklastare med siktet inställt på dåtidens stora politiska satsning som var Stålverk80. Nu blev det aldrig något av Stålverk80 men de 8 Japanbyggena kom till Sverige. Dessa har ett karaktäristiskt utseende med en "bruten skorsten" och var väldigt moderna designmässigt redan då de kom.

http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1925152

Detta är en av de sista kvarvarande som jag hört nu är föremål för ev upphuggning inom kort. Du ser de ser ganska moderna ut än idag.

I allmänhet bygger Japaner ofta fartyg med lite egen design. Likväl finns japanska fartyg som inte tävlar i någon skönhetstävlan men som har goda egenskaper i förbrukning och rationell godshantering, såsom;

http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1279626

Speciellt färjor byggda i Japan kan se väldigt annorlunda ut mot vad vi kanske är vana vid. Men din besökare i din bukt ser ju riktigt trevlig ut.
Fredrik Ahlman
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag kan lägga till det om varvsindustrin att på internationell arena var faktiskt Japan först ute som varvsbyggarland på 1960-talet, därefter kom Sydkorea in under 80-talet varefter Kina kom in först under 1990-talet. Därmed är kinesisk skeppsbyggnad rätt så senkommen historia i relation till de övriga stora varvsnationerna i Asien.
Numer har dock varvsindustrins goda år passerat eftersom det redan nu råder ett gigantiskt tonnageöverskott inom flera sjöfartssegment likt bulk, container och offshore. Enligt analytiker kommer de närmaste åren leda till stor utslagning på varvsmarknaden eftersom det finns betydligt fler varv än behov. Däremot har Europeiska varv på senare tid fått se ett visst uppsving vilket är positivt. Där byggs mer kryssningsfartyg, färjor, bogserare och specialfartyg.
Många asiatiska varv kommer som sagt gå under. Enligt WTO förekommer fortfarande olika subventioner för ländernas varvsindustri, vilket håller under armarna. Vidare har Kina tillämpat upphuggningspremier också som kan leda till nybeställningar hos redare.
Jag måste erkänna att jag känner en svag oro över alla de kryssningsfartyg som nu byggs företrädelsevis i Europa eftersom det börjar likna lite av den masshysteri vi tidigare noterat inom andra segment av sjöfart. Det blir ofta som så inom sjöfart att det byggs, byggs och byggs till man byggt sönder marknaden. Någon form av reglering kanske skulle kunna förhindra att så sker om och om igen. Samtidigt är det ju marknadskrafter som styr och detta bara är en del i ett sådant system.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Chiquita Bremen 3451.JPG
Chiquita Bremen 3449.JPG
Vi har en mulen dag idag och regn kommer det också emellanåt. När Chiquita Bremen 9014755 kom på besök idag på morgonen så lyste solen till en stund så jag trodde jag fick en bra bild på långt håll. Men det vita skrovet gjorde att det lyste för mycket. När hon gick ett par timmar senare lyste inte solen och det blev lite mindre kontraster.

Chiquita står det på sidan om man har kikare. Två båtar från hamnen var snabbt på plats. De var redan på väg här hon kom. Den ena var med pallade förnödenheter och den andra var en transportbåt för människor. Hon är byggd 1992 och man ser kylcontainerna på däck, precis som Summer Meadow. För precis en månad sedan befann hon sig i Panama och har därefter hunnit lossa i Italien och Turkiet innan hon kom den här vägen för service. Hon gick snart och satte upp fart direkt. Hon går med 18,5 knop på bilden där hon är på utgående. Hon är på väg till Gibraltar så det blir väl en ny resa över Atlanten.

Nu störtregnar det
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Du har minst sagt en trevlig variation av objekt på din redd. Man kan inte ha tur jämt när man fotograferar fartyg. Som du vet tid är pengar så det är ju iväg så snabbt som möjligt som gäller. Av bilder att döma verkade sjöfarten bättre förr för folket ombord i vart fall, innan tidsjakten blev till allvar. Men det är klart att arbetsmiljön samtidigt blivit betydligt bättre än förr på samma gång.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG3435.JPG
CIMG3434.JPG
På en av mina promenader i hamnen i veckan stötte jag på den här bojen med lampa på toppen. Modernt med ledlampa och en liten skylt som det stod:www Satelite.com.au. Någon som kan säga vad det är för något. Jag har inte hunnit leta själv ännu. Kabeln till lampan är avklippt så jag kan tänka mig att det har funnits en platta med solceller för strömförsörjningen. Kommer inte ihåg att det fanns ögla nedtill för förankring men det måste det väl ha funnits. Att det är någon form av sjömärke utgår jag från.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

En ljusboj. Till formen som ett specialmärke men så var det det här med färgen... Jag vet faktiskt inte säkert syftet. Blått används ju annars med gult på bojar för att då markera "nytt hinder"/vrak. Men i de fallen har ju bojen ett stående kors. Kanske någon annan?
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hamburg 3477.JPG
Christos XIII 3473.JPG
I början på veckan kom det in en rosthög som visade sig vara Zimone som legat här tidigare med motorproblem. Hon är ännu rostigare nu än då. Hon finns här på tråden men jag återkommer med ett nytaget foto senare.

En bogserbåt kom under förmiddagen och lade sig utanpå en av de kvarvarande smuggelbåtarna (Mesogios). Den finns här på tråden. Jag lägger med ett nytaget foto från sent i eftermiddag på bogserbåten CVhristos XIII med grekisk flagg. Kan undra om han skall släpa bort Mesogios. Kanske har det blivit någon lösning på det juridiska. Vi får se.

Dessutom kom det idag en liten kryssningsbåt, bara 129 meter. De brukar ju vara ca 200 meter. Den heter i alla fall Hamburg och har Bahamas flagg. Kommer säkert att gå ikväll som dom andra brukar göra.
Post Reply